Pages: 1 2 [3]   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: mijn kind van 25 heeft een afwijking in zijn slaap wie kan me helpen met advies  (Read 20070 times)
miss thing
Guest
« Reply #30 on: 07-08-2013, 11:29:45 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

ik heb een vraagje en zit er echt mee wil zo graag hulp of uit leg. Mijn zoon van 25 heeft al vanaf zijn 14 de een afwijking als hij slaapt.gebeurt vaker. als hij slaapt voelt ie alsof iets hem tegen het bed perst en zijn adem weg drukt,hij kan niet bij komen,hij kan niet wakker worden en vecht er tegen,komt in allerlei vormen,soms hoort ie geluiden als ie het ervaart of ziet ie dingens zoals de deur van huis is niet op slot of ziet iemand in zijn bij zijn,normale mensen die we kennen bijvoorbeeld.ik vraag me af of ie aan halucineren is.soms heeft ie het hevig.dan zie ik hem zijn eigen wakker vechten
zijn hals maakt rare bewegingen als iemand hem kapot maakt,ik klap hem wakker om bij te komen.heb proberen te onderzoeken en hem laten baden enzo maar niks helpt word juist erger
als ik bij voorbeeld een huismiddel gebruikt word het heftiger. aub wie kan mij hier uit helpen!! wie weet wat het is en kan mij raad plegen.ik stel advies en raad zeer op prijs
ben zo vaak belazerd toen ik om hulp zocht,veel geld uit gegeven wil mijn arme jongen eruit.aub geef me advies of raad als u denkt iets hier van te weten. u ben zeer welkom

U hoeft het niet op cultureel vlak te zoeken maar laat hij naar de dokter gaan en zich laten testen op slaapapneu. Hiervoro moet hij wel een nachtje slapen in het ziekenhuis omdat ze zijn hersenactiviteit moeten meten gedurende zijn slaap.
Suc6
miss thing
Guest
« Reply #31 on: 07-08-2013, 11:32:26 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik weet¨wat er met u zoon aan de hand is hij heeft last van slaap verlamming.Ik ken iemand die dat probleem ook heeft daarom herken ik het.
Ik even via google het volgende opgezocht er over ik hoop dat u er wat aan heeft.

Bij een slaapverlamming heb je het gevoel dat je ledematen verlamt zijn net voordat je gaat slapen of wakker wordt. Ook kunnen er hallucinaties optreden tijdens de slaapverlamming

Bij iedereen treedt er tijdens de slaap een slaapverlamming op. Dit is in de periode van de REM slaap. In de REM slaap zijn alleen nog de oogspieren, hart en longen actief, alle andere spieren zijn dan uitgeschakeld.

Tijdens de REM slaap dromen mensen erg actief, de verlamming treedt dan op om te voorkomen dat de bewegingen in de dromen ook echt gedaan worden. Normaal gesproken merk je hier niks van.

Personen die last hebben van slaapverlamming zitten in de periode tussen de REM slaap en ontwaking. Zij zijn dan al wel wakker maar kunnen zich niet bewegen. Voor de persoon kan deze situatie erg beangstigend zijn.

De slaapverlamming duur meestal ongeveer 30sec tot max. 5 minuten. Omdat de slaapverlamming nauw verband houd met de REM slaap treden er vaak hallucinaties op tijdens de verlamming. Dit komt omdat je in de REM slaap actief droomt waardoor het lijkt alsof de dromen werkelijkheid worden.

Deze hallucinaties kunnen zeer realistisch overkomen.

De symptomen van slaapverlamming
 ◦Je kan je niet bewegen en je ledematen voelen zwaar.
 ◦Je ademhaling heb je niet onder controle, het voelt alsof je niet of nauwelijks adem kan halen.
 ◦Door de paniek treedt er een groot gevoel van angst op.
 ◦Het gevoel hebben alsof je opgetild, valt of omgerold wordt zonder dat het echt gebeurd.
 ◦De aanwezigheid van iemand voelen of zien( een schim of wezen).
 ◦Het horen van gezoem, getril, voetstappen, stemmen, kloppingen of andere geluiden.
 ◦Deuren of ramen die opengaan of voorwerpen uit de droom zien.
 ◦Het zien van lichten waardoor je niet weet of het nu dag of nacht is.
 ◦Het gevoel hebben dat je wordt aangeraakt of pijnlijke gewrichten, hoofdpijn of stekende pijnen voelen.

Het behandelen van slaapverlamming

Er is niet direct een behandeling die de slaapverlamming stop zet. Als de verlamming veelvuldig voorkomt in combinatie met hallucinaties kan de dokter medicijnen voorschrijven.

Oververmoeidheid of een onregelmatig slaappatroon kunnen de gevoeligheid voor slaapverlamming verergeren.

Wanneer je een slaapverlamming hebt is het belangrijk om rustig te blijven. Vooral de 1ste keer zal dit moeilijk gaan maar wanneer je er vaker mee geconfronteerd wordt weet je wat er gebeurt.

Om de slaapverlamming te stoppen kan je proberen om 1 been of arm te bewegen. Je moet dan goed concentreren op 1 ledemaat en proberen die zo krachtig mogelijk in 1 keer te bewegen. Dit leidt vaak tot een gehele stop van de verlamming.

Ook is er een mogelijkheid om je ogen te bewegen. Deze zijn niet verlamt door de slaapverlamming. Door je ogen snel heen en weer te bewegen of te rollen kan je de slaapverlamming ook opheffen.

Vaak hoor je ook dat mensen uit hun slaapverlamming komen als zij worden aangeraakt.

Slaapverlamming en paranormale gebeurtenissen

Veel mensen die last hebben van slaapverlamming denken dat ze een paranormale gebeurtenis hebben meegemaakt. Dit komt omdat zij geen kennis hebben van de slaapstoornis.

Dit zou een verklaring kunnen zijn voor veel paranormale gebeurtenissen. Voorbeelden hiervan zijn uittreden, bezoek van aliens of demonen.

← Tandenknarsen (bruxisme)kken.

Inderdaad, hier dacht ik ook aan. Dus TS niks met bono en geesten. Maar gewoon naar de dkoter gaan. wellicht is er een medicatie om hem rustig te laten slapen.
nice
Guest
« Reply #32 on: 07-08-2013, 11:38:18 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Zo wat een verademing om een normale, althans bijna normale, topic te lezen op Mamjo, waarbij ernuttige adviezen uitgewisseld worden.
Ja ik zeg "bijna normale" want alleen een zekere Sonita is weer aso geweest.
Op de rest...ben ik trots Wink
eerst de hersenen
Guest
« Reply #33 on: 24-10-2013, 02:47:12 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ik zou ook zijn hersenen laten testen.
Ga na of hij gevallen is op zijn hoofd.
We staan er soms niet bij stil maar kan later last veroorzaken
ik denk het
Guest
« Reply #34 on: 20-01-2014, 05:53:37 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Dit heeft met geen slaapverlamming te maken hoor, vecht al jaren tegen, want ik krijg het voor ik soms aan me slaap begint
ik denk het
Guest
« Reply #35 on: 21-01-2014, 17:49:20 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Nu kan ik ertegen vechten om uit te schelden(in me zelf) want praten,bewegen gaat niet, dan gaat t gevoel weg, heb ermee leren leven, want die boenoe,s zijn alleen grapjassen, dus t heeft niks met slaap weet ik veel te maken, denk dat een entiteit die mars maakt.
Wees Slim
Guest
« Reply #36 on: 26-01-2014, 19:57:40 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

ik heb een vraagje en zit er echt mee wil zo graag hulp of uit leg. Mijn zoon van 25 heeft al vanaf zijn 14 de een afwijking als hij slaapt.gebeurt vaker. als hij slaapt voelt ie alsof iets hem tegen het bed perst en zijn adem weg drukt,hij kan niet bij komen,hij kan niet wakker worden en vecht er tegen,komt in allerlei vormen,soms hoort ie geluiden als ie het ervaart of ziet ie dingens zoals de deur van huis is niet op slot of ziet iemand in zijn bij zijn,normale mensen die we kennen bijvoorbeeld.ik vraag me af of ie aan halucineren is.soms heeft ie het hevig.dan zie ik hem zijn eigen wakker vechten
zijn hals maakt rare bewegingen als iemand hem kapot maakt,ik klap hem wakker om bij te komen.heb proberen te onderzoeken en hem laten baden enzo maar niks helpt word juist erger
als ik bij voorbeeld een huismiddel gebruikt word het heftiger. aub wie kan mij hier uit helpen!! wie weet wat het is en kan mij raad plegen.ik stel advies en raad zeer op prijs
ben zo vaak belazerd toen ik om hulp zocht,veel geld uit gegeven wil mijn arme jongen eruit.aub geef me advies of raad als u denkt iets hier van te weten. u ben zeer welkom

Ga naar de huisarts en vraag of je doorverwezen kan worden naar de neuroloog. Zij kunnen scans maken en uitzoeken of hij een ziekte heeft of niet. Ik weet dat het moeilijk accepteren is dat je zoon misschien ziek is. Maar dit is echt de beste oplossing. Ga niet uit hoop, domme dingen doen, zoals wassies etc. Vertrouw gewoon op wat bewezen is en zeker weten werkt.
Jadia
Guest
« Reply #37 on: 10-06-2014, 14:37:51 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

dit verschijnsel heet een slaapverlamming http://www.salusi.nl/slaapverlamming-oorzaken-tips-slaapparalyse/ je spieren slapen dan nog terwijl de hersens al wakker zijn. als u het googeld vind u tips etc
Bok1
Guest
« Reply #38 on: 06-07-2017, 09:19:35 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

slaapverlamming, een angstige ervaring

Ben jij wel eens wakker geworden, maar toen niet in staat geweest je te bewegen? Je bent wakker, maar je lichaam luistert niet naar de instructies van je hersens. Je kunt je niet bewegen, niet praten, en dus ook niet opstaan! Een beangstigende ervaring.

Wat is slaapverlamming?

Slaapverlamming, of slaapparalyse, is een slaapstoornis waarbij de spieren in het lichaam verlamd zijn tijdens het wakker worden of vlak voor het in slaap vallen. De verlamming van de spieren tijdens het slapen is een heel normaal verschijnsel dat iedere nacht bij ons allemaal gebeurd tijdens de REM-slaap. Het is een fysiologisch defensie systeem van het lichaam om te voorkomen dat wij de bewegingen uit onze dromen echt uitvoeren in onze slaap, en zo onszelf (of je lieve partner) kunnen verwonden. Het verschil bij slaapparalyse is dat de verlamming optreed tijdens het wakker zijn. Je bevind je dan eigenlijk tussen waak en slaaptoestand in. Dit kan, en zeker de eerste keer en zonder kennis van slaapverlamming, een erg angstige gebeurtenis zijn.

Tussen waak en slaap in

Eigen ervaring
Ik heb het zelf ook twee keer meegemaakt. Gelukkig niet zo extreem als veel verhalen die ik gelezen heb, maar ik schrok wel ff. Je kent vast wel het gevoel dat je op een arm hebt gelegen en dat je geen gevoel meer in je arm had? Ik werd wakker en had dit in allebei mijn armen tegelijk. waarschijnlijk ook in de rest van mijn lichaam maar mijn armen vielen op omdat ik die probeerde te bewegen maar dat niet lukte. Ik denk ook dat het maar een seconde of tien duurde beide keren. Ik heb echter op veel sites gelezen dat de duur van slaapverlamming kan variëren van enkele seconden tot zelfs 5 minuten. Ook kunnen er veel extremere kenmerken plaatsvinden dan bij mij het geval was

Bij wie gebeurt dit?
Veel mensen zullen dit minimaal eens in hun leven meemaken als weten de meeste mensen niet af van het verschijnsel slaapverlamming. Het kan eenmalig voorkomen, maar er zijn ook mensen die er regelmatig of zelfs bijna iedere nacht last van hebben. Toen ik het had dacht ik dat het aan mijn nieuwe dekbed lag (wat overigens ook niet uit te sluiten is). Ik wist in ieder geval niet af van slaapverlamming tot ik er recent over las. Het is dus moeilijk te zeggen hoeveel mensen er daadwerkelijk wel eens last hebben van dit slaapprobleem.

Uit onderzoek lijkt wel de conclusie te zijn getrokken dat dit verschijnsel vaak voor het eerst voorkomt tijdens de tienerjaren, en vervolgens het meest plaats vindt tussen de 20 en 30 jaar. Het kan aanhouden tot op latere leeftijd.

Gezondheid
In principe is slaapverlamming op zichzelf geen risico voor de gezondheid, maar als het vaak voorkomt en het je slaapkwaliteit beïnvloed doordat je bijvoorbeeld angstig bent om te gaan slapen, dan kan slaaptekort natuurlijk wel voor gezondheidsproblemen zorgen.

Oorzaken slaapverlamming
Er is nog relatief weinig bekend over slaapparalyse. Er is dus ook nog geen zekerheid over de oorzaken ervan. Er wordt wel gedacht dat slaapverlamming één van de symptomen is van narcolepsie, al kan slaapparalyse ook optreden bij mensen die hier geen last van hebben. Ook lijkt slaapverlamming vooral voor te komen bij het slapen op de rug. Andere mogelijke oorzaken van slaapverlamming zijn slaaptekort, oververmoeidheid, stress, paniekstoornissen of andere slaapstoornissen zoals narcolepsie en slaapapneu. Ook epilepsie wordt weleens genoemd. Meer onderzoek zal uiteindelijk duidelijk moeten maken wat nou precies de oorzaken zijn van dit verschijnsel.

Kenmerken van slaapverlamming
Behalve het niet kunnen bewegen zijn er meer kenmerken die kunnen optreden tijdens slaapparalyse, deze kunnen per persoon verschillen.

Niet kunnen praten
Een verstikkend gevoel, niet goed kunnen ademen.
Het horen of voelen van suizen en bonzen in je hoofd/oren.
Een zweverig gevoel
Een angstig of paniekerig gevoel
Hoofdpijn en/of ander pijnen.
Het gevoel van een (meestal kwaadaardige) aanwezigheid.
Hallucinaties waarbij je dingen hoort, ruikt, voelt of ziet die er niet zijn
Hallucinaties
Met name de hallucinaties kunnen erg heftig zijn en zorgen voor beangstigende ervaringen. Slaapverlamming is nauw verbonden met de REM slaap, dit is het deel van de slaapcyclus waarin we dromen, je hersenen zijn dan druk bezig met het verwerken van allerlei gebeurtenissen, ervaringen, gedachten, emoties etc. Wanneer je met een slaapverlamming wakker wordt vlak na (of dus eigenlijk tijdens) deze droomslaap, kan dit zeer realistische hallucinaties tot gevolg hebben. Je bent eigenlijk aan het dromen terwijl je wakker bent, en daarom lijkt het echt!

Dromen terwijl je wakker bent?

Denk hierbij aan het horen van stemmen of voetstappen, en het zien van voorwerpen, deuren die open gaan, en zelfs schimmen of wezens! Je kunt je voorstellen dat dit erg eng kan zijn. Slaapverlamming kan dus een logische verklaring zijn voor veel paranormale ervaringen van mensen waarbij bijvoorbeeld geesten of aliens zijn waargenomen. Omdat ik dit super interessant vind ga ik hierover nog een artikel schrijven!

Slaapverlamming doorbreken
Je kunt het beste uit je slaapverlamming komen door rustig te blijven en je te concentreren op het bewegen van één lichaamsdeel, zoals het bewegen van een arm, hand, of één vinger. Dit lukt doorgaans en verbreekt meestal de hele verlamming. Ook kun je snel met je ogen heen en weer bewegen (deze zijn niet verlamd). Aanraking van iemand anders kan de verlamming ook doorbreken maar dan moet er dus net wel toevallig iemand wakker naast je liggen dit het opvalt. Wanneer je de slaapverlamming doorbroken hebt kun je het beste proberen even wakker te blijven om te voorkomen dat je terugvalt in de slaapverlamming. Je kan de kans hierop ook verkleinen door op je zij te gaan liggen.

Als de slaapverlamming vaker voorkomt is het aan te raden eens te gaan praten met je huisarts. In overleg met hem/haar kan er in sommige gevallen medicijnen worden voorgeschreven.

Laatste woorden
Toen ik mij ging verdiepen in het verschijnsel slaapverlamming vond ik het gelijk een super interessant onderwerp, vooral de link die werd gelegd met paranormale gebeurtenissen wat mij sowieso al wel intrigeert. In dit artikel heb je een beetje algemene kennis opgedaan over slaapverlamming; wat het is, wat de kenmerken zijn, en mogelijke oorzaken van slaapverlamming. In het volgende artikel over slaapverlamming wil ik dieper ingaan op de link die ik hier al kort heb gelegd met paranormale ervaringen van mensen. Kunnen deze verhalen over demonen en aliens echt gebeurd zijn? Of zijn deze allemaal te verklaren door trucage van onze hersenen veroorzaakt door slaapverlamming? Hoe hard zijn de bewijzen nou echt?
Pages: 1 2 [3]   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: