IK zou een grote pot nemen, volstoppen met condooms en zou het samen met een boekje over sexuele voorlichting in zijn kamer zetten op zijn bureau of kast whatever. Hij gaat dan doorhebben dat jij ervan op de hoogte bent, ik zou mijn moeder ook op de hoogte stellen en haar vragen niets te zeggen tot ik heb gesproken met broertje, omdat het makkelijker word geaccepteert door een persoon van jouw leeftijd dan door je moeder omdat zij gewoonweg ( en neem me niet kwalijk dat ik dit zeg) te laat is met hem voorlichten over seks en de gevolgen ervan. Hoe meer je dametjes weg probeert te houden bij hem hoe interresanter het word, dus ga daar niet al te veel op in, maar meer op de inhoud zelf, en laat hem voelen dat het draait om zijn welzijn en gezondheid en wat het met je kan doen als je zo jong omgang hebt e.d., en je mag laten merken dat jij het eigenlijk heel jong vind en het doorsnee genomen ook heel jong is om seksueel actief te zijn.
Ik ga eerlijk tegen je zijn, kinderen die op zo een jonge leeftijd seksueel actief zijn, worden ook procentueel genomen eerder vader en moeder op zeer jonge leeftijd dan laat bloeiers, en ik denk dat niet je moeder, niet jij en zeker je broertje daar niet op zitten te wachten. Waneer jij met hem gesproken heeft is het tijd aan je moeder om hem mee te nemen naar de huisarts voor een goed gesprek (vreemde ogen dwingen!), hij kan zich daardoor gegeneerd voelen, maar dan denkt hij er wel beter over na en met de wetenschap dat jullie ervan op de hoogte zijn en een gepaste sanctie tegenover hem (na school niet meer naar buiten voorlopig, of verplicht een werkstuk maken over voortplanting). Waneer dit na een paar weken bezonken is is het tijd voor heel veel aandacht aan deze meneer op een manier die hem onbekend is, je bent een jong persoon, neem hem eens mee ergens naartoe, of breng hem een keer om ergens te gaan sporten of iets, zodat hij zijn "energie" in andere dingen gaat ontdekken. Tussen neus en lippen door laat je hem wel weten dat hij over alles tegen je kan praten, al ben je zijn oudere broer/ zus, en hebben jullie een leeftijdsbarriere, dat hij wel terrecht kan met vragen en dingen, en ook over seks dus. Dit moet hem wel duidelijk zijn en moet je hem ook duidelijk zeggen op een moment dat je ziet dat hij zich vertrouwt voelt bij je.
Waarschijnlijk weten de meeste jonge kinderen van die leeftijd niet eens waar ze mee bezig zijn, en is het een vorm van aandachtsgeil (sorry dat ik het zo noem) Hij krijgt de aandacht van meisjes en gaat er ook op in omdat hij een bepaalde bevestiging zoekt bij zichzelf, dit zie je ook terug in mannen die op een leeftijd zijn dat seks normaal is, maar ze veelvuldig met meerdere vrouwen seks hebben om voor zichzelf te bevestigen dat ze de aandacht nog kunnen krijgen die ze willen. Deze mannen zijn vaak ook op jonge leeftijd al seksueel actief en ervaren seks als een middel zichzelf een positief gevoel te geven en niet als iets wat je deelt met iemand die je erg lief vind. Er word dus geen waarde meer aan gehecht en de kans dat je broertje dit ook in de toekomst zo gaat ervaren zit er mits jullie er niets aan doen zeker in. Zeker waneer een meisje van 15 voor de deur staat zwanger te zijn, en zijn leven op jonge leeftijd dus al vergalt is, voor hij er iets moois voor zichzelf van kan maken!
Je moeder moet nu heel consequent tegenover hem worden, en jij moet er voor hem zijn als brugwachter, degene die hem kan bergijpen en neutraal blijft. Vrienden komen thuis. Meisjes die bellen, bel haar ouders terug en praat met ze, jammer als moeder haar doodmaakt (iets wat wel mee zal vallen in de praktijk) het is niet erg de verantwoordelijkheid als moeder te nemen want waneer een moeder mij zou bellen van je zoon is bezig met dit en dat, weet ik van die moeder dat ze het beste voorheeft met haar kind, en geeft mij ook de gelegenheid mij te wenden tot een probleem dat dan heerst en ik zou haar aleen maar dankbaar zijn dat ze me op de hoogte heeft gestelt. Het zal voor broertje vervelend zijn, maar op je 13 de een kind krijgen is ook geen pretje he! Plus daarbij kan je moeder beter nu haar voet in de aarde zetten want als het zover zou komen dat ze grootmoeder word wie denk je dat er op het matje word geroepen om voor dat kindje te zorgen? Niet je broertje....
Ik wens je veel succes, dat je er zo achter bent gekomen is vervelend, maar je broertje is onderweg naar veel vrouwen problemen als jullie hier geen halt toe roepen. En wie kunnen dat beter doen dan jij en je moeder toch? Blijven praten met hem en duidelijke woorden uitten, seks hoort geen taboe voor een kind te zijn. Maar ook geen bezigheid op zijn leeftijd.