Pages: 1 [2] 3 4 5   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: Menstruatie bij meiden vanaf 8,9 en 10 jaar!  (Read 24333 times)
Bezorgde Louise
Guest
« Reply #15 on: 19-11-2009, 16:01:15 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Mijn dochter wordt volgende maand 14 jaar en is met 9 jaar ongesteld geworden. Ze is lang (volgens GG&GD) wordt ze max. 1.75 m.
Je kan al vroeg zien dat het er zit aan te komen. Gelukkig hebben we in Almere een surinaams chinese huisarts die me met veel gerust kon stellen. Probeer ook met je huisarts te praten. Vanaf haar 6e jaar had ze borstontwikkeling (dat was het 1e teken). Op school ook met de juf gesproken omdat ze tijdens het douchen na gym werd aangestaart. Ik zei dat ze douchte thuis 2x per dag dus dat hoefde niet meer op school. Met 7 jaar had ze echt 1 keer in de maand buikpijn en misselijkheid soms overgeven. Ik dacht aan wormen en gaaf haar medicijn. Het hielp niet. Ik ben toen naar onze huisarts gegaan na een 0,5 jaar. Hij zei me dat ik de dag dat ze de klacht had in de maand aan moest stippen op de kalender dan zou ik zien dat er een cyclus tussen zit. Warempel na 4 maanden merkte ik dat ze de klachten elke 28 dagen kreeg. Wij weer terug en hij zei dat de menstruatiecyclus (hormonen) zich aan het ontwikkelen was. Vanaf dan gaf hij haar 1 - 1,5 jaar voor de eerste menstruatie en warempel precies 1,5 jaar erna kwam het. Ondertussen had ik met haar leraar gesproken over de bevindingen van de huisarts. Ze schaamde zich omdat het een mannelijke leraar was en tijdens een 10-min. gesprek hebben we het er samen over gehad. Heeft hij (niet ik) haar zitten uitleggen wat de menstruatiecyclus is, hoe het toegaat, wat ze elke maand moet doen. Je zag haar opleven zo van hey hij weet het beter en dat gaf haar vertrouwen. Hij zei haar dat hij 4 zussen heeft. Ze kreeg het ook tijdens zijn les. Discreet is hij met haar naar de ziekenkamer gelopen en heeft haar verband gegeven. Zij is het toen aan gaan trekken en hij is mij gaan bellen. Hadden we afgesproken. Ik had hem gezegd dat het voor ons een belangrijk moment is.

Ik heb haar nooit geleerd hoe ze het verband aan moet trekken. Ik heb een hinderlijke gewoonte om alles, ook naakt voor mijn kinderen te doen. Ze wist dus hoe ze het moest aantrekken. Ik heb 2 meisjes. De jongste 7 jaar gaat zelf verband voor me halen als ik op het toilet zit.
Ik ben alleenstaand en ik heb zoiets van als ik ziek in bed lig moeten ze zich niet schamen maar me helpen.

Wat ik wil zeggen is let op de signalen. Mijn dochter had het al 2 jaar ervoor. Ik ben die dag van het werk gegaan, heb een ei voor haar gekookt en gouden oorbellen en een vriendschapsring gegeven. Eerst gewassen met florida water. De mijne heb ik nog steeds, ik was 11 jaar.

Succes
Zeer herkenbaar! Shocked Ze heeft ook afen toe buikpijn, misselijkheid en overgeven. Dus dat zal wel 1 van de signalen zijn wat je opsomt. Ze weet wat haar te wachten staat, en ik ben iets rustiger geworden door de steun en ervaringen hierop het net. Wink
@Bezorgde Louise
Guest
« Reply #16 on: 20-11-2009, 20:07:02 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Hallo ik ben Imke.
Ooh, goed dat je al wat herkent. En de borstontwikkeling? Al met al ben je 3 jaar bezig. Zeg haar dat als ze de buikpijn heeft dat ze je gelijk moet melden. Kras de datum op de agenda en kijk of er een 28, 30 of 31 dagen cyclus tussen zit. Bereid haar dan voor. Het kan ook gebeuren als ze op school is of op straat. Ik moet je zeggen de mijn was 9 jaar en nog een kind in haar hoofd. Eigenlijk echt zielig. Als ze ongesteld was, de eerste 1,5 jaar zeg maar moest ik haar bellen rond 12.00 uur om te verschonen. Ze dacht er gewoon niet aan. En zwaar dat ze het kreeg? Ook aantekenen in haar agenda heeft een jaar geduurd. De volgende maand 2 dagen aftrekken daar een aantekening maken en dan beginnen met maandverband dragen. Toen ze 12 jaar was vond ik het welletjes om te helpen herinneren en heb haar gewoon een maand gelaten. Ze kwam huilend thuis dat het op straat was gebeurd, ze had een creme broek aan en haar vriendin had haar gezegd haar jas eroverheen te doen. Ik zei zo nu je schande heb gehad zal je het leren en ja hoor, nooit meer. 

Maar goed, heel veel sterkte.

Imke
prefoeroe
I have a Father who never,never fails me...
MamjoRuler

Mambini Lobi: +263/-102

Behind every disappointment there is a blessing..

« Reply #17 on: 21-11-2009, 00:14:01 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Mijn dochter wordt volgende maand 14 jaar en is met 9 jaar ongesteld geworden. Ze is lang (volgens GG&GD) wordt ze max. 1.75 m.
Je kan al vroeg zien dat het er zit aan te komen. Gelukkig hebben we in Almere een surinaams chinese huisarts die me met veel gerust kon stellen. Probeer ook met je huisarts te praten. Vanaf haar 6e jaar had ze borstontwikkeling (dat was het 1e teken). Op school ook met de juf gesproken omdat ze tijdens het douchen na gym werd aangestaart. Ik zei dat ze douchte thuis 2x per dag dus dat hoefde niet meer op school. Met 7 jaar had ze echt 1 keer in de maand buikpijn en misselijkheid soms overgeven. Ik dacht aan wormen en gaaf haar medicijn. Het hielp niet. Ik ben toen naar onze huisarts gegaan na een 0,5 jaar. Hij zei me dat ik de dag dat ze de klacht had in de maand aan moest stippen op de kalender dan zou ik zien dat er een cyclus tussen zit. Warempel na 4 maanden merkte ik dat ze de klachten elke 28 dagen kreeg. Wij weer terug en hij zei dat de menstruatiecyclus (hormonen) zich aan het ontwikkelen was. Vanaf dan gaf hij haar 1 - 1,5 jaar voor de eerste menstruatie en warempel precies 1,5 jaar erna kwam het. Ondertussen had ik met haar leraar gesproken over de bevindingen van de huisarts. Ze schaamde zich omdat het een mannelijke leraar was en tijdens een 10-min. gesprek hebben we het er samen over gehad. Heeft hij (niet ik) haar zitten uitleggen wat de menstruatiecyclus is, hoe het toegaat, wat ze elke maand moet doen. Je zag haar opleven zo van hey hij weet het beter en dat gaf haar vertrouwen. Hij zei haar dat hij 4 zussen heeft. Ze kreeg het ook tijdens zijn les. Discreet is hij met haar naar de ziekenkamer gelopen en heeft haar verband gegeven. Zij is het toen aan gaan trekken en hij is mij gaan bellen. Hadden we afgesproken. Ik had hem gezegd dat het voor ons een belangrijk moment is.

Ik heb haar nooit geleerd hoe ze het verband aan moet trekken. Ik heb een hinderlijke gewoonte om alles, ook naakt voor mijn kinderen te doen. Ze wist dus hoe ze het moest aantrekken. Ik heb 2 meisjes. De jongste 7 jaar gaat zelf verband voor me halen als ik op het toilet zit.
Ik ben alleenstaand en ik heb zoiets van als ik ziek in bed lig moeten ze zich niet schamen maar me helpen.

Wat ik wil zeggen is let op de signalen. Mijn dochter had het al 2 jaar ervoor. Ik ben die dag van het werk gegaan, heb een ei voor haar gekookt en gouden oorbellen en een vriendschapsring gegeven. Eerst gewassen met florida water. De mijne heb ik nog steeds, ik was 11 jaar.

Succes
Stuk voorstuk leer je uit jullie mooie ervaringen, maar IMke toppiue.'Zo mooi, lief en zorgzaam van die leerraar.
En goed dat je de meidenn zo hebt opgevoed.
Ik heb deze periode in mijn leven als traumatisch en onbehagelijk ervaren, zoveel buikpijn en al dat bloed.

Barbie
Guest
« Reply #18 on: 29-12-2009, 18:59:02 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Inge je hebt het zo mooi vertelt over je dochter. Ik was 9 toen ik mijn eerste menstruatie kreeg maar schaamde me nooit want mijn ma was ook alleenstaande moeder en deed alles waar wij bijstonden (douchen, uitkleden). Mijn dochter is 10 jaar en vanaf haar 8ste zijn haar borsten zich gaan ontwikkelen. En heeft sindsdien ook elke maand buikpijn en ben op haar negende met haar de huisarts geweest en die zei dat het niet meer lang zal duren. Inmiddels heeft ze ook al schaamharen en gebruikt ook deo. Haar lichaam lijkt al op dat van een meisje van ongeveer 14 jaar en ze is best wel lang en volgens de ggd wordt ze waarschijnlijk ook 1.75m. Haar vader en ik hebben haar vertelt wat het allemaal inhoud maar ze schaamt zich als we erover beginnen terwijl we over andere dingen heel makkelijk met haar kunnen praten . Maarja het komt wel goed en bedankt allemaal voor jullie goede tips.
Barbie
Guest
« Reply #19 on: 29-12-2009, 20:13:36 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Sorry voor mijn typfout ik bedoel Imke
si_ma
Guest
« Reply #20 on: 30-12-2009, 08:30:54 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik vind het heel mooi om te lezen dat ouders van tegewoordig dit doen.
Ik ben nu 35,woonde bij mijn oma die heeft me nooit over deze dingen verteld.
Ik was 8 toen mijn borsten begonnen te groeien.
Ik schrok me rot toen ik een dag bloed vond in mijn onderbroek (9jaar)uit schaamte heb ik iedere x toilet papier enz. gebruikt.
Totdat onze schoonmaakster (ja toen hadden we dat in su) erachter kwam en me oma heeft ingelicht ik moest op bed gaan liggen en men dacht datik met een jongen had gerommeld enz ik schaamde me dood.
Ik heb later wel een zilveren matteklopper en ketting gehad.
En ik vond het niet leuk om het iedere maand te krijgen iedere maand lag ik dan de 1e dag met heftige buikkrampen,overgeven,kruik op bed was echt niet leuk.
Tot ik naar ned. kwam en ik toen ik 16 was aan de pil begon wat was ik blij geen buikpijn meer enz.
Wat ik wel frapant vind is iedere x wanneer ik zwanger was en bijna moest bevallen ik altijd moet overgeven en geel overgaf en dat is voor mij het startsein dat ik op het punt sta om te bevallen.
Ik heb nu zelf 3 jongens (vind het jammer dat ik geen dochters heb had dit graag met een dochter willen meemaken vooral omdat ik niet ben ingelicht ,maar ben trots op mijn jongens).
Daarom is het belangerijk dat ouders goed met hun kinderen praten,voorlichting geven enz.
Bezorgde Louise
Guest
« Reply #21 on: 19-04-2010, 12:02:35 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Het gevreesde is vorige maand gebeurd. huh Mijn dochter is op jonge leeftijd ongesteld geworden. Maar gelukkig had ik deze topic al eerder gestart, en ik heb er heel veel aan gehad om geen kapriolen uit te voeren met pampers en dergelijke. Ze was van slag. Ik op mijn beurt ook, maar ik heb haar toch goed kunnen opvangen. Heel veel vertroetelingen. Dat kind zal wel gedacht hebben huh mijn moeder is echt gek hoor! cheesy Maarja dit wilde ik met jullie delen.
Babs
Guest
« Reply #22 on: 19-04-2010, 13:22:36 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Hoi bezorgde Louise fijn dat je het zo goed hebt aangepakt. Mijn dochter is inmiddels 11 jaar geworden, haar menstruatie is er nog niet maar het lijkt niet lang meer te duren want ze heeft nog steeds last van haar onderbuik. Aan deze topic heb heel veel want ik heb gemerkt dat ik niet de enige bezorgde moeder ben omtrent deze onderwerp.
Imke
Guest
« Reply #23 on: 19-04-2010, 15:53:28 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

@Bezorgde Louise

Gefeliciteerd!! Ook voor je "grote" meid. lekker vertroetelen hoor. Het is toch even schrikken en wennen voor jou, dat het geen klein kind meer is en voor haar dat ze een stap verder is naar volwassenheid.

Veel geluk samen!
Bezorgde Louise
Guest
« Reply #24 on: 19-04-2010, 16:41:38 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

@Bezorgde Louise

Gefeliciteerd!! Ook voor je "grote" meid. lekker vertroetelen hoor. Het is toch even schrikken en wennen voor jou, dat het geen klein kind meer is en voor haar dat ze een stap verder is naar volwassenheid.

Veel geluk samen!
Thanx voor je felicitatie! Het is wel wennen om haar een maandverband zien pakken om te verschonen. huh Nog even dan merk ik er niets meer van dat mijn kleine meissie een grote meissie is geworden. kiss
Babs
Guest
« Reply #25 on: 23-06-2010, 12:16:02 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Hoi dames ook ik ben aan de beurt. Mijn dochter (11)  heeft 2 maanden geleden ook haar eerste menstruatie gekregen. Ze vond het zo erg maar ik wist haar gerust te stellen. Ik heb haar toen laten zien hoe ze een maandverband moest gebruiken en ik geef haar een etui met schone ondergoed en maandverband mee naar school. Op school weet alleen de juf het want ze wil verder met niemand erover praten. Met de juf heb ik ook afspraken want ze heeft best wel een zware menstruatie. Ze gaat er heel netjes mee om het enige wat ze heeft is buikpijn. Ik vind het zo zielig, maarja het is de natuur die zijn werk doet dus niks aan te doen.
Imke
Guest
« Reply #26 on: 24-06-2010, 09:48:39 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Hoi dames ook ik ben aan de beurt. Mijn dochter (11)  heeft 2 maanden geleden ook haar eerste menstruatie gekregen. Ze vond het zo erg maar ik wist haar gerust te stellen. Ik heb haar toen laten zien hoe ze een maandverband moest gebruiken en ik geef haar een etui met schone ondergoed en maandverband mee naar school. Op school weet alleen de juf het want ze wil verder met niemand erover praten. Met de juf heb ik ook afspraken want ze heeft best wel een zware menstruatie. Ze gaat er heel netjes mee om het enige wat ze heeft is buikpijn. Ik vind het zo zielig, maarja het is de natuur die zijn werk doet dus niks aan te doen.

Hé Babs, van harte gefeliciteerd met je meissie. Geef haar een dikke kus, vooral omdat ze het zo goed doet. En dat van die zware menstruatie klopt hoor. Mijn dochter is nu 15 jaar en nog steeds moet ze soms een dag thuis blijven omdat ze krom loopt van de buik- en rugpijn. Paracetamol helpt dan zelf niet meer. Ik kan me niet herinneren dat ik het op die leeftijd zo zwaar heb gehad.
Maar ja, het is ook iets waar ze als vrouw aan zullen moeten wennen.

Veel geulk samen en voorlichten hè over sex e.d.!
Babs
Guest
« Reply #27 on: 24-06-2010, 12:08:19 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Hoi Imke bedankt. Ik heb mijn dochter ook vertelt wat de gevolgen zijn als ze nu met sex zou beginnen en ze zegt dat ze me begrijpt. Maar als moeder ben je toch bang dat ze zich laat verleiden, maar praten blijf ik zeker doen. Ze zit op dans- en zangles en stimuleer haar ook om vooral dat te blijven doen.
ja, lastig hè
Guest
« Reply #28 on: 05-07-2010, 00:29:42 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik wil graag even voortborduren op de ongesteldheids-perikelen van onze jonge dochters.
Mijn 2 dochters zijn allebei inmiddels meer dan een jaar geleden voor 't eerst ongesteld geworden.
Gelukkig hebben ze er niet echt veel last van in de zin van heel erg veel bloedverlies of buikpijn.
Maar met dit warme weer hebben ze er wel een hekel aan dat ze, als ze ongesteld zijn, een dikkere of langere broek moeten dragen dan ze zouden willen. En een zwempak of bikini gaat al helemaal niet.
Mini-tampons zouden een uitkomst zijn, toch?

Met opzet had ik de gebruiksaanwijzing van tampons openlijk op de wc laten 'slingeren'.
En daarna vroeg ik of ze die toevallig gelezen hadden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me een hoedje geschrokken ben van de reactie van die meiden.
Mam! Ben je gek! Tampons zijn hartstikke gevaarlijk!
Blijkt dus dat ze op school leren dat je van tampons een ziekte kan oplopen.
(Ja, is ook zo als je 'm ik weet niet hoe lang niet vervangt. Maar kom óp zeg!)

Ik snap best dat tampons een enge gedachte zijn voor jonge meisjes. Hoe dan moet je iets in je verboden gaatje frommelen, of zo.
Ik dacht dat ik op die manier weerstand zou krijgen met mijn 'promotie-praatje'.
Maar er is dus nog een andere hindernis die ik eerst moet nemen, en ik weet eerlijk gezegd niet hoe.

Hebben jullie hier ervaring mee?
Raden jullie je dochters tampons aan? En zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
@ ja, lastig hè
Guest
« Reply #29 on: 05-07-2010, 11:17:28 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Je schrijft niet hoe oud je dochters zijn, maar op zich vind ik het wel knap dat je ze tampons aanraadt. Mijn dochter is 14 en niet sexueel actief. Haar ontmaagding zal ik never nooit op mijn geweten willen hebben. Dat weet ze ook en als ze zelf zo ver is mag ze aan tampons beginnen maar van mij krijgt ze voorlopig gewoon maandverband. Eerst daarmee de discipline van op tijd verschonen en hygiënisch ermee omgaan leren alvorens iets als tampons in te zetten en echt elk uur verschonen.

Imke
Pages: 1 [2] 3 4 5   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: