+  Mamjo Forum
|-+  Serieus» Kulturu sani» Surinaamse Namen
Username:
Password:
Advanced Search
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Surinaamse Namen  (Read 7294 times)
steffie
Mambini
*

« on: 07-05-2003, 10:41:51 - GMT-1 »

hallo allemaal ik heb een vraag mijn dochter heeft een dag naam van haar oma gehad maar ik hoor nu dat hij niet de juiste is mijn moeder heeft het wel gedroomd daarom heet ze ook  zo van haar tweede naam maar ik wil weten als het meschien een andere betekekenis heeft mijn dochter heet kwaminawie kan me helpen Cheesy  angel alvat bedankt
Lucille
MamJoraan

« Reply #1 on: 07-05-2003, 10:46:52 - GMT-1 »

Steffie,
Ik zou niet weten wat deze naam betekend. maar ik ben er ook benieuwd naar.

Lucille Sad  

Lucille[/size]
Kulturu uma
Moderator
MamjoRuler

« Reply #2 on: 07-05-2003, 10:59:48 - GMT-1 »

Odi sisa,

Zoals je waarschijnlijk al weet betekent Kwamina, man geboren op dinsdag.

Kwaminawie kan betekenen: Dochter/ kind van Kwamina.

Maar het kan ook betekenen dat jouw dochter in haar vorige leven Kwamina was. Een oud persoon die terug is gekomen.

Namitaki
MamJoraan

« Reply #3 on: 08-05-2003, 08:42:15 - GMT-1 »

Betekent Kwame niet op dinsdag geboren? Van Kwamina had ik nog nooit gehoord. Mogelijk is het een verzonnen vrouwelijke variant van Kwame.  

How long shall they kill our prophets while we stand aside and look?
Kulturu uma
Moderator
MamjoRuler

« Reply #4 on: 08-05-2003, 08:46:47 - GMT-1 »

Odi Namitaki,

Met Kwame bedoel je Kwami en dat betekent man geboren op zaterdag.

Ik heb het even letterlijk opgezocht:

Abeniba = vrouw geboren op dinsdag
Kwamina= man geboren op dinsdag

En dan van de naam Kwamina een variant maken is mogelijk.

Ter voorbeeld de naam Kwamimba betekent zoon van Kwami (man geboren op zaterdag).
Ster
Mambini
*

« Reply #5 on: 08-05-2003, 09:11:16 - GMT-1 »

Ik heb het even opgezocht de dagnamen en hun betekenis:

Dag                       Man                     Vrouw                          Betekenis

Zondag            Kwasi                     Kwasiba                          Pronker

Maandag         Kodjo                      Adjuba                            Vlijtige

Dinsdag           Kwamina                Abeni (ba)                       Diefachtige

Woensdag       Kwaku                    Akuba                             Jaloerse

Donderdag       Jaw                        Jabá                               Valse

Vrijdag             Kofi                         Afi (ba)                           Gelukkige

Zaterdag         Kwami                    Amba (Amimba)               Ongelukkige

Groeten Ster
steffie
Mambini
*

« Reply #6 on: 12-05-2003, 20:04:00 - GMT-1 »

ik wil iedereen bedanken  maar ik ben er toch niet echt uit gekomen maar me dochter heet al zo dus kan er niet veel meer mee maar heb besloten om het maar zo te laten want je weet nooit ik hoor het wel als ze oyd genoeg is
maar ik ben wel dat ik ietsje meer weet nu nog bedankt als iemand meer weet zou ik het graag willen horen  Cheesy  
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: