Pages: [1]   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: Zelf ketjap marinade maken  (Read 4213 times)
Kukru
Guest
« on: 28-02-2011, 10:48:11 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik wil graag een keer zelf een grote hoeveelheid marinade maken om bijv. kip mee te marineren. Wie heeft hier ervaring mee?

En hoe lang kan je het bewaren, hoe lang koken en moet je de verse kruiden (laos gember enzo) voor het koken of na het koken erin doen. Ik koop soms een klantenklare marinade en is erg dik. Hoe krijg je dit zo?

thnx alvast.
Franklin
Guest
« Reply #1 on: 28-02-2011, 11:26:17 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Bij sudder gerechten hoef je het vlees meestal niet te marineren. De kruiden/specerijen kun je samen met het vlees in de pan doen.
Voor drogere gerechten (zonder jus ) met een korte kooktijd, wel.

Volgens mij is het beter om verse marinades te maken, verse kruiden smaken beter.
De kant en klare marinades worden vaak gewoon gebonden met een bind middel (bijv. maizena).

Om terug te komen op je vraag, in bijna alle marinades wordt ketjap gebruikt, welke bedoel nou je precies?
En hoe lang koken hangt natuurlijk van het gerecht of het soort vlees af.
Kukru
Guest
« Reply #2 on: 28-02-2011, 14:12:40 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Thnx voor je reactie.

Misschien heb ik de vraag verkeerd opgeschreven, maar ik bedoel eigenlijk de kant en klaar marinades zoals bijv. van Patrick, Swit Mofo of Helen.
Daar zitten de kruiden en ketjap al erin. Ik wil dus zoiets proberen. En dan in flesjes zetten en voor eigen gebruik bewaren in de koelkast.
Scheelt een hoop werk en erg makkelijk om na je werk ff te gebruiken voor nasi, bami of vlees mee te marineren. Vind de flesjes behoorlijk prijzig nl. En van sommige moet ik alsnog extra kruiden gaan toevoegen omdat ik iets mis.

Ik had gehoord van iemand dat ze ketjap met suiker en kruiden koken tot het wat dikker is. Maar de ander zegt weer dat je de kruiden op het laatst pas moet zetten. Dus als iemand hier ervaring mee heeft? Heel graag. En hoe lang is het houdbaar. Gaat het niet snel bederven?

Fladderrr
Guest
« Reply #3 on: 13-03-2011, 22:12:30 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ja man, dit wil ik ook wel maken. Volgens mij heeft er ooit een recept gestaan hier op mamjo. Maar kan het niet meer vinden. angry
densterr
Guest
« Reply #4 on: 04-04-2011, 06:34:39 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

2,5 cm geraspte gemberwortel
4 tenen knoflook
4 el ketjap manis
(3 el vloeibare honing) Lekker bij spareribs
2 el rijstazijn
1 tl vijfkruidenpoeder

is voor ongeveer 1 kilo vlees

densterr@gmail.com
Royce
Guest
« Reply #5 on: 15-04-2011, 23:45:40 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

2,5 cm geraspte gemberwortel
4 tenen knoflook
4 el ketjap manis
(3 el vloeibare honing) Lekker bij spareribs
2 el rijstazijn
1 tl vijfkruidenpoeder

is voor ongeveer 1 kilo vlees

densterr@gmail.com

klinkt geweldig! In ieder geval bedankt. Heb je ook eentje voor bbq marinade voor de kip?
Pages: [1]   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: