Pages: [1] 2 3   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: Ai boi, dat waren nog een tijden! Hiervoor ging ik naar het Suriname Stadion!!  (Read 8779 times)
Banel
Guest
« on: 03-03-2009, 09:56:37 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

'DC-10' Delano Rigters:
‘We renden toen niet achter het materiele aan’

Bryan Spong

28/02/2009

'DC-10' werd hij genoemd vanwege zijn weergaloze sprints, gecombineerd met een oerhard schot. Delano Rigters, viervoudig topscorer in de SVB-hoofdklasse, was één van de weinige spelers die in volle vaart wist te schieten. De oud-Robinhooder, die ooit tweemaal scoorde tegen Ajax, reisde paspoorten vol met de nationale selectie en werd met Robinhood maar liefst tien keer nationaal kampioen.

Zoals de meeste van zijn naamgenoten, werd Delano Lloyd Rigters geboren in Coronie. Op oudejaarsdag in 1956, om precies te zijn.Reeds op prille leeftijd vielen zijn voetbalvaardigheden op bij districtsgenoten. Op 12-jarige leeftijd werd hij opgenomen in het jeugdteam van Racing Club en mocht hij als jongetje reeds meerspelen in de seniorenafdeling. Hij werd een paar keer Coroniaans kampioen met Racing Club, alvorens hij op 16-jarige leeftijd naar 'de stad' verhuisde.

Een jonge Delano Rigters (hurkend rechts) met de Nationale selectie in 1977 in het immenste Azteken stadion te Mexico. Staand v.l.n.r.: Roy Vanenburg, 'Toetie Brondenstein, Edmund Leilis, Remie Olmberg, Fris Puerperhart en 'Wiene' Schal. Hurkend v.l.n.r.: Rinaldo Entingh, Errol Emmanuelson, Wilfred Garden, Roy George en Delano Rigters.

Rigters zat op de Technische School en woonde op Latour. In Paramaribo kwam hij bij de jeugd van Voorwaarts terecht. “Er waren een paar Voorwaarts-spelers op de Technische School zoals Blinker en Wallerlei en ik had er waardering voor dat Voorwaarts veel jongeren gebruikte”, verklaart Rigters, die momenteel op vakantie is in Swit’ Sranan , zijn eerste keus.

“Bij Voorwaarts kregen jongeren de kans om voor hoofdklasse te spelen.” Rigters kreeg ook de kans en greep die met beide handen aan. Hij kwam in 1974 op 18-jarige leeftijd terecht in de hoofdmacht van de geel-zwarten onder wie toen  toptalenten als Trimo Kasijo, Henry Playfair, Siegfried Rustenberg (later Robinhood), Ortwin Pinas (later Transvaal), Jantje Voorn, 'Poka' Nelom en de gebroeders Romeo en Harold Forster. “Ik zat al vrij snel in de hoofdmacht. Als je toen als jeugdspeler drie wedstrijden voor de hoofdklasse had gespeeld, moest je volgens de regels in de hoofdklasse blijven spelen.”

In 1975 werd Rigters opgeroepen voor de militaire dienst en opgenomen in het elftal van de Militaire Voetbalvereniging (MVV). In dat jaar werd MVV ongeslagen kampioen van de eerste klasse en promoveerde naar de hoofdklasse. Rigters speelde zich in de hoofdklasse in de kijkers en werd als enige militair opgenomen in de nationale selectie, met ervaren cracks als 'Wiene' Schal, Frits Purperhart, Roy Vanenburg, Edmund Leilis en jonge opkomende sterren als Roy George en Rinaldo Entingh.

"DC-10" tikt de bal langs Tuna-verdediger Edje Rust en begint zijn sprint. Links op de achtergrond Maxje van Engel en rechts Rinaldo Entingh.

Robinhood
Nadat Robinhood in augustus 1976 terugkeerde van een succesvol toernooi in Nederland, waar in de eerste wedstrijd nipt werd verloren van Ajax (3-4) en in de laatste wedstrijd werd gewonnen van Haarlem (3-1), sloot Rigters zich aan bij het team. Tussen sterren als Roy George, Arnold Miller, Wilfred Garden, Remie Olmberg, Errol Emanuelson, Milton Lieveld, Harold Held en Roy en John Castillon wist de jonge voetballer zich spoedig te onderscheiden met zijn vermogen om vleugelvededigers voorbij te sprinten en in volle draf oerhard in te schieten. Door Robinhood-fans werd hij 'DC-10' gedoopt.

“Robinhood speelde toen het beste voetbal. Ik ging voor meer en Robinhood was de beste, dus vandaar die overstap.” In het begin had hij als invaller een vaste waarde in het team en werd al spoedig deel van de basis van één van de sterkste dynasties in de geschiedenis van het Surinaams voetbal. Met Robinhood werd hij in 1979 tot 1989 tien keer 's landskampioen. Slechts in 1982 werd de titel gelaten voor Leo Victor.

Met zijn vele doelpunten had Rigters een belangrijk aandeel in deze successen. In de Ware Tijd prijkte zijn foto haast dagelijks in het rubriek 'Black Cat Topscorer van de Week'. In totaal werd Rigters vier keer topscorer van de SVB-hoofdklasse: in 1984, 1987, in 1988 en 1989. In het laatste jaar deelde hij die prijs  met Maikel Peel. Met Robinhood reisde Rigters vaker de regio af voor het spelen van Concacaf-clubwedstrijden. Met de Rood-groenen werd hij in 1977 en 1982 semi-kampioen van de Concacaf. In de finales werd respectievelijk verloren van America en Universidad, beiden Mexicaanse teams.

De typische intrede van Rigters bij elke wedstrijd; uit z'n sloffen zodra z'n nopjes het gras raken.

In juli 1986 vertrok Rigters met Robinhood richting Nederland. Verloren werd van Exelsior (0-1) en Kleurrijk (1-2), waarna gewonnen werd werd van Pec Zwolle (2-1) en gelijk werd gespeeld tegen Haarlem (1-1) en Volendam (3-3). De laatste wedstrijd tegen Ajax werd verloren met 2-5. Rigters scoorde tegen Kleurrijk, Volendam en de twee doelpunten tegen Ajax. In die wedstrijd scoorde Marco van Basten een hattrick. Op de vraag wat de hoogtepunten waren met Robinhood, moet Rigters even nadenken. “Er waren veel hoogtepunten; we hebben goed voetbal laten zien in zowel Suriname als het buitenland. We hebben het goed gedaan op toernooien in de regio. Ik vind dat we in het buitenland veel beter speelden dan in eigen land.

De successen van Robinhood schrijft Rigters voor een groot deel toe aan de kwaliteiten van trainer Ro Kolf. “Voor mij was Kolf een echte trainer. Hij wist z'n werk goed over te brengen en was altijd duidelijk. Een echte trainer is iemand die iets toevoegt aan je spel, zodat het de ploeg ten goede komt. Je merkt dat de ploeg groeit. Ik heb onder zovelen getraind en ik blijf erbij dat hij de enige echte trainer is geweest. Hij heeft heel veel toegevoegd aan m'n spel.”

Attitude
Rigters speelde gedurende zijn hele hoofdklasse carriere voor de nationale selctie, met uitzondering van de periode van de Nederlandse trainer Rob Groener die in augustus 1978 werd aangetrokken door de SVB. Met een sterk nationaal team speelde Rigters zijn eerste groot toernooi in 1977 in Mexico. Het waren de voorronde wedstrijden van de Wereldkampioenschappen van 1978. Suriname won de eerste wedstrijd van Guatemala door doelpunten van Schal en Rigters en verloor de overige wedstrijden van Canada (1-2), Mexico (1-8), El Salvador (2-3) en Haiti (0-1).

Door de jaren heen reisde Rigters drie paspoorten vol. Hij noemt onder andere Guyana, Haïti, El Salvador, Panama, Cuba, Curaçao, Barbados, St. Vincent, Costa Rica, Miami en Brazilië.
“Ik kreeg niks voor de sport, maar ik hield ervan. We hadden toen andere prioriteiten. We waren tevreden met wat we hadden en liepen toen niet achter het materiële aan. Ik rende niet achter mensen aan om me geld te geven, maar door voetbal gingen genoeg wegen voor me open.”
Rigters werkte bij de Hakrinbank en scoorde vaker voor zijn werkgever in het Interbanken Toernooi waarin toen ook verzekeringsmaatschappijen participeerden. In 1990 vertrok hij naar Nederland.

Delano Rigters schudt zich los van twee verdedigers.

“M'n gezin was drie jaar van tevoren al vertrokken. Het ging toen helemaal niet goed in het land. Er waren weinig uitzichten en ik was nog jong.” Rigters was toen 33. Hij vond een baan bij Nissan. “Op die leeftijd dacht ik niet meer aan betaald voetbal. Niemad zou m'n zaken voor me in orde brengen. Ik moest zelf m'n leven regelen. Ik kon mezelf niet vastzetten bij een ploeg.”
Rigters werd vrijwel meteen opgenomen in Real Sranang. In het team zaten onder anderen Errol Emanuelson, Guno Zorgvol, Ronald Amelo en de ex-Transvaal keepers Jules Polanen en Ryan Bindraban.

Daarna sloot hij zich aan bij de veteranen van Stoterpark, tegenwoordig Parkstad. De nog steeds flexibele en veerkrachtige aanvaller speelt tegenwoordig in een vriendenteam met onder anderen Emanuelson, Roy George, Marlon Grando en doelman Andro Wittenberg. In Bijlmermeer is hij lid van zaalvoetbalvereniging The Friends. Rigter werkt bij de KLM. “Door de wisselende diensten kan ik me niet echt verbinden aan een veteranenteam, want ik ben er niet altijd als ze me nodig hebben. Te mi vrij, da m'e go lon-lon p'kinso.”

Rigters met het haast onverstaanbaar Robinhood-team in het begin van de jaren-80.

Rigters arriveerde op 3 februari in Suriname. Wanneer hij vertrekt, weet hij nog niet. “Ik heb nooit echt een vertrekdatum. Ik geniet zonder me al te veel zorgen te maken. Het feit alleen al dat ik hier ben, geeft me een heel goed gevoel. Ik hoef geen geweldige uitstapjes te maken of naar gweldige feestjes te gaan. If mi dya, da a bun k'ba.”

PS: Foto 1, Errol Emanuelson de vader van Ajaxied Urbie 

Banel
Guest
« Reply #1 on: 03-03-2009, 09:58:18 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Bij de klasieker Binhoed -Transie moest je heel vroeg uit huis anders moest je genoegen nemen met een plek op de baan rondom het stadion.
Saaaang..dat waren mij nog een voetballers die ik echt bewonderde!!
coweda
I have no special talents. I am only passionately curious.
MamjoDon

If you follow, you will never lead.

« Reply #2 on: 03-03-2009, 12:33:25 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

O owroe ie deh banel? Ik was een echte tjiengboi toendertijd die binhood nanga transie beng deh falijk popie. Ik was wel altijd een binhood fan, maar no aksie mie moro soema beng de deng ster spelers. Tjiengboi teng mie beng pley bal na sosis (junioren) in een echte competitie voor een echte team (barcelona). Na voetbal op de terugweg naar huis was het altijd een discussie over wie het meest als de beste speler van binhood speelde.  Grin

Maar dat lijkt ook alweer eeeeeeuuuuuwwwwweeeennnnn terug.  Grin

A man cannot directly choose his circumstances, but he can choose his thoughts, and so indirectly, yet surely, shape his circumstances.
Bridge
Over Troubled Water.
MamjoDon

Mi kondre,tru,mi lobi yu,yu moi tu na mi ai !

« Reply #3 on: 03-03-2009, 12:41:38 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Leuke topic hoor Banel !

Thuis waren we : met z'n 8 van Robinhood ,1 broer van Transvaal en 1 was van Leo victor .
Ik liep graag achter ze aan , ging lekker mee naar het stadion .
Nou , het was echt een leuke tijd , spannende voetbal ,
zoo die jongens van binhood waren snel mang .
En Leilis vond ik toen steengoed !

Hoofdklasse
Guest
« Reply #4 on: 03-03-2009, 13:18:15 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

seizoen 74-75. robinhood - jai hind: 2-2.
N.
Guest
« Reply #5 on: 03-03-2009, 13:29:30 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Bedankt voor deze topic Wink

Je hebt met dit item heel veel herinneringen bij mij naar boven gehaald. Het was altijd een heel gedoe als er een Transi-Binhood wedstrijd was. Mijn vader, die inmiddels overleden is, heeft mij heel vaak naar t stadion meegenomen om te kraken. Dan moest je me zien. Kleine dogla meid met lange vlechten en fini-foetoe in me binhood tenue, gillen , gillen dat we deden. Daarna naar de dichtsbijzijnde winkri om een Parbo-bierie te drinken met de krakers van de tegenpartij, foe nat'a neki. Dan mocht ik even de bierschuim eraf slurpen.
Ik weet nog dat toen Leo Victor moest spelen, heel van Dijk in rep en roer was, omdat ene vrouw Jaqueline haar zoon in het team speelde. Wel toen Leo Victor lasi, vrouw Jaqueline fadon'flauw. ze heeft zich dagen in der huis opgesloten. hahaha, dat waren nog eens goede tijden.
Bridge
Over Troubled Water.
MamjoDon

« Reply #6 on: 03-03-2009, 13:35:29 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Je hebt met dit item heel veel herinneringen bij mij naar boven gehaald. Het was altijd een heel gedoe als er een Transi-Binhood wedstrijd was. Mijn vader, die inmiddels overleden is, heeft mij heel vaak naar t stadion meegenomen om te kraken. Dan moest je me zien. Kleine dogla meid met lange vlechten en fini-foetoe in me binhood tenue, gillen , gillen dat we deden. Daarna naar de dichtsbijzijnde winkri om een Parbo-bierie te drinken met de krakers van de tegenpartij, foe nat'a neki. Dan mocht ik even de bierschuim eraf slurpen.
Ik weet nog dat toen Leo Victor moest spelen, heel van Dijk in rep en roer was, omdat ene vrouw Jaqueline haar zoon in het team speelde. Wel toen Leo Victor lasi, vrouw Jaqueline fadon'flauw. ze heeft zich dagen in der huis opgesloten. hahaha, dat waren nog eens goede tijden.

Cheesy Cheesy  Cheesy, bij ons thuis was het ook echt dreigi als Robinhood had
gewonnen van Transvaal of Leo Victor , en dat gebeuurde wel heel vaak .  Roll Eyes

Banel
Guest
« Reply #7 on: 03-03-2009, 13:36:30 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ook mijn inmiddels overleden vader bracht mij vaak naar zulke wedstrijden.
echte spanning en leuke sfeer in het stadion.
ik was transie mang.
maar vaak genoeg won binhoed van ons.
het huilen stond mij toen nader dan ht lachen.
Bridge
Over Troubled Water.
MamjoDon

« Reply #8 on: 03-03-2009, 13:37:58 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ook mijn inmiddels overleden vader bracht mij vaak naar zulke wedstrijden.
echte spanning en leuke sfeer in het stadion.
ik was transie mang.
maar vaak genoeg won binhoed van ons.
het huilen stond mij toen nader dan ht lachen.

Dat zei ik net toch !!  Tongue

Banel
Guest
« Reply #9 on: 03-03-2009, 13:38:56 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

O owroe ie deh banel? Ik was een echte tjiengboi toendertijd die binhood nanga transie beng deh falijk popie. Ik was wel altijd een binhood fan, maar no aksie mie moro soema beng de deng ster spelers. Tjiengboi teng mie beng pley bal na sosis (junioren) in een echte competitie voor een echte team (barcelona). Na voetbal op de terugweg naar huis was het altijd een discussie over wie het meest als de beste speler van binhood speelde.  Grin

Maar dat lijkt ook alweer eeeeeeuuuuuwwwwweeeennnnn terug.  Grin

ik heb ook op het sosis gespeeld voor Road Runner.
toeb was onze rivaal Prakiki
RR was voor de gewone man en Prakikki voor de zgn elite.
sosis beng spang toe als die wedstrijden plaatsvonden!!
jammer dat het nu zo vervallen is.
Vele talenten heeft het sosis voortgebracht.
Banel
Guest
« Reply #10 on: 03-03-2009, 13:40:52 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Dat zei ik net toch !!  Tongue

ja maar ik moest het nogmaals zeggen mang.
ik haatte binhoed toen.
maar ze waren wel heel goed!!
PNB
Guest
« Reply #11 on: 03-03-2009, 13:42:34 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Deze tijden ken ik ook ja. Samen met me pa(helaas wijlen) die een robinhood man was in hart en nieren, vooral hoe zijn vader vroeger ook 1 van de spelers van robinhood was.
Banel
Guest
« Reply #12 on: 03-03-2009, 13:47:49 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Deze tijden ken ik ook ja. Samen met me pa(helaas wijlen) die een robinhood man was in hart en nieren, vooral hoe zijn vader vroeger ook 1 van de spelers van robinhood was.

staat ie ook op de laatste foto?
PNB
Guest
« Reply #13 on: 03-03-2009, 13:49:34 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

staat ie ook op de laatste foto?

Je bent nieuwsgierig  Grin
Banel
Guest
« Reply #14 on: 03-03-2009, 13:57:19 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Je bent nieuwsgierig  Grin