Iemand uitschelden met K.... Djoeka

(1/31) > >>

diplomaat:
Steeds weer zijn er mensen op Mamjo die iemand niet mogen of haten en uitschelden met die.....Djoeka.

Waarom?

Lucht het op?

Zijn het onverwerkte gevoelens jegens  'N Djuka's?

Of is het gewoon achterlijkheid?

Dankszij de "Djoeka's"zitten veel creolen nu in vrijheid in Suriname en Nederland, want zelf waren velen en hun voorouders te laf om te strijden!

Elke bevolkingsgroep heeft zijn dingen, goede en slechte.

Maar het ergste is, het gescheld door creolen (zogenoemde stadscreolen) die hun geschiedenis niet kennen en door opvoeding hun kinderen minderwaardigheidscomplex geven en ook leren om te schelden met "Ka Dong Djoeka".

En zo kan ik wel uren doorgaan.

Graag serieuse reacties zonder gescheld en elkaar aan te vallen.

Als je dat wil doen kan je naar de kindersite nawanfeesje.com en er lekker op los schelden en kinderachtig doen.

summersky:
ik ben het helemaal met je eens, ze hebben in de slavernij veel voor stadsnegers gedaan . dus het als scheldwoord gebruiken slaat helemaal nergens op . ik ben zelf geen bosneger maar we hoeven echt niet te denken dat ze minder zijn dan ons.
vooral als ik die boeken van cynthia mc leod lees kan ik mij soms doodergeren , soms werden de stadsnegers door ze bevrijd maar gingen ze hun toch verraden

*JY*:
Mensen gebruiken het als scheldwoord maar ik zie niets negatiefs in dat woord hoor, dus een scheldwoord is het helemaal niet en ook al was ik een boslandcreoolse zou het me niks doen  ;)  

Diplomaat:
Het is hetzelfde als het woord neger/n##*@r.

De amerikaanse blanken hebben het jaren gebruikt als een manier om de donkeren te kleineren en in een hoek te stoppen en hetzelfde geldt in Nederland.

Net als met Turken, het zijn turken, maar Turk wordt als scheldwoord of vaak negatief gebruikt.

Het heeft ook te maken met welke betekenis van Djoeka men bezig is.

Djoeka/Djuka van Dju-ka, de huis en erfslaven soms ook plantageslaven die de poep/ uitwerpselen van hun plantage-eigenaar vaak Joden moesten opruimen en in de rivieren gaan gooien.

Of bedoelt men 'N Djuka wat in het West-Afrikaans betekent; vrijgevochtene, vluchteling, marron, strijder enz...

Of bedoelt men Djoeka van een streek een gebied.

En vaak bedoeld men de eerste en dat is een groffe fout want de 'N Djukanengre's,marrons zijn of gevluchte slaven of in vrijheid geboren blakamans.
En velen van hen hebben nooit poep van joodse eigenaren moeten opruimen wat wel het geval was voor de "stadscreolen" die wel slaaf waren.

Wat ook een misverstand is, is dat de meeste creolen in Suri geen familie zijn, dat is rommel!

Waar denk je dat de marrons/'N Djuka's vaak vandaan kwamen?
Van de plantages/erven dichtbij de bossen gelegen en vaak zijn stadscreolen die van de pranasies komen familie van de marrons/'N Djuka's.

Op deze plantages deden ze aanvallen vanuit het bos en gingen ze anderen bevrijden of helpen.
Of vaak vluchtten slaven van plantages van dichtbij de kust helemaal naar het binnenland, een risicovolle tocht.
De meeste marrons zijn een samenraapsel van mensen uit vroegere families/slaven van bepaalde plantages of erven.

Ik merk dat men er vaak mee wil schelden zonder te weten wat ze zeggen en dat stoort mij.
Want het komt onwetend over en als napraterij.

Is net als je jezelf als donker persoon/ neger voor zwarte of roetmop uitscheldt.

Wat men ook niet aan denkt is dat deze mensen een grote rijkdom aan kennis en informatie voor ons SUrinamers bevatten over onze afkomst en Afrikaanse geschiedenis waar wij en onze kinderen heel veel sterker door in het leven zouden kunnen staan.

Onze lijn met onze voorouders maar ook veel cultuurgeheimen( en niet alleen Bonuzaken), die de witmangs hebben willen uitroeien en die deze mensen met hun moed en trots en strijdersgeest(bloed en zweet) met geweld voor ons hebben kunnen bewaren.

Als wij nou beginnen voorbij onze vooroordelen te kijken en ontkenning dat we geen familie van de 'N Djuka's zijn en geen afstammelingen van Afrikanen.

Dan kunnen zij misschien beginnen om in ons aller belang de geheimen en kennis van onze voorouders met ons te delen, waar we allemaal recht op hebben.  

N,djuka lady:
ik ben een boslandcreoolse ,en ik ben er trots op.ik verloochen mijn afkomst niet. als ze willen schelden,nou ga je gang maar want het doet mij niks.ik ben een mens en ik ben heel trots op mezelf .in mijn beroep kom ik heel veel mensen tegen ,ook de zgn stadscreolen en soms schelden ze boslandcreolen vies en vuil uit.maar toch help hun gewoon met heel veel liefde. :wan pipel:  

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page