+  Mamjo Forum
|-+  Nieuwtjes» Tori fu Sranan» De SLM en communicatie
Username:
Password:
Advanced Search
Pages: [1]   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: De SLM en communicatie  (Read 150 times)
GFC Nieuws
Guest
« on: 02-03-2013, 19:45:27 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

De SLM en communicatie / Saturday 2 March

In 1933 kwam Anton de Kom terug met iets waar de kolonialisten erg veel moeite mee hadden. Hij kwam terug met de vaardigheid om te organiseren en te communiceren. Je verwacht dat de ontwikkeling vanaf toen zich opwaarts zou bewegen en de communicatie grote sprongen voorwaarts maken. Ik moet de lezers een illusie armer maken. De communicatie staat met mensen die dat kunnen. Meest recent zagen wij dat de SLM en de president ervoor zorgden dat passagiers werden gedupeerd.

Dat kwam door gebrekkige informatievoorziening door de SLM. De SLM hoeft geen moeite te doen om de kist te vullen, omdat er geen concurrentie op de route bestaat. Als je niet hoeft te vrezen voor lege kisten, hoef je ook niet goed te informeren. De noodzaak tot goede communicatie ontbreekt daardoor. Pas als ze hele heftige concurrentie moesten duchten zouden ze goede informatie geven aan de passagiers.

Een andere punt waar je terdege rekening mee moet houden is de houding van de president zelf. Als hij ver van tevoren zegt wanneer hij het vliegtuig weer meeneemt samen met zijn vriend Ramotar, dan kunnen mensen aanslagen voorbereiden. Als hij het vliegtuig pas op het laatste moment opeist, kunnen potentiƫle kwaadwilligen geen enkele voorbereiding treffen. Tegen de tijd dat ze aan voorbereidingen denken, zijn de twee presidenten al weggevlogen naar Obiang of ergens elders op de wereld.

Maar het is niet helemaal o.k. wat de SLM doet. In Nederland hebben een paar gedupeerde passagiers een schadevergoeding geƫist en gekregen. Dus de SLM moet in de toekomst terdege rekening houden met claims bij nalatigheid. Ze kunnen niet zomaar hun gang blijven gaan. Wat dat betreft trok de rechtspraak in Nederland daar een dikke streep doorheen. Of dit de laatste keer is gebeurd? Met zekerheid is te zeggen dat het weer zal gebeuren. De volgende keer zal de SLM misschien tijdig een ander vliegtuig charteren om de overlast te minimaliseren en om schadeclaims te omzeilen.

Voor de president en zijn collega president Ramotar maakt het niets uit. Ze vliegen de wereld rond met onze kist en op onze kosten. Het is niet openbaar gemaakt dat Ramotar niet alleen meelift, maar ook gedeeltelijk betaalt. Voor de gedupeerden is het een kwestie van willekeur dat ze niet goed worden geĆÆnformeerd. Het zorgt voor veel boze mensen die het ervaren als onrecht. De SLM moet zich beter inzetten om gedupeerde reizigers tegemoet te treden.

De beste manier om dat te doen is door de route vrij te geven voor concurrentie. Wij betalen al jaren te veel voor de route. De vluchten zijn altijd vol omdat Surinamers een verbintenis hebben met landgenoten in Nederland. Dat moet geen rede zijn om willekeurig te handelen. De kist zal bij de huidige situatie altijd vol heen en weer vliegen tussen Amsterdam en JAP. Dat maakt goede communicatie met de passagiers overbodig.

Asruf Muradin / muradinasruf@gmail.com
Logged
Pages: [1]   Go Up
  Reply  |  Print  
 
Jump to: