Pages: [1]   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: Bewezen: piekeren door werk doet slechter slapen  (Read 3929 times)
ToriMod
Moderator
MamjoDon
*****
Offline Offline

Posts: 10546



« on: 12-01-2017, 09:45:00 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote





Michelle Van Laethem promoveert deze week aan de Radboud Universiteit in Nijmegen op haar onderzoek naar de relatie tussen werkstress en slaap. Wat blijkt? Stress verslechtert slaap en slechte slaap verergert weer stress. Het lijkt erop dat het een vicieuze cirkel is waaruit het moeilijk komen is. De promotie is vrijdag. ,,Ik voel me momenteel gestrester dan mijn proefpersonen", zegt de 29-jarige onderzoekster uit Kleef.

Wat is de relatie tussen stress en slaap?

    Van stress ga je piekeren en daarvan ga je niet beter slapen
    Michelle Van Laethem

Van Laethem: ,,Er is sprake van een duidelijke relatie tussen de twee. Werkstress heeft een ongunstig effect op iemands slaapkwaliteit en de slechte nachtrust is voorspellend voor een verhoogde werkstress. Piekeren speelt een belangrijke rol in dit proces, het is eigenlijk een soort van tussenstap daarin. Van stress ga je piekeren en daarvan ga je niet beter slapen."
Niet echt een verrassende conclusie.

,,Het is inderdaad een logische conclusie. Maar dat is wel vaker met dit soort onderzoeken. Uit een bestudering van de literatuur blijkt dan dat er toch weinig onderzoek is gedaan naar een onderwerp. Nu hebben we voor het eerst uitgebreider onderzoek gedaan naar de relatie tussen stress, piekeren en slaap, zodat we er echt iets over kunnen zeggen en werkgevers en werknemers tips kunnen geven hoe hiermee om te gaan. Slaapproblemen veroorzaken namelijk risico's voor iemands functioneren en gezondheid. Het onderzoek had twee sporen: langetermijnstudies waarbij in totaal ruim drieduizend deelnemers uit Nederland en Zweden meerdere malen werden bevraagd met tussenpozen van één á twee jaar, en een kortetermijn-dagboekstudie waarin Nederlandse promovendi meerdere keren per maand werden bevraagd."
Hoe komen mensen uit die vicieuze cirkel?

,,Het belangrijkste is om te bekijken wat je preventief kan doen om werkstress binnen de perken te houden. Dat is vooral een advies aan werkgevers, hoe kunnen zij daarvoor zorgen binnen hun organisatie. Je moet dan denken aan het zorgen voor een goede balans tussen werk en rust, voor variatie in het werk en zorgen dat de taakeisen uitdagend zijn maar niet te hoog. Maar dit is natuurlijk vrij idealistisch en in de praktijk ligt dit vaak anders. Daarom ook de tips aan werknemers. Zorg voor herstel tijdens je vrije tijd, bijvoorbeeld door te gaan sporten maar zeker ook door voldoende en regelmatig te slapen. Zeg tussen de zeven en acht uur."
Deze week bleek uit onderzoek van vakbond FNV dat zes op de tien werknemers aan universiteiten het zo druk hebben dat ze lichamelijke en psychische klachten krijgen.

,,Ik heb het gelezen. Het geldt in alle werksectoren en zeker ook voor ons. De werkdruk is hoog en universiteiten moeten daarop scherp zijn en er iets aan doen. Maar een belangrijke rol is ook voor de werknemer weggelegd. Let goed op jezelf, wees je ervan bewust en trek op tijd aan de bel. Zorg voor voldoende slaap."
Hoe gestrest ben je zelf op dit moment?

    Ik voel me nu wel gestrest. Ik denk zelfs gestrester dan de meeste van de mensen die meededen aan mijn onderzoek
    Michelle Van Laethem

,,Ik voel me nu wel gestrest. Ik denk zelfs gestrester dan de meeste van de promovendi die meededen aan mijn onderzoek, haha. Vrijdag is de promotie. Daar kijk ik naar uit, maar ik ben ook erg zenuwachtig. Bovendien komt het bovenop mijn andere werk. Ik moet donderdag ook gewoon nog lesgeven. Misschien dat ik een hartslagmeter omdoe tijdens mijn verdediging en dan achteraf kan kijken hoever mijn hartslag omhoog is geschoten."
Aanbevelingen om de vicieuze cirkel te doorbreken:

Voor werkgevers:
• Probeer hoge werkstress onder uw werknemers te voorkomen:
- Zorg dat de taakeisen uitdagend maar niet te hoog zijn
- Regel voldoende autonomie, sociale steun en werkvariatie voor uw werknemers
- Zorg voor een goede balans in werk-rustschema's.
• Verschaf werknemers praktische hulpmiddelen ter preventie van stress en ten behoeve van tijdig herstel, zoals:
- Werk(tijd)flexibiliteit
- Faciliteer psychologische of andere professionele ondersteuning bij werkgerelateerde stress- en/of slaapproblemen.

Voor werknemers:

• Zorg voor optimaal herstel tijdens uw vrije tijd (bijvoorbeeld sporten, met vrienden afspreken, maar ook voldoende slaap);
• Zorg voor een goede slaaphygiëne (bijvoorbeeld op vaste tijden naar bed gaan, en geen koffie of andere cafeïne-houdende drankjes nuttigen voor het slapen gaan);
• Voorkom piekeren door bijvoorbeeld positieve afleiding zoals muziek of lezen;
• Bespreek uw werkgerelateerde stress- en/of slaapklachten tijdig met uw leidinggevende.

http://www.ad.nl/gezond/bewezen-piekeren-door-werk-doet-slechter-slapen~ad669453/
Logged
Bruno Wanton
Official Team Loen
MamjoDon
******
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 18552

Algemeen Weetoloog


« Reply #1 on: 14-01-2017, 00:23:15 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Weer een commissie open deuren intrappen onderzoek......
Logged

Een lichaam en ziel, net als Batman en zijn batmobiel
ToriMod
Moderator
MamjoDon
*****
Offline Offline

Posts: 10546



« Reply #2 on: 14-01-2017, 18:03:00 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Zag laatst eentje die hebben ontdenkt dat apen op hout kauwen en er kwastjes van maken, om zo uit een holle boom water te kunnen verkrijgen.
Logged
Pages: [1]   Go Up
  Reply  |  Print  
 
Jump to: