Pages: [1] 2 3 4   Go Down
  Reply  |  Print  
Author Topic: Hoe maak je een luchtige cake?  (Read 80314 times)
Sherida27
Guest
« on: 16-12-2006, 21:45:10 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Wie kan me helpen met een goede tip?
Luchtige cake
Guest
« Reply #1 on: 17-12-2006, 11:00:59 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Alles op kamertemperatuur.
Eieren goed dik en luchtig klutsen.
Bloem altijd zeven.

Een basisrecept voor luchtige cake is:

200 gram bloem
200 gram suiker
200 gram roomboter
4 eieren (1 ei per 50 gram bloem)
snufje zout

Alles op kamertemperatuur.

Suiker, boter en zout klutsen met een mixer of gewoon met een houten lepel totdat alles glad is. Een voor een de eieren erbij, het ene ei toevoegen als het andere helemaal door de boter en suiker is gemengd. En dan doe je de gezeefde bloem bij beetjes erbij.

Doe dit alles in een beboterd bakblik en bak het in een voorverwarmde oven op 160"C gaar.

Als je wilt varieren dan zet je een beetje geraspte citroenschil en een beetje citroensap of je zet rozijnen op rum en sukade, of gemalen amandelen. of je stooft ananas en zet dat eerst in het bakblik en dan het beslag eroverheen.

Als je rozijnen gebruikt zet dan iets minder suiker in het beslag 150 gram is dan genoeg.
Succes! smiley
Sherida27
Guest
« Reply #2 on: 17-12-2006, 13:42:36 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Thanx, ik ga het morgen uitproberen!
zeker weten
Guest
« Reply #3 on: 05-03-2007, 15:10:06 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

dit is ook voor een luchtige cake zogenaamde (fadongkokoe) zelfde basis recept wel de roomboter en zout weg laten
de geel wat die eieren apart roeren met escence of rum
daarna de eiwitten samen met suiker en escence  dik mixsen met een mixser ongeveer 15-20 min
nu de dikgeklutste eiwit en de cakemeel het geel van die eieren en wat olijf olie ( 3eetlepels) roeren met een lepel of het beste met een
handklutser ( die kluser die je gebruik in plaats van een vork om een ei te bakken )
de mixer moet je niet meer gebruiken anders gaat het zakken  en liever ook geen boter die heeft zout in laat het ook zaken. de oven 10min voor verwarmen op 4-5 
na 15min bakken de oven op 2-3 zetten
als het beslag in de oven is de eerste 10 min niet open doen
succes!!
bakprinsesje
Guest
« Reply #4 on: 01-04-2008, 14:26:28 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

200 gr boter
250gr suiker
250 gram bloem
1 koffielepel bakpoeder
2 zakjes vanillepoeder
scheutje melk
sap van een halve citroen ( zorgt voor een frisse smaak)

het eigeel met de suiker opkloppen tot het een homogene massa wordt. voeg dan de gesmolten boter toe.
meng dit geheel onder de bloem en doe er de bakpoeder en de vanille suiker onder. giet melk en citroensap bij het geheel en spatel er de opgeklopte eiwitten onder. ongveer 1 uur bakken in een voorverwarmde oven van 160°-180°

zeer lekker!!!!!
Vaada
Guest
« Reply #5 on: 05-08-2008, 12:41:52 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Volgens Es:

Wat ik altijd ook doe: als de oven goed heet voorverwarmd is, spuit ik er met een plantenspuit een beetje water in, vlak voordat ik de cake erin doe. Door de stoom die ontstaat als het water verdampt, wordt de cake wel luchtig.

pommetje
Guest
« Reply #6 on: 13-10-2008, 10:50:00 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

voor die koek meot alles gelijk zjin 200 gram blom 200 gram boter 200 gram suiker en 4 eieren die wegen ook zoiets 200 gram dang ga je dat ding mixen op de hoogste stand van die mixer die boter en die suiker dan zet je die blom en die eieren blijf dat ding mixen ongeveer 10 minuten dan zet je het in die oven op 160 graden dang ga je proeven hoe luchtig dat ding is.
nadin
Guest
« Reply #7 on: 07-04-2011, 12:57:12 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Thanx, ik ga het morgen uitproberen!
lea
Guest
« Reply #8 on: 07-04-2011, 13:36:58 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

hallo jullie vergeten de rum in te doen ter voorkoming van dat de cake zo naar ei smaakt of ruiken gaat.in surinaams zeggen ze lala van het ei haha
ontdekking
Guest
« Reply #9 on: 07-04-2011, 19:24:52 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

hallo jullie vergeten de rum in te doen ter voorkoming van dat de cake zo naar ei smaakt of ruiken gaat.in surinaams zeggen ze lala van het ei haha
Ooooh, daarom ruikt die eierkoek van nederland van de bakkerij zo lalla. In Suriname at ik graag eierkoek, maar hier viel het me tegen. Nu weet ik dus waarom.
fa dang
Guest
« Reply #10 on: 09-04-2011, 18:56:16 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Hallo,betreft het gewone blom of zelfrijzende ?
mee eter
Guest
« Reply #11 on: 10-04-2011, 01:45:25 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Hallo,betreft het gewone blom of zelfrijzende ?

Probeer 3/4 zelfrijzend en 1/4 maizena
floor
Guest
« Reply #12 on: 05-07-2011, 20:51:53 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

200 gr boter
250gr suiker
250 gram bloem
1 koffielepel bakpoeder
2 zakjes vanillepoeder
scheutje melk
sap van een halve citroen ( zorgt voor een frisse smaak)

het eigeel met de suiker opkloppen tot het een homogene massa wordt. voeg dan de gesmolten boter toe.
meng dit geheel onder de bloem en doe er de bakpoeder en de vanille suiker onder. giet melk en citroensap bij het geheel en spatel er de opgeklopte eiwitten onder. ongveer 1 uur bakken in een voorverwarmde oven van 160°-180°

zeer lekker!!!!!
Nice
Guest
« Reply #13 on: 03-06-2012, 11:30:30 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Onzin
Guest
« Reply #14 on: 07-06-2012, 08:36:03 - GMT-1 »
Reply with quoteQuote

Ooooh, daarom ruikt die eierkoek van nederland van de bakkerij zo lalla. In Suriname at ik graag eierkoek, maar hier viel het me tegen. Nu weet ik dus waarom.

Wat een onzin. De eierkoek van Nederland en van Suriname zijn echt niet met elkaar te vergelijken. Daarbij in Nederland zetten ze koekammonia in het beslag. Het laatste wat je zult proeven in een goede eierkoek is ei.
Pages: [1] 2 3 4   Go Up
  Reply  |  Print  

Jump to: