Kantamasi

(1/6) > >>

Kulturu uma:
Akantasi winti (kantamasi)

De akantasi, ook wel kantamasi genoemd, een gronwinti. Deze behoort tot het element Aarde en leeft in het bos op verschillende plaatsen. Deze winti is in bomen te vinden, met name de grote, maar ook onder de grond en in mierennesten.

Er zijn verschillende soorten

Ondro gon =    kantamasi woont onder de grond en hebben een sterke geur
Godo-wan =    kantamasi woont boven de grond en in termietennesten
Tetee-amasi =    Slingerende kantamasi die in een liaan woont en kan fluiten. Deze kantamasi wordt door wrokoman beschouwd als een gevaarlijke soort.

Via een asi spreekt de winti kromanti-taal.

De kantamasi is een sterke winti met veel durf. Het is een moedige winti en kan daardoor mede gebruikt worden voor negatieve doeleinden door een wisiman.

Als je in het bos in de buurt van een kantamasi komt, reageert deze zeer heftig door schuim te produceren dat zeer giftig is. De schuim is wel anderzijds te gebruiken magische doeleinden en als middel tegen reumatiek. De godo-wan geven veel schuim dat wordt gebruikt voor het vervaardigen van obia.

Een belangrijk wiri voor de kantamasi is de drungu-man (Spigelia Anthelmia – Loganiaceae).

De kantamasi danst zwaar op de asi en neemt onder het dansen met de ene been stap naar voren en de andere buigt door. Voor de sporters onder ons lijkt het op ‘lunges’. De winti danst graag met een awidya. Een soort Afrikaanse staf vervaardigd van paardenstaart. De awidya staat in het algemeen voor status en macht.

De pangi voor de kantamasi is o.a. zwarte ruiten motief met een gele achtergrond.

De kantamasi-apuku is een kind van een ampuku en een kantamasi. Hierdoor bezit de winti beide eigenschappen en is in principe machtiger dan zijn ouders.

De sieraden voor de kantamasi, voorzover ik weet, een ring in een riemvorm (gesp aan de bovenkant).

Bronnen o.a.:

Winti van Henri Stephen ISBN 90-6350-029-7
Woordenlijst Sur. planten ISBN 99914-0-051-6

Kulturu uma:

Een belangrijk wiri voor de kantamasi is de drungu-man (Spigelia Anthelmia – Loganiaceae).

Deze wiri is giftig en wordt o.a. gebruikt om alcoholisten van de drank af te helpen (drungu=dronken). Voor de akantasi wordt deze gebruikt om de winti te bezweren.

sorcer:
:an: lieve ku,

ik wilde iets vragen wat voor een soort winti is akantasie dan is het een dier ofzo zo ja wat voor soort dier?U vertelde als je in het bos in de buurt van de kantamasi komt produceert hij schuim.zie je de winti dan?als hij schuim produceert kunt u wat specifieker zijn?

Ik heb gehoord dat een djebri-kantamas-obia heb wat is dat voor eentje???? ;)  

Kulturu uma:
Lobi Sorcer,

Ik heb zelf deze winti niet, maar wel mogen meemaken bij een ex-partner. Deze was een kantamasi-ampuku.

Uitleg over zijn diervorm moet ik je schuldig blijven. De informatie die ik door krijg wil ik eerst zelf bevestigd zien.

Betreffende schuimproductie citeer ik uit het boek van Stephen:

"...Wanneer iemand in de buurt van een akantasi-winti komt, dan gaat hij heftig reageren door een flinke hoeveelheid schuim te produceren dat zeer giftig is....Akantasi is niet altijd aanwezig. Als men zeker wil weten of hij aanwezig is, moet men bier sprenkelen. Bij teveel schuimproductie is hij aanwezig."

Het kan natuurlijk ook zijn dat je als aiman de winti in zijn oorspronkelijke vorm kan zien in het bos. Tijdens mijn bezoek aan het binnenland bij de Saramacaners vertelde de gids in het bos over de kantamasi en schuimproductie. Ik heb de winti niet gezien, maar hoorde de bomen praten en heb zelfs de pijn gevoeld van een boom, waarvan een bezoeker het leuk vond om zijn sigaret te doven op de bast....maar nu wijk ik van mijn verhaal af....

Een Dyebre-Kantamasi obia is een winti waarvan hij kind is van een Dyebre kromanti en kantamasi. Een obia is een verzamelnaam voor een winti met een uitvoerende taak, maar kan ook een gezegswijze zijn in de Surinaamse taal. Ik kom hier nog op terug.

Een analyse

Dyebre-kromanti

Een winti uit de luchtruim met zeer moedige en sterke capaciteiten. Hij is een oorlogsgod vanuit het West-Afrikaanse mythologie. Een asi kan wonderen verrichten door zijn enorme kracht, hij is onkwetsbaar en kan de omgeving schrik aanjagen.

Kantamasi

Zeer moedig en tevens te gebruiken voor negatieve doeleinden, zoals wisi, door zijn lef. Zie verder hierboven.

Obia

Verleent diensten zoals bescherming, immunisatie van kapwonden, wisi omkeren, ziekte door wisi afweren, e.d. De asi dient wel zich strikt te houden aan de trefu's, zoals:

- futuman-nyan
- echtelijke ontrouw
- sexuele onthouding in dagen dat de asi 'werkt'
- de asi mag geen geld aannemen voor het 'werk'

Een obia is een loyale winti en blijft tot de dood van zijn asi, vaak als laatste ook. Echter, in de winti wereld is het geven en nemen. Worden de leefregels nauw genomen, dan kan de obia zijn werk doen, zoals het hem is opgedragen door A nana.

De combinatie Dyebre-kantamasi obia is een vrij sterke en moedige winti die wisi kan breken en een gemaakte bakru kan uitdrijven. Mits je als asi goed met hem omgaat.

Oude Tante:
Mi Lespeki Sisa KU,

Ik vind het knap dat jij al die verschillende winte´s zo prachtig kan omschrijven. Ik leer er steeds meer van, maar mi lobi sisa KU kun je mij vertellen dat wanneer er sprake is van een Aisa bij een persoon. De Aisa dezelfde eigenschappen kan hebben als de Obia. Is dit zo en als het niet zo is. In hoeverre verschillen ze, mi gudu.

Tang Boeng
Mi lobi wang!

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page