Ook in de katholieke kerk in Suriname hebben paters zich vergrepen aan jongens. Zo ook de nu 52-jarige Dennis Daniëls die al lang in Nederland woont. De toen 4-jarige Dennis is doofstom en was een gewillig slachtoffer.
Daniëls woonde bij zijn oma in Paramaribo en ook zijn halfbroer Peter Richelieu werd door hun grootmoeder grootgebracht. Oma deed schoonmaakwerk in de parochie van de Nederlandse pater, maar heeft nooit geweten van het misbruik van haar kleinzoon Dennis. Ook Peter wist tot voor kort niet dat zijn halfbroer misbruikt werd door de pater.

"Die pater zei dat ik niet mocht vertellen wat hij met me ging doen. Ik moest de pater bevredigen. Dat gebeurde in de kerk als er niemand was." Daniëls was vier jaar en wist niet wat er gebeurde. De pater heeft hem destijds ook een paar keer gevraagd om mee te gaan, maar dat wilde Dennis niet. De pater kwam langs bij hem thuis en van oma moest hij met de pater mee. Zijn broer Peter vond het achteraf raar dat de pater langskwam om vragen te stellen.
Onderzoek
Dennis Daniëls en Peter Richelieu willen dat de katholieke kerk in Suriname onderzoek doet naar het misbruik, want ze denken dat meer kinderen seksueel zijn misbruikt. "Je moet het nou vertellen nu alles naar buiten komt, in die tijd sprak je er niet over." Daniëls vertelde het pas drie jaar geleden aan zijn broer, want hij was bang. Ze eisen excuses van bisschop Wim de Bekker.
Dennis Daniëls heeft slapeloze nachten en wordt snel boos door het misbruik dat hem als 4-jarige overkwam.
•Wilt u ook uw verhaal kwijt? Mail dan naar
misbruik@rnw.nl. Uw verhaal zal vertrouwelijk behandeld worden.