Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Winti belijden tussen twee uitersten  (Read 2503 times)
Faja$ton
Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you was beyond my control.
MamjoDon
******
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 13114


Baby, I Wanna Be Your Soul Provider.


« on: 11-04-2017, 09:53:23 - GMT-1 »



ACHTERGROND - Wie zegt dat godsdienst los staat van de ontwikkelingen in de wereld, ziet de verbanden gewoon niet.
Zonder de legitimatie van Rome, de katholieke kerk, die de zwarte mens bijvoorbeeld als vervloekt ras bestempelde, had het vermaken tot werkpaard van
hen geen legitieme basis en had het systeem van de trans-Atlantische slavernij nooit zo lang kunnen doorgaan.
Nu in de eenentwintigste eeuw zoekt de zwarte mens naar het eigene, black history does not start with slavery, wordt er massaal en terecht geroepen.

Tekst: Euritha Tjan A Way - beeld: dWT archief
DE SURINAAMSE OVERHEID erkent voor het eerst in 2014 een Okomfo fu kondre (wintipriester), voortgebracht door de eerste
wintireligieuze organisatie Tata Kwasi Ku Tata Tinsensi in de persoon van Dorenia Babel. Zaalman kwam jaren geleden tot het besef dat een andere
kijk op winti noodzakelijk is. Hij is de eerste schrijver van Surinaamse afkomst die vanuit de religie zelf schrijft. Maar het eerste werk over winti
verscheen al in 1972 van de hand van Charles Wooding, 'Winti: Een Afro-Amerikaanse godsdienst in Suriname'. Zaalman zet ervaringen die hij heeft
opgedaan en geestelijke inzichten die hij krijgt op papier. In 2003 debuteerde hij met 'August een Bonuman', de beleving van winti. Zijn laatste boek
'A Nyame' gaat vooral over de religieuze beleving van winti. Ramon MacNack is duman van wie bekend is dat hij zich in de culturele beleving van de wint
verdiept met zijn stichting Kunjhe Akata.

Hij heeft via zijn opvoeding veel kennis mee gehad en verschillende sabi man van het binnenland hebben hem kennis en kunde meegegeven.
Zaalman publiceerde ook over deze sabi. Maar ergens ontstaat er een verwijdering tussen de twee. De erkenning van de Okomfo door de Staat bijvoorbeeld
draagt de goedkeuring van MacNack absoluut niet. Een jaar later in 2015 organiseert Kunjhe Akata een driehoeksverzoeningsmissie
(Ghana-Nederland-Suriname). MacNack heeft de openbaringen die hij gehad heeft onderzocht. Daaruit blijkt dat er spanningen zijn tussen mensen van
Afrikaanse afkomst onderling en tussen de voornoemde groep en blanken.

"Het is fyofyo en dat stremt de ontwikkeling van het zwarte ras", aldus MacNack. De overheid ondersteunt de missie op verschillende manieren,
maar bij nader inzien blijkt Tata Kwasi ku Tata Tinsensi , niet te zijn gekend bij de missie. Wanneer die dan bijna niet doorgaat door ruzie onderling wordt
hij er wel bijgehaald. "Ik ben niet betrokken daarbij", is het enige dat hij dan wil zeggen.

Beloften
DE BELOFTEN NAAR de missie toe zijn enorm. Het zal Suriname en de zwarte mens in het bijzonder beter vergaan erna. De (geestelijke) spanningen
onderling, de armoede, het bestuurlijke probleem in Suriname, het gaat allemaal goed komen. Maar in aanloop naar de uitvoering van de missie gaat
het al fout. Dwight Fransman die het logistieke brein was achter de organisatie, wordt wegens organisatorische perikelen aan een kant gezet en daarvoor
komen drie andere voorbereiders in beeld. Fransman heeft geen geloof meer in de missie. "Ze hebben me bewust opgezadeld met een schuld bij de KLM.
Zo zorgen ze zelf voor fyofyo. Dan gaan ze fyofyo weghalen. Dit kan nooit", briest Fransman.

De organisatie is hem zeshonderd euro schuldig dat wordt maar niet overgemaakt.
In Ghana wordt de missie in juni 2015 ontvangen door de Nana Mbroh ll Gilo Koswal. Tot de dag van vandaag wil Koswal geen officiƫle reactie geven
over hoe het verblijf in Ghana is ervaren door de geestelijken van Cormanse (het dorp waar de groep verbleef) noch door hem. Uit correspondentie die
derden de krant hebben getoond blijkt echter dat de man niet de mening deelt van MacNack die praat over een "geslaagde missie".
Na de voltooiing worden de negatieve geluiden ook luider. Henk Sacco die met zijn stichting de missie uitgeleide deed vanuit Suriname,
is oneens met de manier waarop zaken zijn verlopen en Percy Holland die de groep in Nederland opving klopt vaker aan bij de media.
De organisatie is hem zeshonderd euro schuldig dat maar niet overgemaakt wordt.

Lees verder:
http://www.dwtonline.com/paramaribo-post/2017/04/06/winti-belijden-tussen-twee-uitersten/
Logged

Love me without restriction, trust me without fear,  Want me without demand, accept me for who i am.
ToriMod
PowerMod
MamjoDon
****
Offline Offline

Posts: 10511



« Reply #1 on: 11-04-2017, 10:30:37 - GMT-1 »

Wat een gedoe allemaal, het is veiliger om uit de buurt te blijven voordat je gratis fyofyo krijgt Undecided
Logged
Pages: [1]   Go Up
  Print  
 
Jump to: