Pages: [1]   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: Microsoft ziet K. als een computervirus en wil het binnen 10 jaar uitroeien  (Read 1801 times)
ToriMod
Moderator
MamjoDon
*****
Offline Offline

Posts: 10541



« on: 21-09-2016, 00:35:37 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote



Microsoft wil K. in de komende tien jaar uitroeien. De computergigant wil dat doen door de ziekte te behandelen als een computervirus dat lichaamscellen binnendringt en besmet.
Teams van onderzoekers en ingenieurs zijn dagelijks bezig met het inzetten van computerwetenschap bij de bestrijding van K.. Dat doen ze op verschillende manieren. Sommige teams richten zich op het organiseren van kennis om een nauwkeurige behandeling voor de patiënt beter vindbaar te maken, andere teams proberen cellen te ‘debuggen en programmeren’ zoals je dat normaal bij een computer doet. Ook worden kunstmatige intelligentie en machine learning gebruikt om artsen en radiologen te helpen bij het personaliseren van behandelingen voor K. en het bijhouden van de ontwikkeling van de ziekte.

Door deze manier van samenwerken met medische professionals ontstaan er nieuwe mogelijkheden om computerwetenschappelijke concepten toe te passen bij de diagnose en behandeling van de ziekte, aldus Microsoft.

http://www.blikopnieuws.nl/gezondheid/245217/microsoft-ziet-K.-als-een-computervirus-en-wil-het-binnen-10-jaar-uitroeien
Logged
ToriMod
Moderator
MamjoDon
*****
Offline Offline

Posts: 10541



« Reply #1 on: 21-09-2016, 00:39:47 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote



Google is allang veel meer dan een zoekmachine. De nieuwe missie van de tech-reus: ons fitter maken en vertellen wat eraan scheelt als we ons niet lekker voelen. Maar waar bemoeit Google zich mee?

In het trappenhuis van Google Amsterdam dendert een groepje sportievelingen naar beneden. Zij testen de nieuwste technologie van Google, Android Wear. Op hun horloges wordt elke beweging, elke hartslag en elke verbruikte calorie geregistreerd. Ook met smoesjes als 'vandaag kan ik écht niet' houdt de app rekening. Die zoekt in je digitale (Google)agenda naar een vrij uurtje om te gaan sporten. ,,Even doorbijten", roept een fitnessinstructrice naar haar rood aangelopen pupillen.

De ietwat dwingende fitness-app is een voorbode van Googles plannen op de gezondheidsmarkt, voorspellen deskundigen. In Amerika is de zoekmachine al zover dat ze mogelijke diagnoses aandraagt wanneer een gebruiker naar informatie zoekt over een onbestemd kwaaltje. Wie in de VS 'buikpijn' intypt, krijgt dus niet langer de meest enge foto's van tumoren en gesprongen darmen op zijn beeldscherm, maar ontvangt meer realistische oorzaken als constipatie, gas, stress of spierspanning.

Snellere diagnoses en nieuwe behandelingen

Google maakte samen met artsen en andere experts een medische database op basis van de meest ingetypte zoektermen: de symptom search. De tech-reus benadrukt stellig dat de dokter nog steeds de regie heeft. Die stelt de diagnose, niet Google. ,,Nu nog wel, maar over twintig jaar ziet onze gezondheidszorg er heel anders uit", voorspelt Leonard Witkamp, bijzonder hoogleraar telemedicine aan het AMC. ,,Nog even en het eerste Google-ziekenhuis wordt opgericht. Wacht maar af."

Google werkt steeds vaker samen met artsen en grote farmaceuten, op zoek naar snellere diagnoses en nieuwe behandelingen van chronische ziektes als diabetes, artritis en astma. Zo bracht Google al een prototype op de markt van een contactlens voor diabetici. Die meet het bloedsuiker in het traanvocht en wordt gezien als alternatief voor pijnlijke vingerprikken.


Deep Mind, een dochterbedrijf van Google, probeert in een vroeg stadium te ontdekken of patiënten blind raken. In een computersysteem worden een miljoen geanonimiseerde oogscans onderzocht. Met de resultaten van deze analyse kunnen oogartsen sneller een diagnose stellen. Dit is nog maar het begin, zegt Witkamp. ,,De toekomst? Je laat een oogscan maken bij de drogist - of Albert Heijn - en hij adviseert vervolgens een bepaald druppeltje."

Met de technologie en de knappe koppen die Google in huis heeft, kan volgens de hoogleraar veel sneller ontdekt worden of iemand ziek wordt, welke provincie een griepepidemie te wachten staat of dat je meer moet gaan bewegen.

Ook andere tech-giganten als Philips, Apple en Samsung steken steeds meer geld en tijd in de zorgsector. Witkamp: ,,Economisch gezien is het big business." De nadruk van deze bedrijven ligt niet op genezing, maar op het voorkomen van ziektes, vertelt hij. ,,De patronen die zij gaan ontdekken met hulp van internet worden belangrijker dan welke geneeskundige revolutie dan ook."

Microsoft zegt nu al op basis van zoekgedrag te kunnen voorspellen of iemand vroegtijdig alvleesklierK. heeft. Een geweldige ontdekking, juicht Witkamp, maar hoe zit het met onze privacy? ,,Om zoveel data in handen te geven aan één partij is eng. Er moet wetgeving komen om onze veiligheid en privacy te garanderen, maar het is geen reden om de ontwikkelingen tegen te houden. De voordelen zijn groter. Als uit mijn zoekgedrag blijkt dat ik ziek ben, waarschuw me dan maar bijtijds."

Google heeft bovendien al veel data van ons, voegt de hoogleraar toe. ,,Google kent je zoektermen, interesses en de routes die je rijdt. Ik ben nu op vakantie. Ondanks dat mijn reclametracks uitstaan, krijg ik plaatjes van mijn omgeving."

Zelfs binnen de eigen gelederen zet Google zijn gezondheidsmissie voort. De werknemers zijn allang geen hamburger-etende tech-nerds meer, vertelt Googles chef Jeroen Bouterse. Op het kantoor in Amsterdam staan elke dag verantwoorde lunches op het menu, als quinoa en broccoli-muffins. De porties die overblijven, worden tot de laatste aardappel geregistreerd - Google is nu eenmaal dol op data - en de volgende keer niet meer besteld. Maar, verzekert Google Nederland, er zijn nog geen plannen voor een Google supermarkt.

http://www.ad.nl/dossier-nieuws/dokter-google-ik-voel-me-niet-lekker~aa829310/
Logged
Pages: [1]   Go Up
  Reply  |  Print  
 
Jump to: