Opvoeding ! Belangrijk!

<< < (5/5)

_M_ LLe:
Bij "goede dingen van Surinaamse opvoeding" is een fout ingeslopen, namelijk:

moeilijk doen bij sexuele voorlichting; dit behoort bij de niet zo goede dingen van de Surinaamse opvoeding.

Miss Doe:
Principes:
1) Welke principes zijn van belang bij de opvoeding van kinderen (graag voorbeelden)?
Conseqeunt zijn
Eerlijk zijn. Dus bijvoorbeeld niet tegen een kind zeggen dat  schelden niet mag maar het zelf in het bijzijn van het kind wel doen.
De tijd nemen voor je kind, spelletjes doen , luisteren naar je kind

Surinaamse opvoeding, goede en slechte dingen:
2) Wat is een Surinaamse opvoeding eigenlijk (graag voorbeelden)?
Ik weet niet wat de definitie van een Surinaamse opvoeding is. Mijn opvoeding was streng , maar rechtvaardig met op zijn tijd een pak slaag.
Mijn moeder zei altijd: Je krijgt alles op tijd  eten, drinken, nieuwe kleren en schoenen, maar ook je pak slaag.

3) Welke dingen zijn of waren niet goed aan de opvoeding van (Surinaamse) mensen (graag voorbeelden)?
Goed; Respect voor oudere mensen
                Sterke familieband
                 Altijd voor een ieder klaarstaan
                 Je afkomst nooit en te nimmer verloochenen
                 Er altijd netjes uitzien

Niet goed; Nooit zeggen waarom je iets moet doen.
                  Altijd en overal de culturele aspecten bij betrekken.   Ik ben als kind echt bang gemaakt voor een aantal dingen, maar waarom ik die dingen moest doen is mij nog steeds niet duidelijk.
Te pas en te onpas slaan.

4) Wat is juist wel goed aan de Surinaamse opvoeding?
Zie vraag 3

Opvoeding in deze tijd:
5) Hoe zou de opvoeding van Surinaamse kinderen moeten zijn, in deze tijd, in deze maatschappij en rekening houdende met de omgeving waarin kinderen zich begeven?

Betere sexuele voorlichting
Niet te materialistisch opvoeden. Het dragen van kleren is belangrijker dan het labeltje dat er op zit.
Respect hebben voor jezelf en een ander
De surinaamse cultuur leren en begrijpen

Rita:
Ik vind het een onmogelijke taak om een Surinaamse opvoeding met een hollandse te vergelijken .
In mijn jeugd waren er in de zelfde straat in Suriname al zoveel verschillende opvoedingen . Natuurlijk was ik het wel eens niet eens met de opvoeding (onderdelen ervan) die ik kreeg maar dat is de normaalste zaak van de wereld. Maar als ik zo om me heen kijk hoe de hollandse kinderen zich gedragen heb ik bijvoobaat al niet veel op met die opvoeding.
Wat die opmerkingen over pakslaag betreft hoe komen jullie op het idee dat slaan van kinderen Typisch Surinaams is . Ja Surinamers slaan hun kinderen wel eens openlijk niet stiekum zodat kinderen niet mee durven gymen enz.:ph34r:

E-Lily:
Welke principes zijn van belang bij de opvoeding van kinderen? wat ik belangrijk vind:

Respect hebben voor oudere mensen, altijd met 2 woorden spreken, (behalve tegen mij of papa), ik vind dat weer heel ouderwets, maar respect moet er wel altijd blijven. Wel tegen de rest “U” zeggen.

Consequent zijn: bijv. als iets van papa niet mag, dan bij mama automatisch ook niet. Als de een “nee”   zegt, moet de ander ook “nee” zeggen. Kinderen zijn uitgekookt hoor, ze testen je uit.  :lekkerpuh:

De tijd nemen voor je kind, veel voorlezen, spelletjes doen en luisteren naar je kind. Leer je kind begrijpen.

Kinderen al van kleins af aan afleren om niet te dwingen of altijd hun zin te geven.
Soms wanneer je naar een speelgoedwinkel gaat dan heb je van die kinderen die alles bij elkaar blèren als ze nee krijgen te horen wanneer ze een speelgoed willen.  :echnie: (dit kan echt niet hoor)
Mijn zoontje echt niet, ik heb hem al vanaf het begin geleerd dat wanneer mama vindt dat hij iets verdient om iets te krijgen dan koop ik het maar niet omdat hij het zo graag wilt. Of wanneer je even die ‘doeks’ niet hebt dan uitleggen van dat je het een andere keer zult kopen maar nu niet.

En goede manieren, dus bijvoorbeeld als je bij mensen thuis gaat dat ze niet alles moet aanraken of zomaar te veel snoep van tafel pakken/ dus niet gierig doen, maar eerst vragen of ze het mogen pakken.

Ik moet zeggen ik heb een zoon van 4 jaar, heel erg bijdehand maar hij luistert wel goed, ik sla hem nooit (ja wel eens een tik als hij echt 'tranga jesie' is maar echt slaan niet)
Ik straf hem alleen met de dingen die hij leuk vindt, bijv. geen snoep of tv kijken voor een dag :lekkerpuh: . En leg hem altijd waarom hij straf heeft dan weten ze het voor een volgende keer. Tuurlijk doet hij wel eens ondeugend maar dat doen ze allemaal, alleen weet hij wanneer hij moet stoppen. (grenzen). ;)

_M_ LLe:
Hoi Rita,

Ik begrijp wat je bedoelt met het duiden van een specifieke Surinaamse opvoeding. We proberen met deze topic dan ook een richting te geven aan wat een Surinaamse opvoeding precies is.
Ik ben best blij met de reacties van de anderen omdat we met iedere serieuze reactie steeds meer een idee met elkaar krijgen over waar we het nu eigenlijk over hebben.
Ten aanzien van de pakslagen is het inderdaad zo dat het niet iets specifieks Surinaams is, maar bijv. vergeleken met de Nederlandse cultuur wordt er veel meer geslagen. Dit is een uitingsvorm van de over het algemeen autoritaire opvoedingsvorm die Surinamers kiezen.
Bovendien ken ik vele vele vele jongens die pakslaag kregen. Ik heb vele jaren erg gelachen met al die jongens waarin we aan elkaar vertelden hoe we pakslaag kregen. Uit alle verhalen werd duidelijk dat het nooit bij één tik bleef. We werden dus vooral niet gespaard!
Daarbij moet je niet vergeten dat mensen elkaar beinvloeden en Surinaamse ouders (de ouders van mijn generatie) hebben elkaar beinvloedt door te stellen dat ze precies weten wat ze met een brutaal kind aan moeten! "Mo foming!"  Dat is een cultuurfenomeen dat we van ouder op kind aan elkaar hebben overgedragen.

Ik ben het eens met de posting van één van de mensen voor mij dat de betekenis achter iets vaak niet aan de kinderen wordt uitgelegd. Hoe kan dat ook, want aan ons werd ook niets uitgelegd, maar zo hou je iets in stand waarvan je eigenlijk absoluut niet meer weet waarom je het zo doet maar je kopieert maar omdat je ouders het ook deden. Ook in je hele netwerk (ooms, tantes, neven, nichten, broers, zussen, vrienden, vriendinnen) gebeurde dit. Dus kwam de vraag bij de meesten nog geen eens op,  waarom zou jij het dan anders doen?? Tot nu toe gebeurd het in mijn familie in nog zo'n 40% van de gevallen.
Zo zijn er heel wat cultuurfenomenen gehandhaafd binnen onze cultuur waarvan we de betekenis niet meer begrijpen (bijv. ontstaan en accepteren van buitenman/buitenvrouw). Als we de betekenis nog wel wisten vraag ik me af of we die in bepaalde gevallen nog zouden handhaven.
Of bedoelde je misschien iets anders, Rita?

Navigation

[0] Message Index

[*] Previous page