Pages: [1] 2 3 4   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: Hoe extreem is het om een driejarige te zogen?  (Read 849 times)
mamjo
Global Moderator
MamjoDon

Mambini Lobi: +931/-124

« on: 01-06-2012, 14:17:29 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Naar Westerse maatstaven lijkt dit misschien extreem, maar natuurlijk ouderschap is geen modegril

Time Magazine zette deze maand een 26-jarige moeder op de cover die haar driejarige zoon de borst geeft. Het onderschrift luidt: "Ben jij moeder genoeg? Waarom natuurlijk ouderschap sommige moeders tot extremen drijft en Dr. Bill Sears hun goeroe werd." Alles aan de cover schreeuwt 'controverse' en lijkt vooral bedoeld om te shockeren en discussie uit te lokken tussen moeders. Prima.

Als zelfbenoemd 'natuurlijk ouder' heb ik geen probleem met de foto of de discussie, maar de titel is wel problematisch. Van Dr. Sears heb ik niet veel gelezen en aan goeroes doe ik al helemaal niet.

NRC doet er een schepje bovenop door 'attachment parenting' te vertalen met 'toegewijd moederschap' – hier doen de vaders al helemaal niet meer mee – en te claimen dat in deze stroming je lang borstvoeding móet geven, je samen móet slapen en kinderen móet dragen. Goeroes? Moeten? Extreem ouderschap? Gaat dit nog wel over mij? En waarom doen vaders niet mee? Behalve voeden kunnen die toch genoeg andere dingen met hun kroost doen?

EenVandaag doet ook een duit in de zak door hoogleraar pedagogiek, Micha de Winter, aan het woord te laten. Naar aanleiding van een YouTube-filmpje beweert hij dat dit soort ouderschap extreem en zelfs schadelijk kan zijn. Helaas geeft hij geen enkele onderbouwing voor zijn uitspraak.

Niets nieuws
Natuurlijk ouderschap of attachment parenting is geen nieuwe modegril. Als we er vanuit gaan dat de mens zo'n 200.000 jaar bestaat - en we geloven dat hedendaagse jagers-verzamelaarsculturen een aardig inkijkje geven in hoe homo sapiens al die jaren geleefd heeft  â€“ dan is natuurlijk ouderschap eerder norm dan uitzondering. Het is een vorm van ouderschap die wars is van kunst- en vliegwerk en uitgaat van menselijke behoeftes. In plaats van een speen, knuffeldoekje, bedlampje, slaaptraining, wandelwagentjes en andere trucs, willen deze ouders het simpel houden: kind wil nabijheid, kind krijgt nabijheid. Kind wil de borst, kind krijgt de borst. Ook 's nachts en zo lang als het voor beiden goed voelt.

Naar Westerse maatstaven lijkt dit extreem. In onze geĂŻndividualiseerde samenleving zijn we vaak bang dat onze kinderen misbruik maken van de aandacht die ze krijgen. Het streven is om de baby zo snel mogelijk uit de slaapkamer van de ouders te weren. De meeste mensen investeren in dure kinderkamers en speelgoed, maar zijn vergeten dat nabijheid van een vertrouwde volwassene voor een klein kind van groot belang is.

Verder lezen:
Gabriëlle Jurriaans
mamjo
Global Moderator
MamjoDon

« Reply #1 on: 01-06-2012, 14:18:58 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Volgens mijn kunnen dit soort moeders gewoon hun kind niet loslaten.
mamjo
Global Moderator
MamjoDon

« Reply #2 on: 01-06-2012, 14:21:10 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

The latest Time Magazine cover is just too alluring not to write something about it. As a mother of 3 little boys, and a mother who breastfed all 3 of them until they were 18 months old, I can’t help but be drawn to the cover and at the same time be annoyed by it. The article surrounding the cover is all about Dr. Sears and his theories of attachment parenting. What bothers me though is that the mainstream thought is that only women who stay home can practice attachment parenting. Just recently I wrote an article rebutting  Elisabeth Badinter and her book about how modern motherhood undermines the status of women. The Time magazine cover bothers me in the same way.

The staff writer at TIME behind the cover article, Kate Pickert, is interviewed about her article,  and in her opinion the idea that  working moms can practice attachment parenting is not valid. Apparently Dr. Sears himself talks about how attachment parenting can be great for working moms because it allows them to be very physically close to their babies when they do come home from work. Pickert comments that working moms who try to  co-sleep and breastfeed all through the night won’t be able to work the next day and won’t be able to actually perform their job duties.

I object. In the same way that I object to Elisabeth Badinter saying that this sort of “liberal” motherhood is anti-feminist  and is working against women seeking equality in their public lives.  For me attachment parenting (in my way of practicing it) has been wonderful. I brought my 3 boys into the office for the first 4 months of their lives. I wore them in a baby sling, and breastfed them on demand.

Sabrina Parsons

Verder lezen:
Time Magazine Asks "Are You Mom Enough?" Every Mom Should Be Offended
Letta
Guest
« Reply #3 on: 01-06-2012, 14:21:22 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ongeveer 15 jaar geleden was er in Nederland veel ophef over de wat mediageile verloskundige Beatrijs Smulders die haar zonen tegelijkertijd de borst gaf (de oudste was geloof ik toen ook al 3).

Persoonlijk vind ik dat elke vrouw zelf moet weten hoe lang zij borstvoeding moet geven.

Ik was er na zes maanden per kind lichamelijk en geestelijk klaar mee.
Letta
Guest
« Reply #4 on: 01-06-2012, 14:24:13 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Volgens mijn kunnen dit soort moeders gewoon hun kind niet loslaten.

Vanuit Westers oogpunt bekeken misschien wel.
Ik denk dat gemakzucht ook een rol speelt.

Maar in bijv. Afrika is het gebruikelijk je kind de godganse dag in een draagdoek op je rug mee te zeulen waarmee het gemakkelijk is je kind te draaien en de tepel aan te bieden (zelfs als je wel wat anders hebt om te geven).

rashida
Guest
« Reply #5 on: 01-06-2012, 14:27:12 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

vaak is het zo dat de kind avondeten wilt maar ook nog gehecht is aan de borst.
dit komt zo vaak voor.mn zus heeft haar dochter tot 3 en een half jaar gegeven.
ze at alles maar was gewoon verslaafd aan de borst.toen ging ze naar de peuterschool
en was het ineens over.
mamjo
Global Moderator
MamjoDon

« Reply #6 on: 01-06-2012, 14:27:57 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Erin Herne
The woman on the cover is crazy. She wants people to think she is a super mom for what? Making her son the laughing stock of the world? Because that’s what she is doing. I bet she still tells people her child’s age in months. Breastfeeding is for nourishing a BABY, not to make you feel like a good mother.

If your kid can feed himself, has teeth and can speak -you shouldn’t be breastfeeding. Starting when the TEETH come in.

I feel bad for that kid now and for the years ahead of him in school. High School is going to suck kid, you can thank your mother for that.

brenda martin
I found this cover to be offensive. Breastfeeding is a very personal choice. If this Mom wants to breastfeed her older child, she really should keep it private and personal. I’m not saying she should hide it but why did she have to rub it in our faces on a magazine cover? She’s obviously hungry for attention and feels totally comfortable exploiting her child. Shame on her. Can you say “OctoMom”?

Kim
The reaction to Time’s cover is exactly why those of us who choose to long-term breastfeed do so discretely, especially after aged two or three, and especially our boys. Our society is so unused to seeing chlldren nursing that many are repelled by it. Although a common and acceptable sight in other places around the world, in the west we keep it hidden from public view – and so most people remain unaware of how many chlldren nurse long-term. Generally we boast of a child’s independence and have become ashamed of signs of dependency – and so the fact that many children like to nurse, or have a bottle, or creep into the parental bed at night is hidden. Now Time has presented us with a startling image for all to see. And debate. Time magazine has provided a great platform for those of us who wish to respond to their article and to reach a much wider audience than would usually be interested. I really enjoyed your article, thanks. http://ritesforgirls.com/having-kids-huge-responsibility/
SumericanSoldier, Elsa Rudge
MamjoDon

Mambini Lobi: +1092/-138

Sumerican Soldier, always @your service. YOLO!!

« Reply #7 on: 01-06-2012, 14:34:21 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik vind 3 jaar veels te oud. Mijn meisje was 4 maanden oud toen ik haar aan het borstvoeden was, op een gegeven moment voelde ik een "beet" van jewelste. Ik dacht wtf? Ze heeft me gebeten!! Gebeten?? Maar ze heeft geen tanden!! Nou, toen ik keek zag ik 2 witte randjes en dat was de laatste dag waarop zij borstvoeding wilde. (had het een paar keer erna geprobeerd, maar steeds beet ze me, dus hield het op) Denk persoonlijk at zodra een kind tandjes krijgt of een mond vol tanden heeft tenminste het tijd is om te stoppen met borstvoeden.

Moksie
MamjoDon

Mambini Lobi: +453/-504

« Reply #8 on: 01-06-2012, 14:35:29 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

vaak is het zo dat de kind avondeten wilt maar ook nog gehecht is aan de borst.
dit komt zo vaak voor.mn zus heeft haar dochter tot 3 en een half jaar gegeven.
ze at alles maar was gewoon verslaafd aan de borst.toen ging ze naar de peuterschool
en was het ineens over.

Dat is incest men!
Vies hoor.
Nee tot een jaar en verder niet, zelf heb ik tot 6 maanden gegeven.
Letta
Guest
« Reply #9 on: 01-06-2012, 14:41:02 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

op een gegeven moment voelde ik een "beet" van jewelste. Ik dacht wtf? Ze heeft me gebeten!!

cheesy cheesy mijn oudste had ook zo'n trekje (weliswaar zonder tanden) maar die ging met mijn tepel 'spelen', loslaten, vastpakken en dan lachen, continu  embarassed. Ik dacht 'jij gaat helemaal niet spelen, dat mag je vader doen jongen". Uit een soort van plichtsbesef heb ik het voeden nog tot zes maanden weten te rekken. De anderen waren niet zulke grappenmakers  Wink
SumericanSoldier, Elsa Rudge
MamjoDon

Mambini Lobi: +1092/-138

Sumerican Soldier, always @your service. YOLO!!

« Reply #10 on: 01-06-2012, 14:42:47 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

cheesy cheesy mijn oudste had ook zo'n trekje (weliswaar zonder tanden) maar die ging met mijn tepel 'spelen', loslaten, vastpakken en dan lachen, continu  embarassed. Ik dacht 'jij gaat helemaal niet spelen, dat mag je vader doen jongen". Uit een soort van plichtsbesef heb ik het voeden nog tot zes maanden weten te rekken. De anderen waren niet zulke grappenmakers  Wink

Lol.. cheesy cheesy

Analist
Guest
« Reply #11 on: 01-06-2012, 14:52:41 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Oprah heeft hier eens een heel item aan gewijd.

Een moeder van een dochter van vijf die noodgedwongen langs de kant van de weg haar auto moest stilzetten omdat dochterlief krijsend en huilend aan de borst wilde en wel nu! Kind domineerde moeder haar hele schema want ze moet en zal aan de borst op momenten dat ze daar de behoefte toe voel. Moeder moeder gaf eraan toe omdat ze het zielig voor haar vond. Maar het begon haar te slopen en de pret was er voor haar vanaf.
Met behulp van professionele hulp heeft ze gelukkig een eind aan haar kwelling weten te brengen.

Dat vind ik extreme gevallen en niet een kind dat af en toe de warmte van moeder wilt opzoeken en zich dicht tegen de moeder wilt vleien.
Als moeder er zelf geen hinder van ondervind en het binnen de grenzen van haar mogelijkheden doet waarom niet lijkt mij.
Lijkt mij ook dat je wel aanvoelt wanneer de tijd daar is om het af te bouwen.
Mi Denki
Guest
« Reply #12 on: 01-06-2012, 15:18:45 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik denk en ik geloof dat borstvoeding geven de weerstand van een kind kan versterken. Ik denk en ik geloof dat het geven van borstvoeding aan een kind de te vroege sexualiteit van kinderen in de westerse wereld kan vertragen.
Borstvoeding is geen seks en ook geen incest. Als er niks meer uit de borst komt of als net kind gaat bijten dan moet je stoppen, maar zolang mogelijk geven, daar ben ik voorstander van. Ik denk en ik geloof dat te vroeg stoppen met borstvoeding obesitas in de hand werkt.
mamjo
Global Moderator
MamjoDon

« Reply #13 on: 01-06-2012, 15:28:09 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Borstvoeding is geen seks en ook geen incest. Als er niks meer uit de borst komt of als net kind gaat bijten dan moet je stoppen, maar zolang mogelijk geven, daar ben ik voorstander van. Ik denk en ik geloof dat te vroeg stoppen met borstvoeding obesitas in de hand werkt.

Laten we het even extreem stellen. Stel dat de moeder nog tot het 7e jaar melk geeft, want dit schijn ook voor te komen?
d
Guest
« Reply #14 on: 01-06-2012, 15:35:31 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

ik heb mn zoontje 3 jr lang de borst gegeven.
wat we ook deden,hij wilde de borst gewoon.
dankzij mn schoonmoeder ben ik gestopt.
we moesten mn zoontje destijds bij haar achterlaten op een vrijdag en
we mochten hem pas zondag avond ophalen.
mn schoonmoeder woonde op 3 hoog ,
en eenmaal beneden aangekomen hoorden we hem zodanig huilen ,
dat we beiden eigenlijk weer naar boven wilden.
mn schoonmoeder heeft het hem afgeleerd en hij heeft daar na
nooit meer naar mn borst gezocht.
Pages: [1] 2 3 4   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: