+  Mamjo Forum
|-+  Serieus» Kulturu sani» Dyarusu sturu
Username:
Password:
Advanced Search
Pages: [1] 2 3   Go Down
  Print  
Author Topic: Dyarusu sturu  (Read 3400 times)
Sarafina
MamJoraan

« on: 23-02-2004, 17:03:00 - GMT-1 »

De dyarusu sturu is erg bekend in suriname. Je kunt dit meubelstuk in vele woonkamers vinden. Ook de Stichting Surinaams Museum heeft een oud exemplaar in haar collectie. De stoel stamt uit de periode van de slaventijd. In die tijd was het de gewoonte dat de slavenhouder voor hem en zijn echtgenote een schommelstoel liet maken,waarin zij aangenaam kon verpozen. De slavenhouder hield er ook vaak een buitenvrouw op na. Ze stond bekend als Sisi. Voor haar werd een stoelgemaakt met een geheel andere vormgeving dan de schommelstoel. Bij deze stoel, al gauw Sisi Sturu genoemd, bestaan de rugleuning en armleuning uit een aaneensluitend geheel, in de vorm van een driehoek. Hierdoor is de stoel gemakkelijk in een hoek te schuiven. De Sisi plaatste haar hoofddoek en sjaal op de stoel wanneer zij terugkwam van de kerk of van een terug gekomen feest. Doordat men er vanuit ging dat de Sisi altijd jaloers was op de wettige echtgenote van de meester, zou de stoel na verloop van tijd door onbegrip 'Dyarusu Sturu' genoemd worden. Een van de mogelijkheden  over het onstaan van de naam 'Dyarusu sturu' is, dat  de stoel zo werd genoemd vanwege de jaloezie van Susanna Du Plessis . Omdat haar slavin Alida een schoonheid was. Du Plessis verdacht haar man ervan dat hij Alida's borsten begeerde. Haar wrede reactie hierop zou aanleiding geweest zijn voor de naam 'Dyarusu Sturu'. De stoel speelt ook een belangrijke rol in de Winti cultuur. Wanneer een persoon Aisa-winti heeft, adviseert men meestal om een Dyarusu Sturu te laten maken. Slechts de persoon die de stoel heeft laten maken mag er op zitten(tenzij a sturu sreka) is beslist niet voor gasten. Veelal plaatst men een koperen bekken(kopro beki) op de stoel, eventueel met giften in de vorm van diverse dranken voor de Aisa erin.

ik heb helaas geen foto van een Dyarusu sturu.

vriendin
MamJoraan

« Reply #1 on: 24-02-2004, 07:21:49 - GMT-1 »

De Djarusu sturu wordt veel al door de Surinaamse vrouwen verkeerd gebruikt, De meesten zien het als een pronkstuk, en versieren het met pracht en praal, dat is niet de bedoeling van.
Het mooiste van een djarusu sturu is het in je slaapkamer te plaatsen, net als de Lobibangi, niet te verwarren met de Njukabangi.
Maar een Lobibangi heeft wel z'n nut.
« Last Edit: 24-02-2004, 07:22:40 - GMT-1 by vriendin » Logged
malaisa
MamSenior

« Reply #2 on: 24-02-2004, 11:07:14 - GMT-1 »

Ik heb dat bij meedere mensen op hun woonkamer gezien, hmmm... ik vraag me af.
maar waarom moet het op de slaapkamer??
wat ik ook gezien heb dat sommige mensen een koperen   bekken op zetten :hsmile:  

ALS JE VOOR EEN DUBBELTJE GEBOREN BENT, BEREIK JE NOOIT EEN KWARTJE!!!!

MIE NA KRABASIE WIERIE, TAKROE SIEKI ME DRESIE....... MAAR  TAKROE MANIERIE MIE NO E DRESIE!!!

SM@@@@@@@@KSSSSS VOOR......... C.A.

[/color]
Adyana
MamjoDon

You rock my world

« Reply #3 on: 24-02-2004, 23:27:36 - GMT-1 »

Het mooiste van een djarusu sturu is het in je slaapkamer te plaatsen, net als de Lobibangi, niet te verwarren met de Njukabangi.
Maar een Lobibangi heeft wel z'n nut.
Vriendin,

Wat is een lobibangi? Ik ken wel een Ndyuka bangi en dyarusu sturu, maar deze zegt me niets. Misschien als ik het zou zien?

“What you're supposed to do when you don't like a thing is change it. If you can't change it, change the way you think about it. Don't complain.”

~~Maya Angelou~~
Adyana
MamjoDon

You rock my world

« Reply #4 on: 24-02-2004, 23:28:49 - GMT-1 »

Ik heb dat bij meedere mensen op hun woonkamer gezien, hmmm... ik vraag me af.
maar waarom moet het op de slaapkamer??
wat ik ook gezien heb dat sommige mensen een koperen   bekken op zetten :hsmile:
Die koperen bekken hoort bij de winti, maar volgens mij ook om anderen te weren erop te zitten.

“What you're supposed to do when you don't like a thing is change it. If you can't change it, change the way you think about it. Don't complain.”

~~Maya Angelou~~
Adjaini
Moderator
MamJoraan

« Reply #5 on: 26-02-2004, 21:36:44 - GMT-1 »

Die koperen bekken hoort bij de winti, maar volgens mij ook om anderen te weren erop te zitten.
Gelijk heeft u het  :i-agree:  het hoort bij de Aisa-winti.
En men mag niet erop zitten, tenimste de eigenaar wel denk ik, wanneer die in bezit is van de Aisa zelf.
En het kan ook zijn dat de Aisa zelfs heeft gevraagd dat die Koperen bekken op haar stoel is. Soms is er ook een kleine pop erin en wat dranken. En af en toe moet er ook een kreton erin geplaasts worden.

Libi so he, libi so ho.
Libi leki fa Gado wani
Libi so tide ba
[/size]

Apuku taki: Mi na wan gado, ma mi a no Gran-Gado.

Krutu kari mi, mi o gwe 2x Mi Nene
Nanga watra na in mi ai mi de go
Mi wani yere san mi du.
malaisa
MamSenior

« Reply #6 on: 27-02-2004, 12:02:46 - GMT-1 »

Soms is er ook een kleine pop erin en wat dranken. En af en toe moet er ook een kreton erin geplaasts worden

juist... zo heb ik dat ergens gezien... met al deze dingen erin
in suriname hoor. hier ben ik dat nog niet bij iemand tegengekomen.
misschien wat vriendin al zei, misschien hebben de mensen het hier op de slaapkamer

ALS JE VOOR EEN DUBBELTJE GEBOREN BENT, BEREIK JE NOOIT EEN KWARTJE!!!!

MIE NA KRABASIE WIERIE, TAKROE SIEKI ME DRESIE....... MAAR  TAKROE MANIERIE MIE NO E DRESIE!!!

SM@@@@@@@@KSSSSS VOOR......... C.A.

[/color]
jong-obia
MamJunior
**

« Reply #7 on: 27-02-2004, 13:02:47 - GMT-1 »

Dyarusu sturu

Volgens Christine van Russel - Henar stamt de stoel uit de periode van de slaventijd. In die tijd was het de gewoonte dat de slavenhouder voor hem en zijn echtgenote een schommelstoel liet maken, waarin zij aangenaam konden verpozen. De slavenhouder hield er ook vaak een buitenvrouw op na, ze stond bekend als Sisi. Voor haar werd een stoel gemaakt met een geheel andere vormgeving dan de schommelstoel. Bij deze stoel, al gauw Sisi sturu genoemd, bestaan de rugleuning en armleuningen uit een aaneensluitend geheel, in de vorm van een driehoek. Hierdoor is de stoel gemakkelijk in een hoek te schuiven. Volgens Van Russel plaatste de Sisi haar hoofddoek en sjaal op de stoel wanneer zij terugkwam van de kerk, of van een feest. Doordat men er vanuit ging dat de Sisi altijd jaloers was op de wettige echtgenote van de meester, zou de stoel na verloop van tijd door onbegrip dyarusu sturu genoemd worden.

Een andere verklaring voor de naam werd gegeven in een lezing over De Odo en de Dyarusu Sturu. De inleidster, Judy Alexander, stelde dat een van de mogelijkheden over het ontstaan van de naam dyarusu sturu is, dat de stoel zo werd genoemd vanwege de jaloezie van Susanna Du Plessis, omdat haar slavin Alida een schoonheid was. Du Plessis verdacht haar man ervan dat hij Alida’s borsten begeerde. Haar wrede reactie hierop zou aanleiding geweest voor de naam dyarusu sturu.

De stoel speelt ook een belangrijke rol in de Winti-cultuur. Wanneer een persoon Aisa-winti heeft, adviseert de bonuman meestal om een dyarusu sturu te laten maken. Hij komt de stoel dan inwijden met geprepareerd water, dit wordt streka genoemd. Bij dit ritueel wordt de stoel overgedragen aan de godin Aisa. Slechts de persoon die de stoel heeft laten maken mag erop zitten, hij is beslist niet voor gasten. Veelal plaatst men een koperen bekken, kopro beki, op de stoel, eventueel met giften in de vorm van diverse dranken voor Aisa erin.

Bij nader onderzoek blijkt de stoel echter niet typisch Surinaams te zijn. Het model stamt uit Nederland en de vorm is ook nagemaakt in andere Nederlandse koloniën, waaronder Nederlands-Indië en Zuid-Afrika. Deze variant op de burgemeestersstoel stamt uit de achttiende eeuw en wordt ook wel als Burgomasterstoel of Burghermeesters stoel aangeduid. Deze stoel had blijkbaar zó’n opmerkelijke vorm dat de koningin van Engeland een miniatuur heeft laten maken voor haar poppenhuis.

Het gaat bij deze stoel dus om de typische, afwijkende vorm. Wat ze alle gemeen hebben, is dat de vierkante zitting met de punt naar voren is gericht en een van de vier poten dus ook middenvoor is gepositioneerd. De stoel lijkt typisch gemaakt voor een man. Of, als de zitting groot genoeg is, zou je er met twee personen op kunnen zitten. Wel enigszins met de ruggen tegen elkaar. Dan lijkt de naam ‘jaloerse stoel’ ook verklaarbaar: wie mag op de stoel zitten? We zien ook modellen met een verhoogde rug in de vorm van een boog. De zittingen van deze koloniale stoelen werden van riet gevlochten om in het warme klimaat nog enige luchtigheid te bieden. In Suriname zijn de armleuningen en poten van deze met de hand vervaardigde houten stoelen meestal met bloemmotieven, hoewel er ook andere motieven voorkomen, zoals bijvoorbeeld twee in elkaar geslagen handen. Bij de duurdere modellen zijn de spijlen mooi gedraaid en versierd met koperen banden. Momenteel wordt de dyarusu sturu vaak cadeau gedaan bij verjaringen of aan mensen die in Nederland wonen.

.. .. .. . ..
Sarafina
MamJoraan

« Reply #8 on: 27-02-2004, 13:25:06 - GMT-1 »

hai Jong obia, heb jij toevallig geen foto van een dyarusu sturu. lijkt mij mooi op deze topic.

jong-obia
MamJunior
**

« Reply #9 on: 27-02-2004, 13:32:24 - GMT-1 »

hai Jong obia, heb jij toevallig geen foto van een dyarusu sturu. lijkt mij mooi op deze topic.

Dit is dan een voorbeeld de Dyarusu sturu van ma AISA  Cheesy  

.. .. .. . ..
Sarafina
MamJoraan

« Reply #10 on: 27-02-2004, 13:43:26 - GMT-1 »

ai zuiver.. bedankt he :hug:  

J!nxxx
Mambini
*

« Reply #11 on: 27-02-2004, 21:04:01 - GMT-1 »

Waar kan je zo een ding kopen en kan je hem ook gewoon kopen voor de mooi. Ik vind hem best wel mooi die stoel vandaar.

Hebben jullie ook een foto van een  
Lobibangi, en Njukabangi.

« Last Edit: 27-02-2004, 21:05:27 - GMT-1 by J!nxxx » Logged
jong-obia
MamJunior
**

« Reply #12 on: 28-02-2004, 00:43:27 - GMT-1 »

Nee zo een foto weet ik nergens te vinden , Sterker nog ik weet niet eens wat een Lobibangi en een Njukabangi zijn  Wink

Een Dyarusu sturu zou je mischien aan de eerste oosterparkstraat vinden . Welk nummer weet ik niet precies maar daar is een Kulturu winkel gevestigd waar ik volgens mij ooit in het verleden een Dyarusu sturu[/i]  en een Aisa tafra gezien heb.

.. .. .. . ..
Adyana
MamjoDon

You rock my world

« Reply #13 on: 28-02-2004, 01:59:54 - GMT-1 »

Op kwakoe stond een meubelmaker ook met zijn dyarusu sturu. Ik weet helaas niet hoe de naam van het bedrijf is en hoe men hem kan bereiken.

~~Maya Angelou~~
Adjaini
Moderator
MamJoraan

« Reply #14 on: 28-02-2004, 22:35:03 - GMT-1 »

Een Ndjoeka-bangi wordt ookwel een Apuku-bangi genoemd.
De Apuku wordt soms zelfs ook Djoeka genoemd

Libi so he, libi so ho.
Libi leki fa Gado wani
Libi so tide ba
[/size]

Apuku taki: Mi na wan gado, ma mi a no Gran-Gado.

Krutu kari mi, mi o gwe 2x Mi Nene
Nanga watra na in mi ai mi de go
Mi wani yere san mi du.
Pages: [1] 2 3   Go Up
  Print  

Jump to: