Pages: [1]   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: 8-decemberverdachte-edgar-ritfeld-men-vond-mij-een-lafaard  (Read 533 times)
unavailable
Guest
« on: 11-08-2019, 21:26:39 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

https://parbode.com/8-decemberverdachte-edgar-ritfeld-men-vond-mij-een-lafaard-parbode-sneak-peek/

Oud-luitenant Edgar Ritfeld is geen doorsnee Surinamer. Al sinds 2007 is Ritfeld verdachte in het 8-decemberstrafproces. Hoewel hij zijn leven probeert te leiden alsof hem geen gevangenisstraf boven het hoofd hangt, werkt de jarenlange verdachtmaking door op het dagelijks leven van de zeventigjarige. โ€œIk wil geen amnestie hebben. Laat men bewijzen wat mijn aandeel is in de 8 decemberkwestie.โ€

In Nederland ging ik naar de militaire school. Na mijn opleiding kon ik kiezen uit verschillende landen om te gaan werken en ik koos voor Suriname.โ€ In 1973 kwam Ritfeld naar Suriname met de militairen. Hij  bleef actief in ons land tot na 8 december 1982. โ€œNa de Decembermoorden moesten alle officieren in de vergaderzaal bijeenkomen. Daar heeft Desi Bouterse (destijds legerbevelhebber, red.) gezegd dat dertien officieren met onmiddellijke ingang de kazerne moesten verlaten met behoud van salaris en emolumenten. Ik stond op en zei tegen Desi en de rest van de mannen: โ€˜Ik wil geen deelgenoot zijn van deze moorden. Ik stap nu opโ€™โ€, blikt Ritfeld terug op zijn ontslag. Wat volgde was een reeks van dreigtelefoontjes. โ€œMen vond mij een lafaard. Maar ik ga niet onder รฉรฉn hoedje spelen met deze mannen om wat ze hebben gedaan op 8 december. Met voorbedachten rade, zoals ik later hoorde.โ€

ืื™ื ื• ื–ืžื™ืŸ
Guest
« Reply #1 on: 11-08-2019, 21:36:49 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

ื‘ื’ืœืœ ื–ื” ื™ืฉ ืœื ื• ืฆื”"ืœ ืฉื”ืืžืช ื•ื”ืฆื“ืง ื™ื’ื‘ืจื•
Pages: [1]   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: