+  Mamjo Forum
|-+  Nieuwtjes» Tori Oso» Opruimtips
Username:
Password:
Advanced Search
Pages: [1]   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: Opruimtips  (Read 1821 times)
Sourcy
Guest
« on: 21-03-2010, 09:43:11 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote



Heb je genoeg van de troep in huis? Loop je hopeloos achter met je administratie? Met deze praktische opruimtips ben je zo weer op orde!

Opruimtip 1 Hapklare brokken
Deel je klus op in hapklare brokken. Kies een kleine actie die je in een uur kunt doen.

Opruimtip 2 Dozen maken
Maak drie dozen per kamer die je gaat opruimen: houden, weggooien en weggeven.

Opruimtip 3 Foto maken
Maak een foto van dingen die veel herinneringswaarde hebben en doe ze daarna weg.

Opruimtip 4 Hulp vragen
Vraag hulp aan een vriend of vriendin als je het moeilijk vindt dingen weg te doen.

Opruimtip 5 Administratie
Houd je administratie bij. Oude jaren inlopen is heel moeilijk. Stop oude jaren per jaar in een doos en begin in het nieuwe jaar opnieuw.

Opruimtip 6 Kleding
Bij het opruimen van je kledingkast haal je eerst alles eruit. Wat je geregeld draagt, hang je terug, de rest stop je in een zak die je wegzet. Na een week ben je vaak al vergeten wat erin zat, en breng je de zak met kleding weg.


Hulp bij opruimen:
www.binnenbest.nl
www.allinplace.nl
www.puurstructuur.nl
www.opgeruimdorganizing.nl

Sjoukje van de Kolk schreef een dossier over opruimen in Genoeg editie 72.
Hieronder een samenvatting.

Orde in je huis, ruimte in je hoofd
Schoonmaakrituelen zijn al zo oud als de mensheid. Waar vroeger kachels werden schoongemaakt en op zolder gezet, matrassen en dekens uitgeklopt, zilver gepoetst en opnieuw werd behangen, stuit de moderne opruimer vooral op enorme stapels papier, achterstallige administratie, kindertekeningen en knutselwerken in alle soorten en maten, speelgoed, boeken, gekregen snuisterijtjes en uitpuilende klerenkasten.De aard van het opruimen is veranderd. De behoefte om met enige regelmaat orde te scheppen in de chaos en wat oud is weg te doen, niet. Sterker nog, deze neemt toe. Ruimte maken lucht op, letterlijk en figuurlijk.

Overvloed
In onze welvaartsmaatschappij worden we geconfronteerd met een overvloed aan spullen, informatie en mogelijkheden. Er is veel meer dan we in een mensenleven kunnen consumeren en in Ć©Ć©n huis kunnen verstouwen. Ondertussen besteden we al jaren steeds minder tijd aan het huishouden. Geen wonder dat het gevoel van chaos toeneemt.

Loslaten
Spullen komen veel gemakkelijker ons huis binnen dan dat ze eruit gaan. Reclame en marketing zorgen voor een constant gevoel van tekort, dat we maar al te graag weg willen werken door maar weer iets te kopen. Met kleding en spullen drukken we onze identiteit uit.Een keurig en opgeruimd huis is geen statussymbool zoals het dat vijftig jaar geleden was.Opruimen is wel een manier om orde te creƫren in het moderne hectische leven. De overvloed aan informatie en spullen veroorzaken vaak niet alleen chaos in je huis, maar ook in je hoofd. Opruimen kun je dus beschouwen als een oefening in loslaten. Letterlijk loslaten, van spullen die je niet meer nodig hebt, maar ook figuurlijk, van een gevoel. Bij opruimen en organiseren gaat het dan ook vaak niet zozeer om de spullen zelf, maar om het gevoel dat je erbij hebt.

Aandacht en energie
Volgens de Feng Shui-leer link moet energie vrij kunnen stromen. Kan dat niet, door stapels rommel in je huis of op je bureau, dan zou dat ook gevolgen hebben voor je manier van denken. Het gaat er daarom niet alleen maar om de externe chaos te bestrijden, maar ook om te ontdekken wat jij daaraan bijdraagt, en wat het je kost in termen van bijvoorbeeld energie. Kijk vooral naar de dingen die je doet zonder erbij na te denken. Gooi je automatisch ongeopende rekeningen op een hoek van je bureau, laat je je sleutels vallen waar je staat op het moment dat iets anders om je aandacht vraagt (zodat je ze later niet meer terug kunt vinden)?

Zien wat er is
Probeer te zien wat er 'is', zonder een oordeel te vellen en ga aan de slag. Leg jezelf ook niet het 'doel' op nu eindelijk eens een georganiseerd leven te gaan leiden. Dat leidt tot frustraties en oordelen over jezelf die uiteindelijk voor nog meer chaos zorgen. Er is namelijk geen einddoel. Het gaat erom dagelijks te leven met meer aandacht en te erkennen dat zelfs de meest alledaagse dingen, zoals de tafel opruimen na het eten of je post opbergen, onderdeel zijn van de activiteit, en de moeite waard zijn om met zorg te doen. Waarschijnlijk komt de orde daarmee vanzelf ook in je leven.
Logged
keukentje
Guest
« Reply #1 on: 21-03-2010, 10:16:22 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

TS, bedankt voor je post. Je topic komt voor mij op precies het juiste ogenblik. Nogmaals, thank you!  kiss kiss kiss
Logged
vrouwtje.
Guest
« Reply #2 on: 21-03-2010, 10:33:00 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Nummer 5 is wel een hele goede inderdaad. Totaal geen slecht idee.
Logged
Pages: [1]   Go Up
  Reply  |  Print  
 
Jump to: