+  Mamjo Forum
|-+  Nieuwtjes» Tori Oso» Kinderfeestje IN SURINAME
Username:
Password:
Advanced Search
Pages: [1]   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: Kinderfeestje IN SURINAME  (Read 1844 times)
de Volkskrant
Guest
« on: 01-08-2010, 03:54:23 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Kinderfeestje IN SURINAME  -  31-07-2010

Toen ik klein was, gingen verjaardagen in Suriname zo: de hele buurt, de hele klas en de hele familie werden uitgenodigd. Je moeder zette een wastobbe vol nasi en een emmer siroop klaar, en je speelde de ganse middag cowboy-en-indiaan met alle 63 kindjes op het erf. Of doktertje, achter het huis.

Groot was dan ook de cultuurschok bij het eerste Nederlandse kinderpartijtje: een handvol kindjes (‘De leeftijd + 1’, legde een verantwoord kijkende moeder uit toen ze onze verbijstering zag) die in een krappe woonkamer suffe spelletjes mochten doen. Een pannekoek, spekkies, limonade. En na een uurtje of twee bedanken voor de gezelligheid en weer op huis aan. God, wat had ik een medelijden met Hollandse kindjes.

Maar terug in Paramaribo vind ik ook de Surinaamse kinderen zielig. Want verjaardagen hier zijn tegenwoordig een uitputtingsslag.

Het begint met uitdelen op school. Geen doosje Jip&Janneke-rozijntjes, maar hardcore snoep. Lolly’s, kauwgom, fluorescerende zuurtjes. In een zak die een pond weegt.

Wie geld heeft, gaat verder. (En de welvarende Hindoestaanse ouders op het kleuterschooltje van dochter zitten goed in de slappe was.) Dus is er meestal een slagroomtaart in de klas.

Geregeld wordt daarbovenop eten geserveerd. Dochter heeft dit jaar al gekregen: patat met kipnuggets (3x), nasi (4x), bami (6x), roti met toespijs (1x). Om 10 uur ’s morgens, tijdens het kwartiertje dat bedoeld is voor de boterham met kaas, voor kindjes van 2, 3 en 4. Drinken zit er altijd bij. Als het mee zit, een pakje sap, vaker Fernandes soft, dat uit suiker, suiker, suiker en kleurstof bestaat.

Sommigen trakteren de hele school, zodat dochter weleens thuiskomt met een piepschuimen bak waarin zweterige friet zwemt in een plas uitgelopen mayonaise, van een kindje wiens naam haar volledig is ontschoten. Sommige klasgenoten zijn ook best wel dik.

Vaak laten ouders als bekroning ‘treintje’ aanrukken: open houten wagonnetjes, voortgetrokken door een locomotief met loeiharde feestmuziek. Daarin mag de hele school een rondje door de buurt. In het begin was dochter nog lichtelijk misselijk na een treinrit om half elf ’s morgens met slagroomtaart, nasi en Fernandes soft op de maag. Maar tegenwoordig draait ze er haar hand niet meer voor om.

Dat is school. Het huisfeestje moet nog beginnen. Onlangs waren we op zo’n partij. De jarige werd 5 en had de hele klas, de hele buurt en de hele familie uitgenodigd.

Er was (ze hebben een groot erf): een als Dora verklede mevrouw voor de ontvangst; een springkussen met glijbaan in de vorm van een prinsessenkasteel; een poppenkastvoorstelling; een clown voor de stoelendans en andere dansspelletje; een popcornmachine; een suikerspinmachine; een slush puppy-machine; een twee meter lange taartentafel met Doralandschap; tenten waaronder de ouders konden chillen; twee soorten warm eten: chinees en roti; drie man bediening voor de drank en hapjes.

Toen de piñata mocht worden stukgeslagen, sloeg de jarige op tilt, zoals alleen kleuters in de hyperstand dat kunnen. Ik nam het haar niet kwalijk.

Sheila Sitalsing, oud-redacteur van de Volkskrant, is sinds een jaar met wisselend succes aan het inburgeren in Suriname
mi2
i
MamjoRuler

« Reply #1 on: 01-08-2010, 13:16:31 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Nu weet ik niet welke leefdtijd de TS is maar in mijn jeugd in Suriname waren de verjaardagen meer dan de tobbe met nasi en de emmer met stroop.
Het hing er natuurlijk ook vanaf uit welke bevolkingsgroep je kwam.
Zo had je aan de Koningstraat een busbedrijf Roadmaster die bussen verhuurde waarmee je een door je ouders/verzorgers uitgestippelde route al toeterend en zingend aflegde.Tijdens het "toeren"werd er soms flink getrakteerd.Ieder1 had mutsjes op die of door de verzorgers zelf of door een bijklussende persoon uit gekleurde vouwkartonnetjes en vouwblaadjes soms met een toiletrol(herenhoedmodel) of sitzpapieren vlechtjes(bij het chinese model) met van die hinderlijke elastieken koordjes die soms spontaan knapten of loslieten.
Verder was het zakje na afloop ook een must die het liefst zo exotisch mogelijk uit moest zien en natuurlijk goed gevuld.
Natuurlijk was er op school ook een traktatie voor kinderen uit de eigen klas en enkele verdwaalde schoolvriendjes uit de andere klassen.De leerkrachten kregen ook allen een aparte traktatie hetgeen voor het kind het toppunt van de dag was want je ging van klas tot klas en kreeg van de leerkrachten altijd iets leuk van een plakplaatje tot groter.

Maar ik kan mij voorstellen dat er tegenwoordig roti enz wordt uitgedeeld vooral als het een school is met expat kinderen.
Zo was snoep mij niet vreemd en was een ijsappel(gewone hollandse appel) in die jaren een grote traktatie.
Er waren ook kinderen die aleen met een verjaardag of st.nicolaas en pasen en op de christelijke scholen met kerst en kinderfeest na de schoolkergang met opvoering van toneelstukje  ook een goedgevuld zakje uitgedeeld met standaard een krentenbol.
In die jaren hadden alleen de kinderen van het RK onderwijs een uniform en veel later de Maria Hartmanschool.
Een verjaardag en de 1e schooldag van het jaar waren mn de dagen om extra uitgedost naar school te gaan.
Zo heb ik bv nooit uniformen aan gehoeven.Mijn uitgaansjurken werden al gauw schooljurken en daarna huisjurken en je deed nooit 2x hetzelfde aan naar een feestje.Soms kwam het voor dat ik een oude jurk van mij zag aan het lijf van een buurmeisje of een kind uit de distrikten maar ik had de uitdrukkelijke opdracht never nooit te laten merken dat ik de dress herkende.Natuurlijk kwam bij ruzies onderling dat wel ter sprake.
Ik vind dat mevr Sitalsing gewoon kan aangeven op school dat ze liever een fruitje wil voor haar kind en dat ze met haar hollandse kijk niet voor andere ouders kan/mag bepalen hoe die de verjaardagen van hun kinderen mogen vieren.

Verder weet ik dat het ook de leefdtijd veelal bepaald hoe uitbundig het feest zal zijn .Ik noem maar 1,5,10,15(meestal de laatste keer dat er een kinderfeest wordt/werd gegeven.
Verschillende bevolkingsgroepen in Suriname hebben hun eigen manier van feesten en ook trakteren.
Duurt bv een bruiloft bij de creool hooguit 2 dagen bij de hindostaan zat je een week lang goed.Als je een tent zag staan dan glipte je naar binnen voor een roti met boulanger of gelepesi want tent betekende nauta dus geen vlees.Ook het feest waarbij een baby werd kaalgeschoren was groots in die dagen.
Nogmaals Mevrouw Sitalsing go with the flo

Mi waka alla oso, lontoe alla anoe maar Mi waarde Mi no e lasi
ach!
Guest
« Reply #2 on: 01-08-2010, 13:22:49 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Haar hele houding verklaart waarom ze hier in Nederland niet werd uitgenodigd op bepaalde feestjes.
Grabbelton
Guest
« Reply #3 on: 01-08-2010, 13:55:02 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Een wastobbe met nasi ?huh
Justina
MamjoRuler

« Reply #4 on: 01-08-2010, 14:07:01 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ja echt....ik heb dat ook meegemaakt op een kinderfeestje (in mijn 8e leven cheesy). Verder was het wel een leuk kinderfeest: er was een soort cabrio huifkar gehuurd waar de kinderen in mee mochten rijden.

Zelf heb ik (in 1 van mijn andere levens) ook de 6e verjaardag van mijn dochter in Su gevierd omdat wij toen daar een poosje woonden. Ik had Play Center of zoiets afgehuurd, helemaal compleet dus geen gedoe thuis.

De "zakjes" van vroeger....ik zie ze nog zo voor me. Heb voor de 1e verjaardag van mijn dochter stad en land afgezocht, helaas zijn ze niet in Ned te krijgen. De mooie gekleurde papieren zakjes...vaak gevuld met veel popcorn en ergens op de bodem een snoepje.
tobbe
Guest
« Reply #5 on: 01-08-2010, 14:10:16 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

De tobbe waarin ma, oma, zus, tante en nichten hun nasi in wasten werd op het feest de tobbe met andere nasi.
's avonds moest de overgebleven gekookte nasi uit de tobbe gehaald halen want de andere nasi's moesten gewassen worden.

Grapje die tobbes waren alleen voor eten. Grote teilen gevuld met eten.
uitgelogde mi2
Guest
« Reply #6 on: 01-08-2010, 14:10:53 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

cheesy cheesy cheesy Ik probeerde zo netjes mogelijk te blijven in mijn commentaar.Maar ik heb wel op bepaalde feestjes de roti uit een izeren tobbe gehaald waarin een witte doek was gedrapeerd met daarin de roti's en ook de emmer met drinken(water) herinner ik me.Ik zou graag willen weten waar ts haar jeugdherinnering vandaan heeft (buurt/distrikt) en hoelang ze in Nederland heeft gewoond.
Want ook ik heb veel veranderingen gezien in de loop der jaren.Zo had je in mijn tijd nooit vrouwelijke dansers tijdens een feest maar het waren altijd mannen in vrouwenkleding.Tegenwoordig heb je bollywooddansscholen en danst didi niet meer alleen op de muziek via Radika steels in haar slaapkamer(lees voorzaal want dat was de enigste ruimte in de villa)
FAITHFUL
MamjoDon

« Reply #7 on: 02-08-2010, 08:01:13 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

hahahahhahahaha. Ik zie t zo voor me.
Een plastieke roze of groene bak, vol met rijst met ketjap en wat strengetjes geplozen kip.
hihihihiihi.

Te grappig

"God always leads the way!"
tobbe
Guest
« Reply #8 on: 02-08-2010, 08:10:03 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

hahahahhahahaha. Ik zie t zo voor me.
Een plastieke roze of groene bak, vol met rijst met ketjap en wat strengetjes geplozen kip.
hihihihiihi.

Te grappig

Gezien de leeftijd van Sheila denk ik aan een grote zwarte wastobbe(tobbo)
Roomtoetje
MamjoRuler

« Reply #9 on: 02-08-2010, 10:34:26 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Nogmaals Mevrouw Sitalsing go with the flo

Ik denk dat het stuk met een zweepje ironie en sarcasme is geschreven, niet perse negatief. Ze gaat wel mee met de flow denk ik, maar ze bekijkt het allemaal met vanachter een nostaligsche bril met een lichte bespottelijkheid. Ik vind het wel leuk geschreven, het geeft me ook een nostaligsch gevoel.

Ik heb niet zoveel verjaardagen in Sur mee mogen maken. Maar als er iets gevierd werd, dan kwam inderdaad de hele familie langs. met dj en veel eten. De school of klas nodigde ik niet uit, we woonde afgelegen, ik ging met een chauffeur naar school. Niet een met een pet op die de deur voor me openhield. Nee, een die om de hoek kwam schuren met een Subarubusje en je smiddags veel te laat huis afleverde.

Anyhow, haar woordkeuze over de wastobbe vind ik wel fout. Dat ding was een teil en die gebruiken ze nog steeds. Die vierkante gekleurde dingen en dan een doek er over. De IJSAPPEL, ja die ken ik ook nog, ook uitgedeeld, mijn ouders kochten ze bij HOLA.

Het Dorafeest lijkt met trouwens onwijs leuk, ik zou als volwassen vrouw genoten hebben hoor.
Happy Girl
MamjoRuler

Denk niet na, doe gewoon!

« Reply #10 on: 02-08-2010, 11:15:05 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik heb niet zoveel verjaardagen in Sur mee mogen maken. Maar als er iets gevierd werd, dan kwam inderdaad de hele familie langs. met dj en veel eten. De school of klas nodigde ik niet uit, we woonde afgelegen, ik ging met een chauffeur naar school. Niet een met een pet op die de deur voor me openhield. Nee, een die om de hoek kwam schuren met een Subarubusje en je smiddags veel te laat huis afleverde.

Waarom veel te laat?
Roomtoetje
MamjoRuler

« Reply #11 on: 02-08-2010, 11:19:40 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Waarom veel te laat?

Omdat hij eerst al die andere 888 kinderen thuis dropte. Ik lag op zijn route naar huis, dus hij dropte mij als laatste. angry
Happy Girl
MamjoRuler

Denk niet na, doe gewoon!

« Reply #12 on: 02-08-2010, 14:05:55 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Omdat hij eerst al die andere 888 kinderen thuis dropte. Ik lag op zijn route naar huis, dus hij dropte mij als laatste. angry

Ocharme jij.....

kiss
Pages: [1]   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: