|
similac
Guest
|
 |
« on: 19-05-2007, 19:31:57 - GMT-1 » |
|
naar aanleiding van een andere topic en kranten artikel over dat meisje dat verdwenen is in portugal kan er met de vinger naar de ouders gewezen worden iedereen laat zijn kind toch wel is even alleen thuis volgen het kranten artikel
hebben jullie je kind wel is alleen thuis gelaten
wie laat zijn kleine kind wel is alleen thuis
ik heb mij jongste(toen 1rj) wel is alleen thuis gelaten als ik de oudste (toen 3 jr) naar voorschool bracht de jongste deed een middag dutje en de oudste moest naar school heb de buurman op de hoogte gesteld dat hij sliep in die en die kamer en dat de achterdeur niet opslot is mocht er iets zijn (huis brand af) kan hij hem pakken en als hij huild laat hem maar huilen
kwam ook wel is een keer van het winkelcentrum en had een boek gekocht voor de oudste en onderweg moest ze plassen dus heb haar laten plassen in de bosjes maar ze had haar boek op de grond gelegt dus we kwamen thuis heb de jongst in bed gestopt voor het middagdutje en wou de oudste in bed stoppen en toen kwam ze er achter dat ze haar boek vergeten is heb haar gezegt ze moet in bed blijfen liggen en ik fiets snel terug om te kijken of ik het boek zie (toen waren ze ook 1 en 3 jr)
in beide gevallen was ik niet langer als 5 min weg
toen ik nog in een flat woonde ging ik ook wel is post kijken of vuilnis weggooien (op de BG ik woonde zelf in de BS) als de kinderen sliepen dan waren ze ook voor hooguit 5 min alleen
zijn er meer mensen die hun kinderen wel is alleen thuis laten ??
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
oppasmoeder
Guest
|
 |
« Reply #1 on: 19-05-2007, 20:06:29 - GMT-1 » |
|
ik heb ze nog nooit alleen gelaten ook die van 7 nog niet. vind persoonlijk dat ze dan echt 10 moeten zijn ongeveer. en dan nog hooguit een half uurtje op die leeftijd .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
m......
Guest
|
 |
« Reply #2 on: 20-05-2007, 15:09:34 - GMT-1 » |
|
Geloof dat ik het voor het eerst helemaal eens ben met oppas moeder  .Ik zelf laat mn kinderen ook nooit alleen thuis zelfs niet voor 5 min,en vind zelf dat niemand dat zou moeten doen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
oppasmoeder
Guest
|
 |
« Reply #3 on: 20-05-2007, 16:32:26 - GMT-1 » |
|
lol weer eens wat anders toch 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ken je kind
Guest
|
 |
« Reply #4 on: 20-05-2007, 16:59:00 - GMT-1 » |
|
Ik laat mijn dochter van 8 voor een half uurtje alleen, omdat ze niet mee wil om boodschappen te gaan doen. Ze wil liever thuis blijven en tv kijken. Ik herhaal de vaste instructies: niets opwarmen in de magnetron, niet aan het fornuis komen, deur niet open doen. En wachten totdat ik terugben als ze iets wil opwarmen, ik blijf niet lang weg. Ik heb ook uitgelegd waarom; dat electrische apparaten verradelijk zijn en dat er iets kan gebeuren juist als ik er niet ben. En ik ken mijn kind natuurlijk, ze luistert. Bij het ene kind kun je het doen en bij het andere kind niet, omdat die toch dingen wil proberen ook als je het gevaar hebt uitgelegd. je moet dus wel je eigen kind kennen, en goed kunnen inschatten wat je kind gaat doen. en dan vind ik dat je het wel kunt doen hooguit een half uurtje op die leeftijd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Weleens
Guest
|
 |
« Reply #5 on: 20-05-2007, 20:24:01 - GMT-1 » |
|
Ik moet bekennen dat ik het wel eens gedaan heb. Idd als de jongste s ochtends sliep, heel snel de oudste naar de creche etc. Of snel boodschappen toen tijdens een middagdutje... maar nu zal ik dat niet meer doen, zeker niet na het lezen van het gebeurde in Portugal.
Daarnaast kunnen ouders wel zeggen dat ze hun kids nooit alleen laten... maar ook als je even naar buiten loopt om je vuilniszakken weg te gooien, zijn ze alleen... Dat is bijna niet te voorkomen. Of je moet het overdag doen als ze in bed liggen of 's ochtends vroeg voor de vuilniswagen langs komt.. En ik ben het eens met een andere moeder dat je je kind moet kennen, maar goed, je kan je kind wel vertrouwen, maar de buitenwereld kan je niet vertrouwen..
Het is een gekke wereld geworden...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
oppasmoeder
Guest
|
 |
« Reply #6 on: 21-05-2007, 06:08:43 - GMT-1 » |
|
Met je opmerking "Daarnaast kunnen ouders wel zeggen dat ze hun kids nooit alleen laten... maar ook als je even naar buiten loopt om je vuilniszakken weg te gooien, zijn ze alleen... Dat is bijna niet te voorkomen" Maak je dus mij en m... uit voor leugenaar..... Terwijl je niet kunt weten hoe een ander zijn leven indeeld. Als mijn jongste sliep en ik weg moest, maakte ik haar wakker of legde haar voorzichtig in de buggy (waarvan ze meestal ook wakker werd maargoed). Vuilnis weg gooien doet mijn vriend,een man mag toch nog wel iets doen in het huishouden dacht ik zo, en ik ben opgegroeid met het idee dat vuilnis weg gooien een van de taken van de man des huizes is. Post kijken kan toch ook later op de dag ? Waarom zou dat perse moeten op een moment dat een kind slaapt of iets? EN als mijn kind zegt "ik wil liever Tv kijken" dan zeg ik dan gaat hij nu uit en blijft de rest van de week uit, want TV is het meest onbelangrijke op aarde en als je andere dingen wilt laten voor de TV heeft de tv dus een slechte invloed en mag hij niet meer aan. Daar heb ik hele duidelijke regels over. Kinderen hebben niets te willen wat dat betrefd. Als ik brood moet halen, moeten ze mee punt. Ze zijn te jong om alleen te blijven,en hebben dus geen keuze wat mij betrefd, ze moeten gewoon doen wat ik zeg. Ik zie geen reden om een kind alleen te laten. Zelfs toen ik pas bevallen was en de jongste net 5 dagen oud, en vriend moest weer gaan werken, ging ik gewoon met baby en peuter grote zus naar school brengen, daar heeft zon kind echt geen last van hoor ze vinden dat geschommel van een wagen juist heerlijk. Ik heb nog nooit reden gehad mijn kids alleen te laten. Belt de postbode aan met een pakje, zeg ik trek je slippers snel aan we gaan even iets halen beneden. Dat is toch geen moeite? Ik zeg dan tegen de postbode momentje hoor ik moet hier even jassen en schoenen aantrekken, en dan wacht ze even op me...
Weet je wat het is, stel er breekt brand uit, of een of andere gek breekt in en vermoord of ontvoerd je kinderen (om ze te verkrachten keer op keer op keer......), of ze maken een lelijke val en zijn dood, etc etc, hoe ga je jezelf ooit vergeven als je ze alleen gelaten had? Want sorry, maar dan is het wel JOUW schuld dat je kind dood is. Het had voorkomen kunnen worden..... Dus zoals de Engelsen zeggen: Rather safe than sorry!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
just a test!
Guest
|
 |
« Reply #7 on: 21-05-2007, 06:18:50 - GMT-1 » |
|
ik heb mijn kind voor het eerst alleen gelaten toen ze 8 jaar was. er was telefoon thuis en ze kon mij bellen. deur was op slot. Toen ik terug kwam heb ik aangebeld en dat was meteen de test. ze keek eerst door het kijkgat en zei wie is daar? Ik zei ma en ze zei mag ik je even zien? ik gind voor het gaat staan. Ze haalde het nachtklipje eraf en zei het wachtwoord wat we elke keer afspraken. Ik had de sleutel dus kon zelf openen nadat ze mij had gezien. Kijk een ongeluk zit in een klein hoekje en mijn kind is nu 13. er kan altijd iets gebeuren, en geloof me als het moet gebeuren dan gebeurt het ook echt wel. Mijn tante was altijd heel erg voorzichtig met haar kids, en een kind moet je ook op een bepaalde leeftijd een beetje verantwoordelijkheid kunnen geven, niet teveel, maar ja waar ligt de grens?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yoga
MamJoraan

Mambini Lobi: +18/-3
Plannen is voor morgen, leven doe je vandaag.
|
 |
« Reply #8 on: 21-05-2007, 07:34:57 - GMT-1 » |
|
Ik heb mijn kind ook nog nooit alleen gelaten en ik denk niet dat dat in de toekomst zal gebeuren. Natuurlijk wanneer een kind richting 10 en op gaat moet ze ook verantwoordelijkheden leren en dat zal ik inderdaad moeten gaan oefenen met even weggaan. Wat "just a test" heeft gedaan met haar kind, vind ik een goede methode.
Ik ben nu gewoon veel te bang, net als wat "oppasmoeder" schrijft, dat er net iets gebeurt als ik voor 5 minuten weg ben om even iets te halen. Mijn god, ik moet er gewoon niet aan denken, zou mezelf echt niet kunnen vergeven. Dat er altijd wat kan gebeuren (ook al zijn ze 24/7 aan je zijde) ben ik me heel goed van bewust, maar dat weet ik dat ik mezelf niet de schuld kan geven van 5 minuten 'nalatigheid'.
|
|
|
|
|
|
Het goede en kwade hebben het zelfde gezicht; alles hangt alleen maar af van de periode waarin ze je pad kruisen.[/size][/FONT]
|
|
|
|
|
m.....
Guest
|
 |
« Reply #9 on: 21-05-2007, 08:15:53 - GMT-1 » |
|
Goede morge oppasmoeder en andere natuurlijk, het word steeds gekker want word het steeds meer eens met je  .Ik zelf hoef niet naar beneden voor de post want woon in een eengezinswoning vuil zetten we s avonds al buiten of s ochtends vroeg en ook mijn kleinste ging gewoon mee de oudste naar school brengen vanaf dag 5.Ik neem allebei mn kinderen altijd mee weer of geen weer regenjas aan en bescherming over de kinderwagen en ze hebben nergens last van.Zelf heb ik zoiets van er zal maar net kortsluiting of iets zijn als je ff weg bent tuurlijk kan dat ook gebeuren als je thuis bent maar ja dan ben je thuis.Ieder zijn of haar ding natuurlijk maar nee ik zelf doe t niet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
similac
Guest
|
 |
« Reply #10 on: 21-05-2007, 09:08:26 - GMT-1 » |
|
natuurlijk kan je zeggen ik neem mijn kind altijd mee ook nog moet ik naar beneden voor de postbode
maar mijn kinderen zijn heel vervelend als ze moe zijn weet niet hoe het bij jullie is niks is goed om alles huilen de stomste redenen en als ze dan slapen ben ik blij dan maak ik ze echt niet wakker met als gevolg een kind dat niks wil en bij alles dwars gaat liggen
en er kan ook iets gebeuren als jij gewoon thuis bent kan me nog herinneren jaren terug was ook nieuws
een gezin was aan het slapen in hun eigen huis dochter in haar kamer ouders er naast in hun kamer het was snachts een raam stond open (geen beneden verdieping) en er was een vreemde man binnengedrongen in de kamer van de dochter de ouders sliepen er naast weet niet meer of het kind verkracht is maar het is wel vermoord naast de kamer van de ouders ze sliepen ernaast
en het inderdaad wanneer geef je de kinderen de vrijheid dat ze alleen mogen blijven mijn dochter is 4 en speeld alleen voor de deur
je heb vaak kinderen die dag en nacht buiten zijn of alleen zijn gebeurd niks laat jij je kind een keer alleen thuis/ buiten dan gebeurd er wel wat met jou kind maar in hoever is de ouder dan verandwoordelijk je weet nooit wanneer er een gek in de buurd is
jaren terug had je ook van die gekken die opbelde en als ze een kind aan de telefoon hadden lieten ze die gevaarlijke dingen doen met dood als gevolg of met chatten kunnen ze ook gekken tegen komen
dus wat is veilig en wat niet
vind dat je een ouder niet verandwoordelijk kan houden voor wat een ander met jou kind doet (dan hebben we het over gewone liefhebbende ouders en niet ouders die hun kind aan het lot overlaten)
een ouder die met het kind naar de speeltuin is en het kind even uit het oog verliest omdat iemand bv vraagt hoe laat het is en als je dan weer kijkt is je kind weg hou je toch ook niet verandwoordelijk voor de verdwijning/vermissing
zo vind ik in het geval van portugal ook ze hebben het kind niet op straat gelaten maar in een afgesloten ruimte en ze gingen steeds kijken vind niet dat ze verandwoordelijk zijn voor de daad die iemand anders is begaan
ik zeg niet dat iedereen zijn kind alleen kan laten de 1 doet het wel de ander niet dat is de keuze van die persoon maar je kan je kind niet voor alles beschermen
dat meisje van portugal was denk ik toch wel ontvoerd iemand had het op dat kind gemunt
want als je de keus hebt pak je niet het middelste kind met als gevolg dat de rest wakker word
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gaya
MamJoraan

Mambini Lobi: +14/-1
|
 |
« Reply #11 on: 21-05-2007, 11:18:40 - GMT-1 » |
|
In principe ben ik ook van mening dat zo rond de leeftijd van 10 je een kind voor wat langere tijd alleen kan laten thuis. Zelf is het wel eens voorgekomen dat ik mijn dochter van 7 even alleen liet, om (ja oppasmoeder, er is niet altijd een man in huis  ) het vuil even buiten te zetten. Boodschappen o.d. zou ik nooit doen terwijl ik mijn kind alleen thuis laat, dat doen we gewoon samen. Toch komt er een moment dat kinderen ook verantwoordelijkheden moeten leren, bij een ieder is dat echter op een andere leeftijdsgrens. Ik vind niet dat als je even naar beneden gaat om post te halen of het vuil buiten te zetten en je kind mocht in die 5 minuten vallen, dat je als ouder daar meteen schuldig aan bent, omdat je je kind even alleen hebt gelaten (afhankelijk van de leeftijd wel hoor vind ik). Dit zijn nl dingen die ook kunnen gebeuren als je kind voor de deur speelt, want natuurlijk kijk je regelmatig naar buiten of alles goed gaat en je je kind nog ziet, maar je staat niet iedere seconde met je neus tegen het raam gedrukt. Je kind beschermen is belangrijk, dat is de taak van iedere ouder, maar overbescherming is weer het andere uiterste en dat kan juist averechts werken voor de ontwikkeling van je kind.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cin
Guest
|
 |
« Reply #12 on: 21-05-2007, 15:19:57 - GMT-1 » |
|
Ikmoet zeggen dat ik als alleenstaande werkende moeder mijn kids al 3jaar als ik moet werken alleen thuis laat (ondertussen is oudste 17 en jongste 11). Ik zorg ervoor dat ze me altijd opmijn werk kunnen bereiken. Ik zorg ervoor dat ik af en af en toe op mijn werk opmsn ben zodat ze me iets kunnen vragen,heb een buurvrouw waar ik goed mee bevriend ben daar kunnen ze altijd terecht. Soms kan je als ouderzijnde niet anders. ipv dat ik andere lastig val kunnenmijn kids liever samen zijn, zorg dat ze eten genoeg hebben,internet,tv enz en ze kunnenhet aan ligt ook aan je kids ik ken kinderen die ouder waren dan mijn kids en ze konden niet alleen thuis blijven. Ik laat ze niet alleen om te gaan feesten tenminste toen ze jonger waren(nu wel af en toe ga maar 1x in de tig mnd uit). Ik zorg dat de gaskraan altijd uitgedraaid is,oudste mag wel ei bakken maar gas gelijk uitdoen. Hij mag de frituur pan niet gebruiken alleen als ik thuis ben.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
oppasmoeder
Guest
|
 |
« Reply #13 on: 21-05-2007, 18:08:28 - GMT-1 » |
|
Cin er is dan dus een 17jarige bij jouw 11jarige om toezicht te houden  dat is wat anders dan in mijn situatie op 7 hoog met kids van 7, 4 en 2........ Mijn dochter speelt overigens ook niet alleen buiten, ook dit vind ik nog niet verantwoord in deze woonsituatie. (was anders als we in een benedenwoning hadden gewoond!!! maar we wonen op 7 hoog....) Ik vind vanaf 7, 8, 9 hoog bijvoorbeeld je kind alleen laten om vuilnis buiten te zetten (waarom kan dat niet wachten tot het kind wel mee kan ofzo trouwens? het hoeft toch niet binnen een minuut, er is geen deadline...) onverantwoord. Woon je in een hele rustige kleine straat in een bendenwoning en zet je met je deur open gauw je vuilnis aan de overkant of misschien zelfs voor je deur, dan is dat een heel ander verhaal. Het ligt dus aan de situatie. Maar deze mensen gingen op hun gemak uit eten met zijn tweetjes en lieten 3 kleine kinderen alleen....... Is dat nodig?  nee..... Ze konden heus wel een oppas betalen, of thuis eten.... en dat ze elk half uur gingen kijken is hun verhaal... weten we of dat waar is? volgens mij lieten ze die kids alleen, gingen weg en keken niet meer naar ze om,tot ze na een avondje plezier maken thuis kwamen en 1 kind mistten......... Zou je rustig zitten eten als je steeds gaat kijken? Zeg nu zelf is het een realistisch verhaal?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cin
Guest
|
 |
« Reply #14 on: 21-05-2007, 18:22:16 - GMT-1 » |
|
hoi oppasmoeder je hebt gelijk. En ik vind het ook raar hoor dat je je kinderen (vooral zo klein) alleen laat in eenvreemd land,ze kunnen een oppas betalen! Ik zou dat niet doen hoor,en als ik het zou doen zou het echt een erkend oppascenter moeten zijn! Ze konden ook eerder uit eten gaan en de kids lekker meenemen,als ze zonodig alleen uit eten moeten hadden ze geen kids moeten nemen of moeten wachten tot ze thuis waren en dan familie vragen om op te passen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|