+  Mamjo Forum
|-+  Serieus» Kids & Zo» ’Mijn dochter is te dik’
Username:
Password:
Advanced Search
Pages: [1]   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: ’Mijn dochter is te dik’  (Read 4961 times)
mamjo
Global Moderator
MamjoDon

Mambini Lobi: +931/-124

« on: 11-01-2010, 13:36:11 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

AMSTERDAM -  “Ik zit met een heel lastig dilemma. Mijn dochter van veertien is te zwaar: ze is 1.69 meter en weegt maar liefst 75 kilo. Ze heeft zelfs een buikje.

Ik heb haar al een aantal keer gewaarschuwd dat ze minder moet eten en meer moet gaan bewegen, maar zodra ik over haar snoepgedrag begin, loopt ze kwaad naar boven en gaat de deur op slot. Dan is ze beledigd.

Ik weet niet wat ik ermee aan moet. Aan de ene kant wil ik haar geen slecht gevoel geven en haar ook zeker niet met een eetprobleem opzadelen, aan de andere kant ben ik bang dat ze steeds meer overgewicht zal krijgen. Volgens haar broertje wordt ze op school al af en toe uitgescholden voor vetzak. Dan voel ik me zo vreselijk schuldig...

Ik weet namelijk dat een deel van de schuld bij mij ligt. Ik heb de kinderen misschien wel te veel vrijgelaten met het pakken van snoep, chips en koekjes. Een vriendin van me laat haar meiden altijd eerst om iets vragen en dan pas mogen ze wat lekkers pakken. En dan blijft het ook bij één koekje of een afgemeten hoeveelheid chips. Achteraf had ik dat ook moeten doen. Maar ik vond dat toen betuttelend en eigenlijk wilde ik ook niet zo’n strenge moeder worden.

Ik haal intussen geen snoep meer in huis en alleen in het weekend komt er een bakje chips of nootjes op tafel. Daar heb ik al heel veel commentaar op gekregen, vooral van mijn zoon. Die heeft het gevoel dat hij wordt gestraft voor het feit dat zijn zus te dik is. Ik kan heel goed begrijpen dat hij zich zo voelt. Maar ik moet toch iets doen. Hier kan ik haar tenminste in de gaten houden, wat ze op school aan vette dingen koopt of bij vriendinnen, dat weet ik natuurlijk niet.

Ik probeer haar te stimuleren om op een sport te gaan, maar alles wat ik voorstel vindt ze stom of voor sukkels. Maar ik denk eigenlijk dat ze gewoon niet durft. Dat ze bang is voor de reacties van andere kinderen als ze haar zien in strakke sportkleding, of als ze vanwege haar conditie niet mee kan komen. Ik zit er nu serieus aan te denken om haar gewoon eens mee te nemen naar een diëtiste. Misschien dat ze het advies van een ander wel aanneemt. Want naar mij luistert ze toch niet. Maar ik blijf twijfelen. Ik wil alles behalve dat ze onzeker wordt, of een hekel krijgt aan haar lichaam. En dat gevoel heb ik nu al.

Het valt me op dat ze zichzelf nauwelijks bekijkt in de spiegel en wegduikt als er foto’s gemaakt worden. Dat doet me zo veel verdriet. Ik weet zeker dat ze zelf ook zit met dat buikje en haar mollige armen en benen, maar erover praten doet ze niet. Mijn man denkt dat het allemaal maar een fase is. Dat mijn dochter vanzelf wel gaat beginnen met sporten, als ze eenmaal toe is aan een vriendje. Maar ik ben bang dat ze tegen die tijd zo onzeker is, dat ze een muurbloempje wordt. En dat de jongens haar niet eens zien staan. Wat ik moet doen, geen idee. Ik weet het even niet meer...”

In VROUW vertelt blijven de inzenders anoniem. Wil jij ook jouw verhaal delen? Mail of schrijf de redactie: redactie.vrouw@ttg.nl of Vrouw Magazine, Postbus 670, 1000 AR Amsterdam.

http://www.telegraaf.nl/vrouw/vrouwvertelt/5723722/__Mijn_dochter_is_te_dik__.html
maira
Guest
« Reply #1 on: 12-01-2010, 13:18:35 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik denk dat je misschien te laat bent begonnen met letten op haar gewicht. Ik denk dat je na 5 jaar wel een beetje mag letten op gewicht. Dan zijn de meeste kinderen hun babyvet ook kwijt. Het kan echt geen kwaad kinderen die dik worden een beetje op dieet te zetten hoor. en daarmee bedoelt ik echt niet minder eten geven, maar wel letten op wat ze eten. Dus veel mindere snoep (helemaal geen snoep is ook echt een staf hoor), minder vet eten, in plaats van zoete drankjes gewoon water drinken. Bij kleine kinderen geldt vooral dat jij het voorbeeld moet geven. Wat als de ouders nooit water drinken, gaan kinderen dat ook niet doen.
Blijf praten met haar. Ze heeft intussen de leeftijd dat je samen met haar kan gaan sporten, misschien is dat een optie. Samen sporten, samen op dieet. Dan is ze misschien niet zo gauw beledigd.
Success

.....
Guest
« Reply #2 on: 12-01-2010, 14:24:11 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

je meot jusit VOOR die 5 jaar erg opletten , daar vergissen mensen zich erg in:
Je aanleg om dik te worden kweek je in de EERSTE TWEE JAAR van je leven!
als een baby,dreumes,peuter dus ongezond eet, te vaak vette hap, al jong patatjes, suiker door de pap heen elke keer (zo stom, een baby proeft het niet die kent die smaak nog niet...waarom zou je hem of haar al zo jong aan suiker laten wennen?Huh en geraffineerde -dus de witte suiker die de meesten kopen- suiker is al helemaal enorm ongezond) ,
altijd zoetigheid op brood, al jong snoepjes en chips , noem maar op, dan zal dit kind op LATERE leeftijd veel moeite krijgen op gewicht te blijven en een groot risico lopen op ernstig overgewicht!!!!!
soms is zon ukkie al dik op die leeftijd, maar ook als je kindje er slank uitziet, kweekt hij of zij toch die aanleg en kan er later veel problemen door krijgen met de gezondheid!
Dus let vanaf de geboorte gewoon op de voeding!!!
Suiker is nergens voor nodig zo jong!
en snoep en chips ook niet!!!!
geef gewoon een soepstengeltje, rijstwafel, fruit ! dat vind zon kleintje net zo lekker als je hem niet aan al die troep laat wennen, en het is veel en veel beter voor zijn gezondheid nu en in de toekomst !!!!!

Nita
Guest
« Reply #3 on: 17-01-2010, 16:02:55 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Hoi TS ik hoop dat je wat aan mijn verhaal zal hebben. Ik heb een dochter die bij de geboorte 8 pond woog en was niet dik maar stevig tot haar 8ste. Vanaf haar 2de jaar lette ik erop dat ze  normaal en gezond at snoep luste ze niet want ze werd er gauw misselijk van. Ik heb haar toen laten onderzoeken en de consultatiebureau zei toen dat het babyvet was en dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Op school was en is nog steeds een kopje groter dan haar leeftijsgenoten en werd ze soms uitgemaakt voor dikzak maar stoorde zich er niet aan. Op haar 8ste viel ze ineens heel veel af mensen vroegen aan me of ik haar had laten dieten, maar het was niet zo ze zat op dansles en had toen avondvierdaagse gelopen. En sindsdien zit ze nog steeds op dansles en loop elk jaar nog steeds mee tijdens de avondvierdaagse en is heel slank gebleven. Mijn dochter is inmiddels bijna 11 jaar en het gaat nog steeds heel goed en ze weet zelf ook wat ze wel en niet mag eten. Misschien zou het leuk zijn om samen met je dochter te gaan sporten of samen op dansles of samen dieten want mijn dochter en ik zitten samen op dansles en het is echt gezellig. Het is nog niet te laat maar hou a.u.b vol want ik dacht ook dat mijn dochter ook nooit zou afvallen. Er zijn ook speciale fitnessprogrammas voor kinderen miscchien heeft je dochter ook daar wat aan. Ik wens je heel veel succes.............
dikke dik
Guest
« Reply #4 on: 09-02-2011, 10:18:26 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

mijn kind is 10 jaar en ze weeg 89 kilo
Dr Frank
Guest
« Reply #5 on: 09-02-2011, 17:41:37 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

mijn kind is 10 jaar en ze weeg 89 kilo

In Engeland zou je strafbaar zijn als ouder als je kind van 10 zo zwaar is. En terecht in mijn ogen. Pure kindermishandeling danwel nalatigheid/verwaarlozing.
Menny
Guest
« Reply #6 on: 27-02-2011, 23:53:57 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik was op mijn 15e, 85 kilo

Ik ben zelf, op mijn eigen gaan trainen was in 2 a 3 maanden volslank en musculair,
maar mijn trick was geen meti meer te eten en dat is voor veel mensen moeilijk,

daarna kan je los gaan op de METI!!! je komt heel weinig aan door je hoge metabolisme

trim
Guest
« Reply #7 on: 28-02-2011, 08:46:20 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

bewegen
tr
Guest
« Reply #8 on: 28-02-2011, 08:48:06 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

bewegen
yi
Guest
« Reply #9 on: 28-02-2011, 09:05:49 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

beweeg
diota
Guest
« Reply #10 on: 07-03-2011, 22:37:46 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik was op mijn 15e, 85 kilo

Ik ben zelf, op mijn eigen gaan trainen was in 2 a 3 maanden volslank en musculair,
maar mijn trick was geen meti meer te eten en dat is voor veel mensen moeilijk,

daarna kan je los gaan op de METI!!! je komt heel weinig aan door je hoge metabolisme

wat is metabolisme
let op wat je kookt
Guest
« Reply #11 on: 09-03-2011, 02:01:22 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Als moeder moet je erop gaan letten wat en hoe je kookt.
Ga dat kind niet frustreren door haar te zeggen dat ze dik is.
Koop fruit in plaats van snoep.
Geef haar een goed ontbijt s'morgens.
Ga voor de vorm met dat kind fietsen ( tochten op de zondag) desnoods met vriendinnetje erbij.
Loop veel met dr en oefen thuis, koop dan dvd's met steps en laat haar met een vriendin bewegen.
Beloon haar als je ziet dat ze het volhoud en blijf positef.
Mama mag ook meedoen met haar dochter, blijft je fit.
Als een kind dik is, is het slecht voor der hart.
Help je kind als je van dr houd.
Spijt
Guest
« Reply #12 on: 09-01-2012, 11:41:36 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik denk dat het al goed is dat je zelf hier enige verantwoordelijkheid in neemt. Door geen snoep etc meer in huis te halen ben je al goed op weg. Ook heeft het geen zin om na te trappen wat je allemaal fout hebt gedaan.
Maar te kijken hoe een moeder haar kind kan helpen.

Ten eerste is jouw dochter niet de enigste die té zwaar is. Als ik zo om me heen kijk zijn er meerdere kinderen té zwaar en hebben ze op hun 10e al een volwassen zwaar figuur.

Ik denk dat het beste is om sámen met je dochter spelenderwijs maar ook gestructureerd aan beweging te doen. Zoiets als Zumba dansen op een vast tijdstip 1 á 2 x per dag. Weekend zwemmen of om het ene weekend. Stel dit voor onder het mom dat jij die oefening kan gebruiken maar niet alleen durft. Op die manier kun je het samen doen. Je kan het ook verplicht stellen voor haar om een sport te beoefenen. De meeste Surinamers vooral vinden het awww zielig voor een kind als ze iets niet wil of durft, maar je moet maar zo zien het is voor eigen bestwil van het kind dus laat haar tussen 3 sporten kiezen. Sport is behalve gezond ook goed voor de competitie, samen werken naar een doel, leren samen te spelen, sociale contacten. Dat hangen achter Hyves, de computer, of de tv zorgt voor dikke kinderen . In principe moet een kind gewoon (met mate) kunnen snoepen zolang ze genoeg beweegt komen kinderen hier niet van aan.

Verbied het snoep niet, maar laat haar meer fruit eten en  af en toe een snoepje. Letook op het eten en zorg voor structuur ontbijt bruine boterhammen/ lunch: bruine boterhammen/ diner gebruik niet té veel olie en geef haar meer groenten dan aardappel of rijst. Als ze goed structureel beweegt verdwijnen de overtollige kilo's + ze is in de groei dus komt wel goed. groetjes...
Anne
Guest
« Reply #13 on: 26-05-2012, 15:52:04 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Mijn Dochter is 14 en ze is 1.70 en weegt 60 kilo is dat te veel ?
kllo st
Guest
« Reply #14 on: 10-06-2012, 22:57:46 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

zet dr de deur uit kut bolle kinderen  Undecided
Pages: [1]   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: