+  Mamjo Forum
|-+  Nieuwtjes» Arki noh!» schuld na 5 jaar
Username:
Password:
Advanced Search
Pages: [1] 2   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: schuld na 5 jaar  (Read 1307 times)
Shirley
Guest
« on: 06-02-2013, 06:58:01 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik dacht altijd dat als een schuld langer dan 5 jaar geleden is de schuldeiser niet meer mag komen omdat het verjaart.
Ik heb jaren niets meer van ze gehoord en ik kreeg gisteren ineens een brief van een deurwaarder.
Weet iemand of dit klopt.
Ik hoor het graag van jullie.
memamoesa
Guest
« Reply #1 on: 06-02-2013, 07:16:29 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

hahah nope u gotta pay!

misschien was je niet te vinden al die jaren.... of in het buitenland etc
............
Guest
« Reply #2 on: 06-02-2013, 07:35:55 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Dat zou mooi zijn dus maak ik een schuld van een ton en dan verhuis ik constant de schuld verjaard en dan ga ik nog een keer. Zo werkt dat niet
Shirley
Guest
« Reply #3 on: 06-02-2013, 08:09:34 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ze konden me vinden hoor want ik woon al 15 jaar op hetzelfde adres.
Beter
Guest
« Reply #4 on: 06-02-2013, 08:27:32 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Bel rechtshulp want hier zitten alleen harde kippen, geen juristen.
neehooorrr
Guest
« Reply #5 on: 06-02-2013, 09:05:04 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik dacht altijd dat als een schuld langer dan 5 jaar geleden is de schuldeiser niet meer mag komen omdat het verjaart.
Ik heb jaren niets meer van ze gehoord en ik kreeg gisteren ineens een brief van een deurwaarder.

als je het 5 jaar netjes hebt afgelost, mag je kwijtschelding vragennnn
oplichter
Guest
« Reply #6 on: 06-02-2013, 11:18:33 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Wie is de schuldeiser, want een bedrijf gaat echt niet 5 jaar wachten en niets zeggen, is het familie of kennis moet je betalen, het zou wat moois zijn.  schuld is schuld, GEWOON BETALEN OPLICHTER.
Incasso
Guest
« Reply #7 on: 06-02-2013, 11:22:03 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Dacht dat je ook naar Belgie gevlucht was zoals velen gedaan hebben om hun schuldeisers te ontlopen  police Want betalen moet je toch wel en zeker met dikke rente/ incasso kosten erbij. Alles staat nog in de bestanden en mensen die denken na 5 jaar verjaard het , die mogen voor goed wegblijven want die gasten wachten hier rustig op je ! Dus betalen die hap!!!
Een Passant
Guest
« Reply #8 on: 06-02-2013, 17:34:51 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

TS, JE ZIET TOCH HOEVEEL NEGATIEVITEIT JE TE INCASSEREN HEBT?
ALS JE PROBLEMEN VOORTAAN HEBT, DOE DAN GEEN INFO MEER OP DEZE SITE.
RECHTSHULP EN INSTANTIES HELPEN GRAAG.
JE VRAAGT OM ADVIES, EN JE KRIJGT KA ER VOOR TERUG.
LEK DENG NO ABIE NOOIT PROBLEEM.
DE BALLEN MET DE NEGATIVITEIT HOOR.

Shirley
Guest
« Reply #9 on: 06-02-2013, 18:02:17 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

@Passant

Bedankt voor je reactie.
Je hebt gelijk.
Het is jammer dat mensen zo negatief reageren en doen alsof hun zo perfect zijn maar vaak zijn de mensen die het meest gillen de ergste mensen.
snel
Guest
« Reply #10 on: 06-02-2013, 18:42:20 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

@Passant

Bedankt voor je reactie.
Je hebt gelijk.
Het is jammer dat mensen zo negatief reageren en doen alsof hun zo perfect zijn maar vaak zijn de mensen die het meest gillen de ergste mensen.

ga je schuld betalen
witmeid
Guest
« Reply #11 on: 06-02-2013, 19:00:54 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ja hoor het klopt wel wat je zegt sommige schulden verjaren, maar schulden aan de gemeente of belastingen zowiezo niet. Toch heb ik ook bepaalde schulden na langer dan 5 jaar ook gekregen. Ik zou hiervoor gaan informeren als ik jou was. Succes ermee!
Verjaring
Guest
« Reply #12 on: 06-02-2013, 22:12:47 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

De verjaringstermijnen

Als uitgangspunt geldt een verjaringstermijn van 20 jaar. Deze termijn geldt ook wanneer er een vonnis is.
Voor de volgende vorderingen geldt een verjaringstermijn van 5 jaar (wanneer er dus geen vonnis is):
•Een vordering tot nakoming van een overeenkomst tot een geven of een doen (bijvoorbeeld geldlening). De termijn gaat in vanaf het moment dat de vordering opeisbaar is.
•Een vordering tot periodieke betaling, zoals rente, huur en pacht en voor alles wat bij het jaar of een kortere termijn moet worden betaald. De verjaringstermijn gaat in vanaf het moment dat de vordering opeisbaar is. Elke betalingstermijn afzonderlijk verjaart na verloop van 5 jaar.
•Een vordering uit onverschuldigde betaling (bijvoorbeeld teveel verstrekte uitkering, of geld overgemaakt op de verkeerde bankrekening). De termijn van 5 jaar gaat in vanaf het moment dat de schuldeiser zowel bekend is met het bestaan van zijn vordering als de persoon van de ontvanger. De vordering verjaart in ieder geval na 20 jaar nadat de vordering is ontstaan.
•Een vordering tot betaling van schade of een bedongen boete. De termijn van 5 jaar vangt aan met de dag nadat zowel de schade als de dader bekend is, met een maximumtermijn van 20 jaar na de schadegebeurtenis. Bij schade als gevolg van bepaalde misdrijven gelden langere termijnen.

Bij consumentenkoop geldt een verjaringstermijn van 2 jaar. Dit betekent dat de verkoper na 2 jaar geen betaling meer kan afdwingen. Van consumentenkoop is sprake wanneer een particulier een koopovereenkomst sluit met een professionele verkoper. De kortere verjaringstermijn geldt ook voor energieschulden.

UitsprakenMeer informatie

Opnieuw starten verjaringstermijn (stuiting)

De schuldeiser moet binnen de verjaringstermijn actie ondernemen, anders zal de vordering verjaren en niet meer afdwingbaar zijn. Zodra de schuldeiser actie onderneemt zal de verjaringstermijn opnieuw gaan lopen, stuiting genoemd. De nieuwe termijn is dezelfde als de oorspronkelijke ter­mijn, maar met een maximum van 5 jaar. De verjaring treedt echter niet eerder in dan waarop de oorspronkelijke termijn zonder stuiting zou zijn verstreken.
In de volgende situaties zal de verjaringstermijn opnieuw starten:
•door een schriftelijke aanmaning, of mededeling waarin het recht tot nakoming ondubbelzinnig wordt voorbehouden;
•door het indienen van een dagvaarding;
•wanneer de debiteur de vordering erkent.

Als er al een vonnis is waarin de vordering is vastgesteld (verjaringstermijn 20 jaar) leiden vergelijkbare situaties tot stuiting van de verjaringstermijn.

Indien de schuldeiser aangeeft een aanmaning te hebben gestuurd en de debiteur betwist dit, zal de schuldeiser moeten aantonen dat de aanmaning de debiteur heeft bereikt. Dit kan bijvoorbeeld wanneer de aanmaning aangetekend is verstuurd of wanneer de debiteur op de aanmaning schriftelijk heeft gereageerd.

Wanneer de debiteur de vordering erkent zal de verjaringstermijn stuiten en opnieuw gaan lopen. Erkenning hoeft niet met zoveel woorden te gebeuren. Het kan ook uit de handelingen van de debiteur blijken. Voorbeelden van erkenning zijn:
•om uitstel verzoeken;
•een betalingsvoorstel doen;
•een termijn betalen.
advocaatje
Guest
« Reply #13 on: 06-02-2013, 23:00:08 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Wat hierboven staat is juist.
Het ligt aan de soort vordering.
Over het algemeen, als de instantie 5 jaar lang niets heeft laten horen dan kunnen ze je niks meer maken.
Echter is het korter dan 5 jaar dan staan ze in hun recht.
Is het langer dan 5 jaar, dan kan je het beste het juridisch loket bellen om te vragen of ze je helpen met het opstellen van een brief, of een advocaat inschakelen (op basis van een toevoeging, ligt aan jouw jaarinkomen over 2011). Dan zal de zaak met een enkele brief afgedaan zijn.
Succes.

vraagje??
Guest
« Reply #14 on: 06-02-2013, 23:49:17 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

En hoelang blijft een schuld van de sociale dienst staan? Na hoeveel jaar is dat verjaart?
Pages: [1] 2   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: