+  Mamjo Forum
|-+  Serieus» Algemeen» Open huis Tata Koenders
Username:
Password:
Advanced Search
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Open huis Tata Koenders  (Read 672 times)
Adyana
MamjoDon

You rock my world

« on: 18-11-2004, 14:17:59 - GMT-1 »

Open huis Tata Koenders

Voorwoord

Brada Kwasi Koorndijk (voorzitter en oprichter) leerde ik kennen doordat mijn oog -4 jaar terug- viel op een advertentie van een zomerschool voor kinderen. Doordat ik al een tijd bezig was als vrijwilliger, wilde ik voor de verandering iets doen voor mijn eigen doelgroep. Bovendien zou het mes van twee kanten snijden, daar ik niet bepaald met de taal en cultuur was opgevoed.

Mijn opvoeding was gebaseerd op de opvoeding die mijn moeder zelf had gekregen. Ik weet nog dat ik met de Bijlmer kinderen een paar woordjes sranan sprak. Toen ik zelfverzekerd thuis dezelfde woorden ging gebruiken werd dit beantwoord met een backhand Shocked Pas na jaren kon ik begrip tonen voor wat zij mij wilde meegeven in het leven.

Als bijlmerkind heb ik mij altijd verbonden gevoeld met de zgn. 'grass roots' de volksmensen (m.n. afro-surinamers). Een bezoek aan het binnenland in Suriname had kennelijk iets in mij veranderd.

Om terug te komen op de stichting (want ik dwaal af  rolleyes )

Er volgde snel een gesprek met Kwasi Koorndijk. Dat was een moeilijk gesprek, want hij sprak alleen maar sranan tongo. Zelf kan ik de taal goed volgen, maar het spreken ging niet helemaal. Gelukkig toonde Kwasi begrip voor, maar bleef Surinaams praten. Hierdoor pakte ik de taal ook sneller op.

Kwasi was de stichting niet zomaar begonnen. Mede door persoonlijke ervaringen -ook met zijn eigen kroost- en inspiratie door degenen die hem voor waren gegaan in de geschiedenis (o.a. Koenders), vond hij zijn roeping.

Dankzij deze stichting ben ik de taal ook creatief gaan gebruiken, welke ik het meest gebruik in de vorm van poëzie en het bedenken van odo's.

Wie is stichting opo oso opo sranan tongo?

Deze stichting houdt zich sinds 1997 in Nederland bezig met de verspreiding van kennis over de Surinaamse taal, o.a. door het verzorgen van cursussen in het Surinaams, oftewel het Sranan. Sranantongo is als lengua franca (algemene contacttaal) de verbindende schakel binnen de veeltalige Surinaamse gemeenschap. Sranantongo overstijgt alle Surinamers en staat dus voor natievorming.

De stichting opende ook heel symbolisch de deuren op 1 juli, dag van keti koti.

Open huis

Sinds kort heeft de stichting sabi oso Tata Julius Koenders.

Tata Koenders  (1886-1957) was cultuuractivist,  toneelschrijver en propagandist van het Sranantongo (Surinaams); de taal waarmee de wijsheid van de voorvaderen vielal via mondelinge overlevering aan de nakomelingen wordt meegegeven. Papa Koenders heeft inspirerend gewerkt op de generatie die na hem kwam, waaronder Eddy Bruma, Trefossa (Henny de Ziel) en Johanna Elsenhout.

Meer over Koenders

Op zaterdag 20 november 2004 zal er open huis zijn van 13.00 tot 22.00 uur. Voor programma en overige informatie  klik hier

Naschrift

Zelf maak ik hedendaags geen onderdeel meer uit van de stichting door uitbreiding van activiteiten op zowel zakelijk gebied als privé sfeer. Je kunt de topic lezen als een vorm van sluip-reclame, toch is reclame maken niet mijn intentie. Als schrijver hoop ik de lezers te prikkelen (en is dat gelukt?  :an: )

Laat daarom je huidskleur, afkomst bevolkingsgroep of slechte beheersing van de taal je niet weerhouden om je te laten informeren en te inspireren.

Bron: http://www.opo-sranan.com/ en eigen ervaringen  Cheesy
« Last Edit: 18-11-2004, 14:22:06 - GMT-1 by Adyana » Logged

“What you're supposed to do when you don't like a thing is change it. If you can't change it, change the way you think about it. Don't complain.”

~~Maya Angelou~~
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: