Pages: [1]   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: Volg vaker je gevoel op de werkvloer  (Read 7071 times)
Workaholic
Mambini
*

« on: 23-09-2011, 12:08:31 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

We willen op de werkvloer onze besluiten nemen op basis van intuĆÆtie, maar voelen ons beperkt door alle regeltjes en de rapporten die we moeten schrijven. Uit onderzoek dat hoogleraar ethiek Muel Kaptein namens KPMG deed blijkt dat zowel werkgevers als werknemers willen dat hier verandering in komt.

Bijvoorbeeld iemand niet aannemen terwijl hij wel de juiste papieren heeft, gewoon omdat je gevoel zegt dat het niet klopt.

Wat is intuĆÆtie en waarom hebben we daar te weinig van?

"Aanvoelen wat er moet gebeuren zonder dat je daar bewijzen of rationele argumenten voor hebt. Mensen hebben steeds meer angst om beslissingen daarop te baseren. Dat heeft te maken met tijdsdruk, complexiteit van de vraagstukken en regeldruk. Alles moet tegenwoordig worden verantwoord. Dat zorgt ervoor dat het gevoel doodslaat."

Hoe is dit zo gekomen?

"Er bestaat een grote angst voor claims en processen. De economische crisis heeft dit nog eens verergerd, want we vertrouwen onze bestuurders niet meer. Dus willen we - ook de overheid - dat alles wordt uitgelegd voordat we een besluit nemen. We grijpen terug op ratio, regels en rapporten."

Waarom is dat erg?

"Door al die regeltjes nemen de bedrijfskosten toe. Maar belangrijker nog: we halen het verantwoordelijkheidsgevoel bij de mensen weg. IdeeĆ«n en creativiteit is waar het bedrijfsleven op draait. Jonge ondernemers zijn juist succesvol omdat ze hun gevoel volgen. In ons onderzoek zeggen drie op de vier ondervraagden dat ze betere besluiten nemen als ze hun intuĆÆtie mee laten spelen. En ze geven aan dat er veel te verbeteren valt."

Hoe kunnen bedrijven dat doen?

"Met gedragscodes en cultuurprogramma's kun je proberen een meer open bedrijfscultuur te creƫren, waarin mensen dilemma's met elkaar bespreken. Ten tweede is het belangrijk dat je mensen de tijd geeft. Laat mensen een nachtje slapen over een belangrijk besluit. Bij Google doen ze dit erg goed. Daar krijgen de medewerkers een dag per week vrij om ideeƫn te ontwikkelen. Ten derde kun je de wijze van besluitvorming veranderen door meer te vragen wat mensen voelen. Of in een vergadering niet de voorzitter te laten beginnen maar de jongste bediende. En diversiteit creƫren, met meer vrouwen in het bestuur. Tot slot is het belangrijk dat de bestuurders hun gevoel ontwikkelen door zich onder de mensen te begeven. Zowel onder klanten als onder medewerkers."

En de regels en rapporten?

"Die moeten worden verminderd. Het belangrijkste is dat we moeten leren dat niet alles te vatten is in cijfers en argumenten. Maar ik ben ethicus, het is mijn taak niet om mensen te vertellen wat te doen. Ik moet de juiste vragen stellen. En de vraag die we ons meer moeten gaan stellen is: wat voel ik hier eigenlijk bij?"
Pages: [1]   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: