Pages: [1] 2 3 4 5   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: Menstruatie bij meiden vanaf 8,9 en 10 jaar!  (Read 24222 times)
Bezorgde Louise
Guest
« on: 19-10-2009, 15:29:23 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Wie heeft er ervaring mee? Het kan zijn dat dit onderwerp onlangs is besproken. Kan iemand me dan die link geven om de reacties te lezen. En als het nog niet is besproken hoe heb jij het als moeder dit ervaren?

Mijn dochter is 10 jaar oud, en nu komen er vragen van haar kant uit over ongesteld worden. Ik had haar al vanaf haar 9e jaar verteld dat als ze bloed mocht bespeuren in haar onderbroek dat ze mij hiervan op de hoogte brengt. Ik werd zelf op mijn 12e ongesteld en zat al op de middelbare.

Er is een vriendinnetje van haar op 8-jarige leeftijd ongesteld geworden, en dat vind ik heel vroeg en zielig. Want je bent dan op dat moment kind af vind ik. Nu houdt mijn kind zich daarmee bezig, en stelt mij vragen hierover. Ik heb ook een boek voor haar gekocht over het ontdekken van je lichaam. Ik heb dat boek ook gelezen en zal het met haar doornemen als ze het uit heeft. Als ze veel vragen heeft zal ik ze ook beantwoorden. Embarrassed

Ik denk zodra het zover is bij mijn dochter dat ik maandverband voor haar ga kopen, en het in een pamperbroekje ga leggen. Dus i.p.v. gewoon op haar onderbroek doe ik het op een pamperbroekje. Je weet wel die pampers voor kinderen die nog in bed plassen. Of is het een gek idee? Huh Waarom ik dit wil doen? Omdat ik dan bang ben dat ze door kan lekken op school, en dat ze dan door andere kinderen geplaagt kan worden. Vroeger kreeg je als kind een luier om in Suriname, maar tegenwoordig dragen jonge meisjes een maandverband. Migado ik ben echt onervaren op dit gebied mang Huh. Had ik maar een zoon gekregen haha. Misschien moet ik niet zo gek lopen doen hoor, maar het is toch zielig zo vroeg ongesteld worden. Cry
Puck
MamjoRuler

Mambini Lobi: +190/-68

« Reply #1 on: 19-10-2009, 15:59:17 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

ik begrijp je bezorgdheid!

Mijn dochter was amper 10 toen ze voor het eerst ongesteld werd. En het enigste wat ik kan zeggen is dat eigenlijk precies hetzelfde heb gedaan als jou in de voorgaande jaren. Meer kan je volgens mij ook niet doen.

Maar je kan haar toch leren hoe ze met maandverband om moet gaan. Het voordoen en haar ook duidelijk maken dat ze wat vaker naar de wc moet. Niet alleen om te plassen maar ook om te kijken of ze niet doorlekt. Daarnaast leerde ik mijn dochter ook om altijd een reserve broekje en een truitje in der tas te hebben. Voor het geval ze doorlekt en dan kan ze het truitje ook om der middel en gewoon vragen of ze even naar huis mag aan een juf.

Ik heb er ook altijd gezegd dat mocht ze het toen bv op school worden dat ze naar de juf moest gaan. En dat juf dat helemaal niet erg zal vinden omdat zij ook een vrouw is en precies weet hoe of wat. Maar voor mijn geluk was ik gewoon met haar toen ze het voor eerst werd.

Gewoon blijven praten en leren hoe ze ermee om moet gaan en dat het niks is om je voor te schamen.
Bezorgde Louise
Guest
« Reply #2 on: 19-10-2009, 19:49:12 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

ik begrijp je bezorgdheid!

Mijn dochter was amper 10 toen ze voor het eerst ongesteld werd. En het enigste wat ik kan zeggen is dat eigenlijk precies hetzelfde heb gedaan als jou in de voorgaande jaren. Meer kan je volgens mij ook niet doen.

Maar je kan haar toch leren hoe ze met maandverband om moet gaan. Het voordoen en haar ook duidelijk maken dat ze wat vaker naar de wc moet. Niet alleen om te plassen maar ook om te kijken of ze niet doorlekt. Daarnaast leerde ik mijn dochter ook om altijd een reserve broekje en een truitje in der tas te hebben. Voor het geval ze doorlekt en dan kan ze het truitje ook om der middel en gewoon vragen of ze even naar huis mag aan een juf.[/color]
Ik heb er ook altijd gezegd dat mocht ze het toen bv op school worden dat ze naar de juf moest gaan. En dat juf dat helemaal niet erg zal vinden omdat zij ook een vrouw is en precies weet hoe of wat. Maar voor mijn geluk was ik gewoon met haar toen ze het voor eerst werd.

Gewoon blijven praten en leren hoe ze ermee om moet gaan en dat het niks is om je voor te schamen.
Dat is een goed idee. Ik merk dat ze nu al volwassen wordt. Shocked Maarja mijn kleine meid wordt groot. Ik zal zeker blijven praten en haar leren hoe ze ermee om moet gaan. Ik heb haar geleerd om haar onderbroekje zelf te wassen met sunlight zeep en een borstel tijdens het douchen. Als het droog is doe ik het in de wasmachine. Ik zag toen aan die onderbroeken dat ze  vuiler zijn dan als voorheen. Dus vandaar dat ik denk dat het niet lang meer op zich laat wachten. Huh Het komt goed. Ik zal niet in paniek raken.

Thanx! Wink
ja, lastig hè?
Guest
« Reply #3 on: 20-10-2009, 00:21:42 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Moeilijk om mee om te gaan. Vind ik ook.

Ik ben heel vroeg begonnen met m'n dochters voorlichting te geven over ongesteldheid, zodat ze niet zouden schrikken als 't zover zou zijn.
Maar die boodschap lijkt helemaal niet binnen te komen als ze 8 jaar oud zijn. Ze reageren dan met: mama, doe niet zo stom! Ik ben een kind hoor!

Toch denk ik nu dat 't goed geweest is.
Er was geen paniek.
Bij m'n dochters tenminste niet... bij mij wel even.
Want inderdaad, je kleine meisjes zijn nog steeds klein maar tegelijk ook al vrouw.
Totdat je met ze praat en ontdekt dat ze zelf ongesteld zijn zien als een ongemak, maar helemaal de link met vrouw-zijn nog niet leggen.

En op het praktische gebied: bespreek met je dochter wat de mogelijkheden zijn.
Maandverband mét vleugels, zonder vleugels en wat er verder nog allemaal op de markt is.
Laat haar zelf kiezen wat ze 't prettigste vindt.
Ga vooral niet ongevraagd pamper-broekjes aan haar geven omdat jij bang bent dat ze anders door zal lekken.
Vertel liever dat ze regelmatig moet verschonen om doorlekken te voorkomen, en geef idd voor de zekerheid een schoon stelletje goed mee.
Maar laat het háár verantwoordelijkheid zijn.

En voor zover ik van mezelf kan herinneren en nu ook bij m'n dochters gezien heb, is een eerste ongesteldheid niet zo heftig dat er doorlek-gevaar is. Ik zou me dus maar niet druk maken over ongemerkt doorlekken in het begin.
Tegen de tijd dat de menstruatie echt goed op gang is hebben ze toch wel een paar keer kunnen oefenen met het gebruik van maandverband.

(Dat boek waar je 't over hebt... Kun je dat niet veel beter samen lezen, ipv 't aan je dochter geven en haar achteraf vragen of ze nog iets wil weten? Is in het begin misschien voor jullie allebei wel heel spannend, maar daarna kunnen jullie samen letterlijk lezen en schrijven over onderwerpen als je lichaam, menstruatie en ook seksualiteit. )
Bezorgde Louise
Guest
« Reply #4 on: 20-10-2009, 09:35:27 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Moeilijk om mee om te gaan. Vind ik ook.

Ik ben heel vroeg begonnen met m'n dochters voorlichting te geven over ongesteldheid, zodat ze niet zouden schrikken als 't zover zou zijn.
Maar die boodschap lijkt helemaal niet binnen te komen als ze 8 jaar oud zijn. Ze reageren dan met: mama, doe niet zo stom! Ik ben een kind hoor!

Toch denk ik nu dat 't goed geweest is.
Er was geen paniek.
Bij m'n dochters tenminste niet... bij mij wel even.
Want inderdaad, je kleine meisjes zijn nog steeds klein maar tegelijk ook al vrouw.
Totdat je met ze praat en ontdekt dat ze zelf ongesteld zijn zien als een ongemak, maar helemaal de link met vrouw-zijn nog niet leggen.

En op het praktische gebied: bespreek met je dochter wat de mogelijkheden zijn.
Maandverband mét vleugels, zonder vleugels en wat er verder nog allemaal op de markt is.
Laat haar zelf kiezen wat ze 't prettigste vindt.
Ga vooral niet ongevraagd pamper-broekjes aan haar geven omdat jij bang bent dat ze anders door zal lekken.
Vertel liever dat ze regelmatig moet verschonen om doorlekken te voorkomen, en geef idd voor de zekerheid een schoon stelletje goed mee.
Maar laat het háár verantwoordelijkheid zijn.

En voor zover ik van mezelf kan herinneren en nu ook bij m'n dochters gezien heb, is een eerste ongesteldheid niet zo heftig dat er doorlek-gevaar is. Ik zou me dus maar niet druk maken over ongemerkt doorlekken in het begin.
Tegen de tijd dat de menstruatie echt goed op gang is hebben ze toch wel een paar keer kunnen oefenen met het gebruik van maandverband.

(Dat boek waar je 't over hebt... Kun je dat niet veel beter samen lezen, ipv 't aan je dochter geven en haar achteraf vragen of ze nog iets wil weten? Is in het begin misschien voor jullie allebei wel heel spannend, maar daarna kunnen jullie samen letterlijk lezen en schrijven over onderwerpen als je lichaam, menstruatie en ook seksualiteit. )
Ook weer zo een goede tip. Inderdaad dan kan ik gelijk haar vragen beantwoorden. Het pamperbroekje zal ik achterwegen laten haha! Soso broja zit ik van alles te bedenken boi. Maar jullie hebben gelijk. Ik moet rustig zijn, want anders kan ik haar ook paniekerig maken. Het is gelukkig nog niet zover, maar ik bereid me wel goed voor.

Thanx voor je advies! Wink
meisje
Guest
« Reply #5 on: 25-10-2009, 12:34:08 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Mijn moeder sprak heel veel met mij.Ze hat altijd al het gevoel dat ik op jonge leeftijd ongesteld zou worden,want ik had al heel vroeg schaamhaar en bobbies.
Dus vanaf ik acht was legde ze me uit dat ik ongesteld zou kunnen worden.Ze beschreef hoe het euit zag en vertelde wat ik moest doen als ik bloed zag als ik me poenie veegde.Ook vertelde ze hoelang het ongeveer duurde.En dat het gezond is dat een vrouw ongesteld wordt.Ze liet me ook zien waar maandverband stond en kocht een klein etui waar ze ook maamdverband in deed en zette die onder in me school tas en zei tegen me dat andere kinderen er niet van hoeven te weten.Ze kocht ook van die strakke korte broekjes van leggingstof voor mij dus dan droeg ik als ik ongesteld was  een boxer plus maandverband en dan dat strakke korte broekje en dan een spijkerbroek.Ook had ik dan altijd leuke lange truitjes die tot over me bil kwamen.
De dag dat ik voor het eerst ongesteld werd was ik gelukkig thuis.ik was heel verdrietig.ik wist wat het was en wat ik moest doen maar gelukkig was me moeder thuis en heeft ze me met alles geholpen.
ik heb meer gehuild omdat ik me schaamde en omdat het me over viel ik had verwacht dat het zou komen als ik groter was.ik kreeg van me moeder een ei en een ring dat vond ik heel leuk dat heeft haar moeder ook gedaan bij al haar dochters .ik vond dat wel heel leuk en voelde en me speciaal minder leuk vond ik het toen ze tegen me tante s zei dat ik bigi meisje ben geworden.ik vond me zelf te jong om ongesteld te worden
Bezogde Louise
Guest
« Reply #6 on: 25-10-2009, 21:45:39 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Mijn moeder sprak heel veel met mij.Ze hat altijd al het gevoel dat ik op jonge leeftijd ongesteld zou worden,want ik had al heel vroeg schaamhaar en bobbies.
Dus vanaf ik acht was legde ze me uit dat ik ongesteld zou kunnen worden.Ze beschreef hoe het euit zag en vertelde wat ik moest doen als ik bloed zag als ik me poenie veegde.Ook vertelde ze hoelang het ongeveer duurde.En dat het gezond is dat een vrouw ongesteld wordt.Ze liet me ook zien waar maandverband stond en kocht een klein etui waar ze ook maamdverband in deed en zette die onder in me school tas en zei tegen me dat andere kinderen er niet van hoeven te weten.Ze kocht ook van die strakke korte broekjes van leggingstof voor mij dus dan droeg ik als ik ongesteld was  een boxer plus maandverband en dan dat strakke korte broekje en dan een spijkerbroek.Ook had ik dan altijd leuke lange truitjes die tot over me bil kwamen.
De dag dat ik voor het eerst ongesteld werd was ik gelukkig thuis.ik was heel verdrietig.ik wist wat het was en wat ik moest doen maar gelukkig was me moeder thuis en heeft ze me met alles geholpen.
ik heb meer gehuild omdat ik me schaamde en omdat het me over viel ik had verwacht dat het zou komen als ik groter was.ik kreeg van me moeder een ei en een ring dat vond ik heel leuk dat heeft haar moeder ook gedaan bij al haar dochters .ik vond dat wel heel leuk en voelde en me speciaal minder leuk vond ik het toen ze tegen me tante s zei dat ik bigi meisje ben geworden.ik vond me zelf te jong om ongesteld te worden
Een ring en een ei heb ik inderdaad ook gekregen van mijn moeder. Dus traditiegewijs zal ik het ook overdragen aan mijn dochter als het zover is. Ze heeft ook al borsten en schaamhaar. Ik heb laatst een moeder en dochter gesprek gehad, en ze begrijp dat ze straks net als mama een vrouw wordt. Wat het korte broekje betreft is heel slim geweest van je moeder. Allemaal ideetjes voor mij. Ik ben blij met jullie response echt waar, en dat maakt me nu rustiger.
mammie
Guest
« Reply #7 on: 27-10-2009, 18:18:22 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

mijn oudste dochter is 12 en menstrueert nu al 3 jr. ze was ook echt de eerste van haar vriendinnetjes. ik wist ook dat ze vroeg zou menstrueren, ze had vroeg schaamhaar en borsten. Dus ik ben ook vroeg begonnen met de voorlichting. En toen was het een schok voor mij toen het begon. Gelukkig gaat ze er heel goed mee om, ze heeft zich er nooit voor geschaamd, ze is heel erg netjes. Gaat vaak in abd en verschoond zich heel vaak.
Mijn tweede dochter is een ander geval. Ze is 11 en menstrueert bijna 1 jr. Zij is weer heel anders dan haar zusje, Ze schaamt zich ervoor, ze is ook niet netjes. Ik vind steeds vuile brokejs vaan haar in haar wasmand, terwijl ik haar leer om haar vuile broekjes meteen te wassen. Zucht... dus het verschilt ook van kind tot kind
xx
Guest
« Reply #8 on: 01-11-2009, 11:00:20 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

POEH POEH,

Ik lees dit topic met veel interesse. Mijn dochter is pas 5 maar er komt een dag dat ik er mee te maken krijgen. Zelf was ik 11 toen ik ging menstrueren, ondanks de voorbereiding van mijn moeder vond ik het niet leuk. Geestelijk was ik er nog niet aan toe.
Jullie waardevolle tips zal ik onthouden. Hoop dat ze er pas over een jaar of 6/7 mee te maken krijgt.
sandra
Guest
« Reply #9 on: 11-11-2009, 21:29:49 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

mijn dochter was bijna 11 ik heb echt gehuild ik heb me moeder gebeld .
haar vader en ik huilende nog omdat ze echt kleine en tenger is.
ze heeft altijd in de tas maandverband een onderbroek en een boxershort.
En veel praten en uit leggen hoe of wat niet zo als het vroeger bij onze moeders gebeurde
een jongen mag niet daar gaan anders gaat hij je ooog breken en nog meer van die achterlijke dingen.
Bezorgde Louise
Guest
« Reply #10 on: 11-11-2009, 23:05:28 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

mijn dochter was bijna 11 ik heb echt gehuild ik heb me moeder gebeld .
haar vader en ik huilende nog omdat ze echt kleine en tenger is.
ze heeft altijd in de tas maandverband een onderbroek en een boxershort.
En veel praten en uit leggen hoe of wat niet zo als het vroeger bij onze moeders gebeurde
een jongen mag niet daar gaan anders gaat hij je ooog breken en nog meer van die achterlijke dingen.
Cheesy Cheesy Ja die ken ik nog! En wij de verkeerde oog dicht houden terwijl het onderste oog werdt ontmaagd haha. Nee ik zal zeker met haar praten, en haar laten weten hoe een meisje zwanger kan worden. Ik hoop dat het nog even op zich laat wachten, want ik ga net als jij huilen denk ik. Cry
bezorgde mama
Guest
« Reply #11 on: 13-11-2009, 10:43:45 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

hallo,

mijn dochter is er ondertussen 10 (gelukkig nog niet ongesteld) en ook ik heb haar op haar 8/9 jaar helemaal ingelicht over wat haar te wachten staat. Ze heeft toch al bijna een jaar wat sprietjes okselhaar en ook beneden beginnen de sprietjes te komen. Ook begint de borstontwikkeling op gang te komen, nu niet dat ze echt al borstjes heeft maar je ziet de vorm er al inkomen, tegenwoordig ook snel vet haar, lichte acné in haar gezicht en wat me ook opviel is dat ook wat zweetgeur heeft en dus aan de deo kan beginnen.

Hadden jullie meisjes ook deze symptomen eer ze ongesteld werden??? zo ja, hoelang duurde het ongeveer eer ze na het verschijnen van de symptomen voor het eerst ongesteld werden?Huh

alvast bedankt voor je reactie!!

groetjes
Puck
MamjoRuler

Mambini Lobi: +190/-68

« Reply #12 on: 13-11-2009, 15:14:51 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

hallo,

mijn dochter is er ondertussen 10 (gelukkig nog niet ongesteld) en ook ik heb haar op haar 8/9 jaar helemaal ingelicht over wat haar te wachten staat. Ze heeft toch al bijna een jaar wat sprietjes okselhaar en ook beneden beginnen de sprietjes te komen. Ook begint de borstontwikkeling op gang te komen, nu niet dat ze echt al borstjes heeft maar je ziet de vorm er al inkomen, tegenwoordig ook snel vet haar, lichte acné in haar gezicht en wat me ook opviel is dat ook wat zweetgeur heeft en dus aan de deo kan beginnen.

Hadden jullie meisjes ook deze symptomen eer ze ongesteld werden??? zo ja, hoelang duurde het ongeveer eer ze na het verschijnen van de symptomen voor het eerst ongesteld werden?Huh

alvast bedankt voor je reactie!!

groetjes

Het verschil gewoon per kind. Bij mijn dochter heeft het ongeveer een half jaar geduurd. Maar daarnaast had ze op haar 9 al haar eerste maat BH. Ze is nu bijna 12 en ze heeft nu 75b. Terwijl mijn nichtje van dezelfde leeftijd Nu pas haar eerst maat bh draagt en pas een paar maanden geleden voor het eerst ongesteld is geworden.  En zij heeft echt bijna een jaar van te voren heel veel last gehad. Maar mijn dochter had bijna nergens last van gehad
Imke
Guest
« Reply #13 on: 17-11-2009, 17:05:51 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Mijn dochter wordt volgende maand 14 jaar en is met 9 jaar ongesteld geworden. Ze is lang (volgens GG&GD) wordt ze max. 1.75 m.
Je kan al vroeg zien dat het er zit aan te komen. Gelukkig hebben we in Almere een surinaams chinese huisarts die me met veel gerust kon stellen. Probeer ook met je huisarts te praten. Vanaf haar 6e jaar had ze borstontwikkeling (dat was het 1e teken). Op school ook met de juf gesproken omdat ze tijdens het douchen na gym werd aangestaart. Ik zei dat ze douchte thuis 2x per dag dus dat hoefde niet meer op school. Met 7 jaar had ze echt 1 keer in de maand buikpijn en misselijkheid soms overgeven. Ik dacht aan wormen en gaaf haar medicijn. Het hielp niet. Ik ben toen naar onze huisarts gegaan na een 0,5 jaar. Hij zei me dat ik de dag dat ze de klacht had in de maand aan moest stippen op de kalender dan zou ik zien dat er een cyclus tussen zit. Warempel na 4 maanden merkte ik dat ze de klachten elke 28 dagen kreeg. Wij weer terug en hij zei dat de menstruatiecyclus (hormonen) zich aan het ontwikkelen was. Vanaf dan gaf hij haar 1 - 1,5 jaar voor de eerste menstruatie en warempel precies 1,5 jaar erna kwam het. Ondertussen had ik met haar leraar gesproken over de bevindingen van de huisarts. Ze schaamde zich omdat het een mannelijke leraar was en tijdens een 10-min. gesprek hebben we het er samen over gehad. Heeft hij (niet ik) haar zitten uitleggen wat de menstruatiecyclus is, hoe het toegaat, wat ze elke maand moet doen. Je zag haar opleven zo van hey hij weet het beter en dat gaf haar vertrouwen. Hij zei haar dat hij 4 zussen heeft. Ze kreeg het ook tijdens zijn les. Discreet is hij met haar naar de ziekenkamer gelopen en heeft haar verband gegeven. Zij is het toen aan gaan trekken en hij is mij gaan bellen. Hadden we afgesproken. Ik had hem gezegd dat het voor ons een belangrijk moment is.

Ik heb haar nooit geleerd hoe ze het verband aan moet trekken. Ik heb een hinderlijke gewoonte om alles, ook naakt voor mijn kinderen te doen. Ze wist dus hoe ze het moest aantrekken. Ik heb 2 meisjes. De jongste 7 jaar gaat zelf verband voor me halen als ik op het toilet zit.
Ik ben alleenstaand en ik heb zoiets van als ik ziek in bed lig moeten ze zich niet schamen maar me helpen.

Wat ik wil zeggen is let op de signalen. Mijn dochter had het al 2 jaar ervoor. Ik ben die dag van het werk gegaan, heb een ei voor haar gekookt en gouden oorbellen en een vriendschapsring gegeven. Eerst gewassen met florida water. De mijne heb ik nog steeds, ik was 11 jaar.

Succes
meisk
Guest
« Reply #14 on: 17-11-2009, 19:35:34 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

toen ik eerste dag menstruatie kreeg,dacht ik dat ik al dood ben .. want mijn moeder had me nooit verteld hoe iemand menstruatie krijgt/meisjes en vrouwen ook menstruatie krijgen...
ik had wel een dagje op de toilet bril bloed gezien nadat me moeder naar de wc was geweest maar dacht dat ze pijne heeft heb ook niet gedurft om haar te vragen hoe dat kwam..
Pages: [1] 2 3 4 5   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: