+  Mamjo Forum
|-+  Serieus» Recepten (en andere bori tori)» keksi kuku
Username:
Password:
Advanced Search
Pages: 1 2 [3] 4   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: keksi kuku  (Read 15538 times)
Guest
Guest
« Reply #30 on: 14-01-2004, 15:21:34 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Mi Gado,
Ik heb jullie aanwijzingen opgevolgd en heb vol goede moed vandaag mijn eerste keksi geprobeerd te maken. Dat ding rees en rees en rees, ik werd er alleen maar bang van.
Van angst heb ik het in die oven gelaten. Het is ingezakt als een pudding. Ik durf het niet eruit  te halen. Wacht totdat mijn man thuis is...
Volgens mij gaat het nooit lukken. Iedereen had me het ook afgeraden, maar ik zei nog dat ik het op mamjo had gelezen en dat ik het wel even zou klaren.
Ik weet niet of ik het nog een keer moet proberen. Overigens las ik dat je die blom moest scheppen, dat heb ik dus gedaan, maar er bleven juist alleen maar klonters over.
Ik denk toch dat er een koni inzit die ik nooit onder de knie zal krijgen, zucht...
Moet je het trouwens met een echte mixer mixen of kan het ook met een staafmixer of met de hand? :crying:
ik kom niet meer bij van het lachen. een nicht van mij heeft mij geleerd om het gewoon met zonnebloem olie te maken en ja hoor vanaf dag 1 is het me gelukt. Ik zet de volgende ingredienten: 11 lepels tarwebloem (geen zelfrijzend), 11 lepels zonnebloem olie, 10 eieren, 11 lepels suiker, 2 pakjes vanillesuiker, essence, een beetje rum. Je moet wel de eieren en suiker roeren tot een luchtig massa en daarna de olie en pas op het laatst zet je de bloem, ook een beetje olie in de bakblik zodoende raakt het makkelijk los. Ik heb het nog nooit met boter gemaakt.  
Guest
Guest
« Reply #31 on: 14-01-2004, 15:23:32 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

je kan liever een echte mixer gebruiken ipv staaf mixer
whatever
Mambini
*

« Reply #32 on: 30-10-2004, 00:14:08 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Zag deze topic hij is wel oud maar wilde nog even mijn ervaring met julie delen. Ik maak deze keksi al vanaf kleins af aan en hij is nog nooit mislukt.
enkele tips ik gebruik altijd blue band boter en honig cake meel. Verder als de boter op kamertempratuur is zet ik deze eerst in de mixer met de suiker. Dit laat je helemaal luchtig kloppen en dan pas gooi ik een voor een de eieren erbij(dus niet gelijk achter elkaar maar stuk voor stuk luchtig laten worden) vervolgens doe je je andere ingredienten erbij en als laatst als alles luchtig geklopt is schep je het over in een vetvrije kom die je alleen hiervoor gebruikt en dan pas doe je de meel en je rumrozijnen erbij. Maar let op het mixen duurt zeker een uur tot ander half uur dus gebruik een staande mixer en nog belangrijker maak hem met liefde !!
Guest
Guest
« Reply #33 on: 30-10-2004, 13:20:31 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Zag deze topic hij is wel oud maar wilde nog even mijn ervaring met julie delen. Ik maak deze keksi al vanaf kleins af aan en hij is nog nooit mislukt.
enkele tips ik gebruik altijd blue band boter en honig cake meel. Verder als de boter op kamertempratuur is zet ik deze eerst in de mixer met de suiker. Dit laat je helemaal luchtig kloppen en dan pas gooi ik een voor een de eieren erbij(dus niet gelijk achter elkaar maar stuk voor stuk luchtig laten worden) vervolgens doe je je andere ingredienten erbij en als laatst als alles luchtig geklopt is schep je het over in een vetvrije kom die je alleen hiervoor gebruikt en dan pas doe je de meel en je rumrozijnen erbij. Maar let op het mixen duurt zeker een uur tot ander half uur dus gebruik een staande mixer en nog belangrijker maak hem met liefde !!
em op het laatst gooi ik er nog een scheutje melk in, geleerd van mijn vader.hmmm Smiley  
SMsE
MamjoRuler

« Reply #34 on: 30-10-2004, 16:23:10 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

hihi lekker, ik ga het een keer proberen.

en nog belangrijker maak hem met liefde !!

Goeie tip.  Cheesy  

Ik weet wat ik weggooi, maar weet jij wat je in huis haalt?
Guest
Guest
« Reply #35 on: 10-02-2005, 11:28:30 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

In plaats van zout weg te scheppen uit boter, kun je niet gewoon zoutloze boter gebruiken? Is het probleem en de moeilijkheid dan niet meteen opgelost? Moet je trouwens zelfrijzende bloem gebruiken of patent?
Adyana
MamjoDon

You rock my world

« Reply #36 on: 16-02-2005, 22:20:04 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

In plaats van zout weg te scheppen uit boter, kun je niet gewoon zoutloze boter gebruiken? Is het probleem en de moeilijkheid dan niet meteen opgelost? 
Daar zeg je wat.
« Last Edit: 16-02-2005, 22:20:24 - GMT-1 by Adyana » Logged

ā€œWhat you're supposed to do when you don't like a thing is change it. If you can't change it, change the way you think about it. Don't complain.ā€

~~Maya Angelou~~
Albertientje
Guest
« Reply #37 on: 15-03-2005, 20:33:34 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Hallo mensen ik geniet als ik alle adviezen lees,
ik kom zelf uit een familie die bakt en dus ben ik erg bekend met onze diverse Surinaamse koeken.

Zelf bak ik niet vaak maar mijn keksi maak ik als volgt:
Ik gebruik gewone bloem even aantal lepels als eieren (meestal maak ik er een van ongeveer 16 Ć” 18 eieren hangt er van af hoe groot de eieren zijn) en even veel scheppen suiker
Bona boter 2/3 kuip
Amandelgeest en vanille assence en vanille suiker en wat bakpoeder evt citroenrasp.
Strohrum of Mariƫnburg

- Kluts de eieren met het suiker, rum en essence, bakpoeder tot een hele dikke massa die bijna wit is. Doe dit wel in een grote kom)
- schep daarna lepel voor lepel de gezeefde bloem er in kluts dit ook even door.
- Voeg daarna de olie van de gesmolten boter toe die je hebt ontdaan van het zout korstje, bewaar dit
- zet je koek in de oven en ongeveer een klein uurtje en je keksie is klaar.
- Haal deze uit de oven en roer de rest van je gesmolten boter door en giet dit over de nog warme koek en smullen maar (nadat deze is afgekoeld want je kan je mond verbranden).

Laat me weten of dit is gelukt.

Groetjes  :eat:  
Frekko
Guest
« Reply #38 on: 16-03-2005, 17:04:56 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Dit is geen recept van keksie koekoe. Je kan op twee manieren een cake bakken. Een is door eerst alle eieren te klutsen  en twee is door de eieren 1 voor 1 erin de kom te doen.

Keksie koekoe is duidelijk een cake waarbij de eieren goed geklutst moeten worden samen met de suiker. Bij keksie gebruik je vloeibare boter.

Als je een een marmercake maakt of een andere cake dan begin je eerst met de boter (ongesmolten) en suiker samen te klutsen en dan om de 3 minuten een ei erin doen, tot de gewenste hoeveelheid.  
Missy4U
MamjoRuler

I love my black man!

« Reply #39 on: 16-03-2005, 17:58:17 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

ik kom zelf uit een familie die bakt en dus ben ik erg bekend met onze diverse Surinaamse koeken.

Ik gebruik gewone bloem even aantal lepels als eieren (meestal maak ik er een van ongeveer 16 Ć” 18 eieren hangt er van af hoe groot de eieren zijn) en even veel scheppen suiker
Bona boter 2/3 kuip
Amandelgeest en vanille assence en vanille suiker en wat bakpoeder evt citroenrasp.
Strohrum of Mariƫnburg

- Kluts de eieren met het suiker, rum en essence, bakpoeder tot een hele dikke massa die bijna wit is. Doe dit wel in een grote kom)
- schep daarna lepel voor lepel de gezeefde bloem er in kluts dit ook even door.
- Voeg daarna de olie van de gesmolten boter toe die je hebt ontdaan van het zout korstje, bewaar dit
- Haal deze uit de oven en roer de rest van je gesmolten boter door en giet dit over de nog warme koek en smullen maar (nadat deze is afgekoeld want je kan je mond verbranden).

Groetjes  :eat:
Albertientje ... jouw recept klinkt erg goed! Ik ga deze zeker proberen!  :jumpy:  

Guest
Guest
« Reply #40 on: 17-03-2005, 15:13:05 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

maar hoe maak je die bruine dan? Ik hoor met rum en veel kaneel en bruine suiker? Maar hoeveel kaneel?
Frekko
Guest
« Reply #41 on: 17-03-2005, 16:19:32 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Bona boter 2/3 kuip
Strohrum of Mariƫnburg

Groetjes  :eat:
Albertientje ... jouw recept klinkt erg goed! Ik ga deze zeker proberen!  :jumpy:
Haar recept klinkt erg goed, maar weet je ook wat "wat bakpoeder"  is? Hoeveel citroenrasp, amandelgeest, vanille suiker en strohrum heb je erbij nodig. Surinamers houden ervan om halve recepten te geven. een pond cirtroenrasp in mijn beslag doe of een halve liter strohrum dan krijg ik een heel andere uitkomst.

Bakpoeder en bloem tezamen, maakt zelfrijzend bakmeel. Voor keksie koekoe gebruik ik dat nooit. Ik vind het namelijk tezwaar voor een eierencake. Ik gebruik cakemeel, maar kapselmix is ook goed.
In plaats van te tellen hou ik als maatstaf aan 12 gram bloem per ei. Het mag ook 10 gram zijn.  Het ligt aan de grote van de gebruikte eieren. Voor kleine eieren 10 gram en voor grote eieren 12 gram.  
Frekko
Guest
« Reply #42 on: 17-03-2005, 16:20:28 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Bona boter 2/3 kuip
Strohrum of Mariƫnburg

Groetjes  :eat:
Haar recept klinkt erg goed, maar weet je ook wat "wat bakpoeder"  is? Hoeveel citroenrasp, amandelgeest, vanille suiker en strohrum heb je erbij nodig? Surinamers houden ervan om halve recepten te geven. Als ik een pond cirtroenrasp in mijn beslag doe of een halve liter strohrum dan krijg ik een heel andere uitkomst.

Bakpoeder en bloem tezamen, maakt zelfrijzend bakmeel. Voor keksie koekoe gebruik ik dat nooit. Ik vind het namelijk tezwaar voor een eierencake. Ik gebruik cakemeel, maar kapselmix is ook goed.
In plaats van te tellen hou ik als maatstaf aan 12 gram bloem per ei. Het mag ook 10 gram zijn.  Het ligt aan de grote van de gebruikte eieren. Voor kleine eieren 10 gram en voor grote eieren 12 gram.  
raina
MamJoraan

« Reply #43 on: 17-03-2005, 16:32:31 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

ipv citroenrasp zet ik een theelepel citroensap
1 zakje vanillesuiker = 1-2 theelepel
1theelepel bakpoeder

hmmm erover lezen geeft trek, even kijken als ik alles in huis heb dan bakken maar.....
ik ga dat van de olie proberen
« Last Edit: 17-03-2005, 16:34:25 - GMT-1 by raina » Logged

People come into your life for a Reason, a Season or a Lifetime.
When you know which one it is for a person,
you will know what to do for that person.

Albertientje
Guest
« Reply #44 on: 19-03-2005, 21:00:41 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik wil even reageren op "wat bakpoeder" of "Citroenrasp"

Een half zakje bakpoeder voor een cake van ongeveer 16 eieren.

En wat betreft citroenrasp, rasp van een normale citroen .

En een scheut rum ongeveer een half borrelglaasje.

En om een bruine cake te maken heb je 3 to 4 grote eeltepels kaneel met een een theelepel koekkruiden nodig, niet te veel want anders gaat het overheersen.

Je moet bij het klusten van je cake het kaneel samen met de eieren en de suikerklusten, en als je helemaal klaar bent en je hebt je cake in de vorm gegoten dan doe je de rozijnen op rum en eventueel gestoofde ananas er in, bakken en wederom smullen maar.

En om even terug te komen op "Surinamers geven halve recepten" ik heb het zo geleerd van mijn moeder en mijn oma en die hebben het op hun beurt van hun oma en moeder, ik weet niet beter ik heb het ooit geprobeerd op te schrijven maar je zal altijd zien de ene keer doe ie iets meer van het ene en de andere keer iets minder, allemaal op gevoel.  :sorry:  :peace:  
Pages: 1 2 [3] 4   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: