Kinderen niet verschillend? Ik heb er 4 en ze verschillen allemaal.
Ja, natuurlijk, in karakter zijn alle kinderen verschillend. Maar dat bedoelde ik niet.
Ik heb twee jongens. Ja, ook verschillend. De een is een strebertje zoals ik, de andere juist een dromer. Bij de een hoef ik iets een keer te zeggen, bij de laatste drie keer. Dus, ik moet rekening houden met het karakter, maar hier in huis gelden dezelfde regels voor iedereen... wat voor karakter dan ook.
Wat ik meer bedoelde was dat als kinderen geboren zijn, ze echt niet weten hoe en wat. Ze krijgen het 'hoe en wat' mee naarmate ze ouder worden. Dan krijgen ze door hoe ze mama en/of papa het beste kunnen 'bewerken'. Als ik lang genoeg piep, krijg ik mijn zin. Of als ik een pruilmondje trek, komt ze wel. Of als... noem maar op.
Een kind gaat niet zomaar lopen huilen/piepen. Dat doet hij om een reden Hij wil iets, desnoods je negatieve aandacht... maar hij wil iets.
Door te allen tijde consequent te zijn, vanaf baby, smoor je als ouder dit gedrag in de pan. Men zegt dat een baby tot een jaar of twee niet weet wat 'nee' betekent. Nou, bij mij kregen ze al vanaf baby 'nee' te horen als iets niet mocht. Ik bleef het handje weghalen bij datgene wat hij niet mocht en zei steeds heel duidelijk nee, dat mag niet. En geloof me, als baby van een paar maanden wisten ze echt wel wat 'nee' was.
Een baby is schattig, maar hoe schattig ook, ik lach niet om alles wat ze doen en 'nee' is gewoon 'nee' (bij kattekwaad, bewust of onbewust).
Ik moet zeggen dat ik een redelijk strenge (niet te verwarren met autoritair) en consequente mama ben.

Het bovenstaande als voorbeeld....
Maar goed, ik spreek vanuit mijn gezin en situatie en vanuit mijn opleiding en ervaring met kinderen. Kinderen proberen altijd hun grenzen te verleggen en zullen dit blijven doen. Het is aan jou als moeder om 1. rustig te blijven/reageren op het negatieve aandacht vragen en 2. consequent te blijven. Ik heb ook veel moeten herhalen, maar het heeft zijn vruchten afgeworden, want die problemen spelen bij ons niet. Zowel die van 5 als die van 3 vertellen in 'woorden' wat er aan de hand is en niet in 'gedrag'. Veel makkelijker dus om ze te helpen/tegemoet te komen...
Op een gegeven moment merken ze wel dat dat gezeur niet helpt... ook al vlieg je als moeder tegen het plafond aan en heb je het 100 keer herhaald... blijf rustig en hou vol want je zal zien... bij de 101e herhaling geeft hij het op. (en zal dan iets anders zoeken om zijn grens mee te verleggen, maar ach... dat zijn kids

).